در صورت موافقت کمیسیون اصل ۹۰

امرایی: شورای سنجش درباره تمدید کنکور نظام قدیم تصمیم‌گیری می‌کند

تهران (پانا) _‌ عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور از طرح موضوع تمدید کنکور نظام قدیم در کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد و گفت در صورت موافقت این کمیسیون، موضوع تمدید کنکور بار دیگر در شورای سنجش و پذیرش مطرح خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
امرایی: شورای سنجش درباره تمدید کنکور نظام قدیم تصمیم‌گیری می‌کند

موضوع کنکور سراسری سال 1400 طی ماه‌های اخیر از موضوعات مورد بحث حوزه آموزش و پرورش بود و تا امروز داوطلبان نظام قدیم آموزشی کشور منتظر تصمیم مثبت مسئولان بودند تا برای آخرین بار شانس شرکت در آزمون کنکوری متناسب با منابع آموزشی زمان تحصیل خود را داشته باشند.

تمدید کنکور نظام قدیم پیشتر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو که مرجع تصمیم گیری در این مورد است رد شد و قرار شد کنکور 1400 تنها با یک نوع سوال یعنی متناسب با منابع نظام جدید آموزشی برگزار شود. سازمان سنجش کشور که مدافع عدم تمدید کنکور نظام قدیم است بر این پایه استدلال می‌کند که این داوطلبان فرصت کافی برای ورود به دانشگاه داشته‌اند و از این به بعد در صورت شرکت در کنکور باید طبق منابع نظام جدید آموزشی آزمون بدهند.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طی شش ماه اخیر به عنوان یکی از موافقان تمدید کنکور نظام قدیم از موضع داوطلبان دفاع کرده و دشواری تامین منابع مالی برای تامین منابع درسی را به عنوان یکی از پایه‌های دفاع خود قرار داده است. این کمیسیون در جلسات متعدد خود به موضوع پرداخته و دوماه پیش با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم خواستار برگزاری کنکور سال 1400 با دو نوع سوال ویژه داوطلبان نظام قدیم و جدید شد. در تازه ترین پیگیری‌ها، موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مطرح شد و روز سه شنبه، 2 دی 99 در نشست این کمیسیون، شکایت جمعی از داوطلبان کنکور نظام قدیم از عدم تمدید کنکور در سال 1400 با حضور وزیر و معاونان وزارت علوم، رئیس سازمان سنجش و نماینده شکایت کنندگان بررسی و پیگیری شد.

علی امرایی عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور که از فعالان تمدید کنکور نظام قدیم است، در گفت‌وگو با پانا درباره نشست اخیر کمیسیون اصل 90 اظهار کرد: «در پی تلاش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمپین‌های فعال در زمینه تمدید کنکور نظام قدیم آموزشی، طی روزهای اخیر جلسه کمیسیون اصل 90 باحضور اعضای این کمیسیون و بعضی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاونان ایشان و اعضای شورای سنجش و پذیرش برگزار شد.»

وی افزود: «در این جلسه نمایندگان داوطلبان کنکور نظام قدیم شکایت این داوطلبان را به گوش مسئولان رساندند و دفاعیات لازم را انجام دادند و وزیر علوم هم متقابلا پاسخ داد و اظهارات اعضای کمیسیون نیز مطرح شد.»

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور درباره نتیجه نشست اخیر گفت: «قرار شد کمیسیون اصل 90 در تازه‌ترین جلسه خود که طی هفته دوم دی ماه 99 برگزار خواهد شد به تصمیم گیری نهایی درباره این موضوع بپردازد.»

امرایی گفت: «ما خوشبین هستیم که طی هفته پیش رو شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. در صورتی که تصمیم کمیسیون اصل 90 موافق تمدید کنکور باشد، موضوع بار دیگر در شورای سنجش و پذیرش مطرح خواهد شد که انشاالله رای نهایی درباره این موضوع صادر خواهد شد.»

گفتنی است، طی روزهای اخیر، ارکانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با ارسال پیامی در صفحه شخصی خود درباره تصمیم کمیسیون در باره تمدید کنکور نظام قدیم ابراز خوش‌بینی کرد. ارکانی نوشت: «موضوع تمدید کنکور نظام قدیم در کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار گرفت و انشاالله تصمیم خوبی در این خصوص با همراهی وزیر علوم اتخاذ خواهد شد.»

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی دیگر از خبری خوش برای متقاضیان نظام قدیم گفت و نوشت: «تصمیم بسیار خوبی در کمیسیون اصل نود در تعامل با وزیر علوم اتخاذ شد. انشاالله متقاضیان تمدید کنکور نظام قدیم به زودی خبر خوبی خواهند شنید.»

همچنین علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره نشست اخیر کمیسیون گفت: «بر اساس بحث و گفت‌وگوهای مطرح شده مقرر شد کمیسیون مستندات دقیقی که دوطرف به صورت مکتوب تحویل کمیسیون می‌دهند را بررسی کند تا بتواند تصمیم گیری نهایی را داشته باشد. در مورد تمدید کنکور نظام قدیم باید رأی و نظر کمیسیون اعلام شود بنابراین کمیسیون هنوز تصمیم نهایی را نگرفته و نمی‌توان در این رابطه اظهارنظر کرد، کمیسیون در نخستین جلسه خود که هفته آینده برگزار می‌شود پیرامون این موضوع تصمیم نهایی را می‌گیرد و اعلام می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار