معاون آموزش ابتدایی در پخش زنده شبکه سه سیما:

مهدکودک صرفا محلی برای نگهداری کودک نیست بلکه یک مرکز تربیتی است

با بسته تحولی خوانا به دنبال تلفیق مهارت‌های پایه زبانی و مهارت‌های زندگی هستیم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه سلام صبح به خیر تصریح کرد که با بسته تحولی خوانا به دنبال تلفیق مهارت‌های پایه زبانی و مهارت‌های زندگی هستیم.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مهدکودک صرفا محلی برای نگهداری کودک نیست بلکه یک مرکز تربیتی است

به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی، رضوان حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز سه شنبه مورخ 99/10/2 در برنامه سلام صبح به خیر شبکه سه سیما حضور یافت.

حکیم زاده در این برنامه به معرفی بسته تحولی خوانا که از دیروز به طور رسمی در 5 درصد مدارس کشور کار خود را آغاز کرده است، پرداخت و گفت: بسته تحولی خوانا شامل آموزش مهارت های زبانی به عنوان یکی از مهارت های اساسی که باید در دوران ابتدایی شکل بگیرد می شود.

وی با بیان این مطلب که بررسی نتایج دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی پرلز نشان دهنده آن است که ما نسبت به میانگین بین المللی فاصله داریم و نتایج مطلوبی را شاهد نیستیم؛ اظهار کرد: این نتایج نشان می دهد دانش آموزان ما به لحاظ درک مطلب دچار مشکل جدی هستند و ما با ارائه و اجرای این بسته تحولی قصد داریم این کمبود را به نحوی جبران نماییم تا در آینده شاهد ارتقای مهارت های پایه زبانی و به تبع آن ارتقای سطح دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی باشیم.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: آموزش مهارت های چهارگانه زبانی که شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن است و تلفیق آن با سه مهارت ادب، مسئولیت پذیری و جرأت ورزی؛ باید از دوران کودکی و پیش دبستانی آغاز شده و در کودکان نهادینه شود؛ تا آنها در پایان دوره ابتدایی به این مهارت ها مسلط باشند.

حکیم زاده با اشاره به فعالیت های مرتبطی که آموزش و پرورش پیش از این طرح آغاز کرده است. اذعان داشت: طرح عیدوداستان در سه سال گذشته بیش از 8 میلیون فعالیت داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی را از دانش آموزان دوره ابتدایی ثبت نموده که در نوع خود بی نظیر است و نیز تکالیف مهارت محور نمونه دیگری از این دست هستند. اما بسته تحولی خوانا برای اولین بار است که به صورت تلفیقی، مهارت های زبانی را با مهارت های پایه زندگی بیان می کند و با یک بسته کامل که شامل آموزش مربیان، آموزگاران و مدیران شده و خانواده ها را هم درگیر می کند به صورت متمرکز ارائه شده است.

وی با اعلام این خبر که از دیروز بعد از اتمام مراحل آموزش مربیان و مدرسان کشوری، کار در مدارس آغاز شده است. خاطرنشان کرد: سنجش دانش آموزان در پایان طرح به صورت تغییر در نوع رفتار دانش آموزان می باشد و از آزمون های سنتی برای ارزیابی استفاده نخواهد شد. دانش آموز نهایتا باید بتواند با استفاده از کلمات و جملات مناسب و دستور زبان صحیح به راحتی دیدگاه، درخواست و احساس خود را بنویسند، بیان کنند و با اعتماد به نفس صحبت کرده و در عرصه های مختلف زندگی مدرسه ای و اجتماعی به شکل موثری ابراز وجود و مشارکت داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص چرایی واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش گفت: موضوع تربیت پیوسته و یکپارچه مهد کودک ها چند سالی در دست بررسی بوده است. چراکه کودکان در سن زیر 6 سال در دوران بسیار حساسی از زندگی خود به سر می برند و از طرفی تربیت، یک جریان پیوسته می باشد. وی افزود: نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای پیشرو در امر تعلیم و تربیت نیز به سمت مدیریت یکپارچه در این دوران رفته اند.

حکیم زاده اذعان داشت: در 3 سال ابتدایی زندگی کودک، تمرکز بر خانواده و نقش مهم و ناثیرگذار خانواده و والدین است و تاکید برآن است که کودک در بستر خانواده و در کنار آنها آموزش های لازم را ببیند. در دوسال بعدی یعنی سنین 4تا6سال،کودک باید در مراکز تعلیم و تربیت حضور پیدا کند و این حضور بسیار در دوران های بعدی زندگی فرد با اهمیت است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص مهدهای کودک تصریح کرد: مهدکودک صرفا محلی برای نگهداشت کودکان نیست بلکه مرکز تربیتی می باشد و با توجه به اینکه متولی اصلی امر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است؛ مدیریت یکپارچه کمک می کند که با رویکرد تربیتی و نه نگاهداری؛ بتوانیم به موضوع تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال بپردازیم.

وی اظهار کرد: بهزیستی در حال حاضر کودکان زیر 6سال را تحت پوشش دارد که 80 درصد این کودکان در سن 4تا6 سال و بقیه زیر 4سال هستند. بر اساس قوانین موجود نظارت و برنامه ریزی برای این کودکان به عهده آموزش و پرورش و اداره آنها با بهزیستی می باشد که این دوگانگی موجب ایجاد مشکلاتی شده بود که پس از نهایی شدن اساسنامه و تصویب آن، اقدامات اجرایی کودکان زیر 4 سال نیز بر عهده آموزش و پرورش خواهد شد.

حکیم زاده در پاسخ به نحوه ادامه فعالیت مهد کودک ها اظهار کرد: مانعی برای ادامه فعالیت مهدهای کودک وجود ندارد و آنها می توانند با شرایط جدید مصوب شده خود را تطبیق داده و به ادامه فعالیت بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار