اجرای طرح سایبان باغ‌هابه منظور کاهش خسارت و حفظ محصول در مرودشت

شیراز (پانا) - کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از احداث سه هکتار سایبان باغ یا  "shade house " در قالب دو طرح در باغ های انگور با استفاده از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی در این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سایبان باغ‌هابه منظور کاهش خسارت و حفظ محصول در مرودشت

محمدرضا مختاری امروز با اعلام این خبر افزود: این طرح‌ها با هزینه پنج میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌دار با نرخ ۱۰ درصد که پس از بهره‌برداری و اختصاص یارانه تسهیلات بهره آن به ۶ درصد خواهد رسید.
مختاری افزود: علاوه بر طرح‌های اجرا شده، 14 طرح با مساحت ۴۴ هکتارنیز به منظور دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند که پس از طی مراحل قانونی و دریافت تسهیلات نسبت به اجرای طرح اقدام خواهند کرد.
او با بیان این که طرح مذکور در زمره طرح های تولید در محیط های کنترل شده است، خاطر نشان کرد: احداث سایبان از جمله طرح های اولویت دار بخش باغبانی است و به همین دلیل مشمول تسهیلات کم بهره شده است.
مختاری با اشاره به اینکه این پوشش ها در محصولات مختلف باغی و با اهداف متفاوت احداث می شوند، افزود: کاهش خسارت فیزیو لوژیکی و طبیعی، حفظ محصولات از خسارت تگرگ، آفتاب سوختگی، پرندگان، زنبور و ... از جمله مزایای احداث سایبان‌هاست.
وی تصریح کرد: مجوز احداث سایبان از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ دستور العمل‌های مربوطه از سوی وزرات جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی و با تفویض اختیار به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در دستور کار قرار گرفت.
این کارشناس در این زمینه افزود: هزینه بالای احداث، تامین وثایق بانکی و... از جمله مشکلاتی است که تا کنون همه باغداران معرفی شده به بانک موفق به اخذ تسهیلات و اجرای طرح نشده اند.
وی بالابردن تولید در واحد سطح و عمر اقتصادی درختان، تولید محصول با کیفیت و بازار پسند و مدیریت هزینه‌های تولید را از اهداف مهم احداث سایبان باغ‌ها عنوان کرد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مرودشت با بیان اینکه احداث سایبان و پوشش های توری در باغ های انگور از جمله ضرورت‌های باغی است، افزود: باغداران انگور می‌توانند به منظور دریافت مشاوره و اخذ مجوز احداث و تسهیلات اجرای طرح سایبان به کارشناسان باغبانی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار