حکیم زاده جزییات واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش را تشریح کرد

ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییری نمی‌کند؛ خانواده‌ها نگران نباشند

معاون وزیر: ۸۰ درصد از کودکان در مهدهای کودک ۴ تا ۶ ساله‌ها هستند که متولی آنها آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در در نشست خبری با اصخاب رسانه به تشریح جزئیات تدوین واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۴۷۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییری نمی‌کند؛ خانواده‌ها نگران نباشند

رضوان حکیم زاده در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه پیرامون موضوع واگذاری مهد کودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش و بسته تحولی خوانا اظهار کرد: با توجه به موضوع اساسی و مهم ضعف دانش‌آموزان در مهارت خواندن، درک مطلب و مهارت‌های زبانی لازم بود تدابیری اندیشیده شود لذا طرح خوانا در 5 درصد مدارس استان‌های سراسر کشور به صورت آزمایشی به اجرا در آمد چراکه هدف ما ایجاد مهارت‌های اساسی زبانی است.

وی با بیان اینکه سال‌هاست آموزش روخوانی و رونویسی انجام می‌شود که با مهارت خواندن و نوشتن متفاوت است افزود: اثرات این موضوع در سنین بالا هم مشاهده می‌شود؛ باید فرصت استفاده از ابزار زبان را برای مشارکت فعال در زندگی به دانش‌آموزان بدهیم افزود: ما در کنار مهارت‌های خواندن و نوشتن، به گوش دادن و صحبت کردن در کنار 3 مهارت اساسی پایه زندگی جرات ورزی، مسئولیت پذیری و ادب در طرح خوانا توجه داریم.

چندگانگی مدیریتی وجود داشت

حکیم زاده به موضوع واگذاری مسئولیت حوزه تعلیم و تربیت کودکان و بحث مدیریت مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین 2 دوره کودکان زیر ۴ سال و ۴ تا ۶ سال را داشتیم که درباره ۴ تا ۶ ساله‌ها آموزش و پرورش متولی رسمی است و تولی گری کودکان زیر ۴ سال برعهده بهزیستی بوده است. اما یک چالش این بود که دستگاه‌های دیگر هم ورود کرده بودند و چندگانگی مدیریتی وجود داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره چالش‌های این موضوع مطالعاتی را انجام داده بودند که تداخل وظایف، آموزش سلیقه ای، ناهماهنگی در روش‌های آموزش زبان فارسی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعارض میان آموزش‌های ارائه شده قبل از دبستان و دبستان از این جمله هستند.

به گفته وی ۸۰ درصد یا ۵۰۰ هزار نفر از کودکان در مهدهای کودک ۴ تا ۶ ساله‌ها هستند که متولی آنها آموزش و پرورش است و ۲۰ درصد زیر ۴ سال هستند که با مصوبه اخیر به صورت یکپارچه مدیریت آن‌ها نیز به آموزش و پرورش داده می‌شود.

حکیم زاده بر لزوم نگاه یکپارچه و تعلیم و تربیت همه جانبه در دوران کودکی تاکید و بیان کرد: لازم بود این امکان فراهم سازی شود تا پاسخگویی مشخصی برای کودکان زیر ۶ سال فراهم کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به نگرانی مقام معظم رهبری درباره موضوع مهدکودک‌ها اشاره و عنوان کرد: موکدات قانونی در این باره وجود داشت اما به دلایلی نتوانسته بودیم به اداره یکپارچه تربیت کودکان زیر ۶ سال بپردازیم که با مصوبه اخیر این امکان فراهم شده است.

وی به سازوکار واگذاری مهدهای کودک اشاره ای داشت و گفت: کلیات این موضوع به تصویب رسید و قطعا بعد از نهایی شدن جزئیات آن نیز اعلام خواهد شد.

محور اصلی تربیت برای کودکان زیر ۶ سال ابتدا خانواده است

حکیم زاده به اهمیت این دوره از کودکی اشاره ای داشت و گفت: رشد اصلی مغز در سنین کودکی رخ می‌دهد در دنیا نیز به این موضوع توجه دارند که کودکان را به همراه خانواده‌ها در این سنین در نظر بگیرند لذا محور اصلی تربیت برای کودکان زیر ۶ سال ابتدا خانواده است، تعلیم و تربیت کودکان مختص برنامه‌ها در مهدهای کودک نیست لذا باید بر روی توانایی خانواده‌ها کار شود.

وی با بیان اینکه با توجه به ابعاد موضوع، ما واحد مستقلی نیاز داریم که به تربیت کودکان صفر تا ۶ سال بپردازد عنوان کرد: این واحد مستقل سازمانی که وابسته به آموزش و پرورش است و باید یک هیات امنایی داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به موضوع تعیین تکلیف مهدهای کودک که اکنون مشغول به کار هستند اشاره و بیان کرد: اکنون مهدهای کودک به طور طبیعی به کار خودشان ادامه می‌دهند و تا زمان لازم الاجرا شدن مصوبه، مهدهای کودک طبق قوانین فعلی ادامه می‌دهند و بعد از تایید و تصویب آیین نامه‌های جدید ظرف یک مدت زمان مشخص، باید خودشان را تطبیق دهند.

حکیم زاده با تاکید براینکه قصد محدود کردن مهدهای کودک را نداریم افزود: شهریه مهدهای کودک هم مشمول همین موضوع است و تا زمانی که آیین نامه‌های اجرایی نهایی نشود درباره ضوابط آتی نمی‌توان به طور قطع موردی را اعلام کرد.

وی به اجباری شدن دوره پیش دبستانی اشاره کرد و گفت: درباره این موضوع نیز درخواستی را مطرح کردیم و وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است. نرخ پوشش پیش دبستانی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد اکثر کشورها در پوشش پیش دبستانی نرخ بالای ۹۵ درصد دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به موضوع ساعات فعالیت مهدهای کودک و نگرانی برخی خانواده‌ها مبنی بر تغییر ساعات فعالیت پس از واگذاری مسئولیت به آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: یک کارکرد مهم مهدکودک‌ها کمک به مادران شاغل است. وظیفه ما نیز حمایت از این موضوع و ایجاد آرامش برای مادران است.

حکیم زاده بیان کرد: قطعا در برنامه‌ها تغییری حاصل نمی‌شود چون دنبال تصدی گری نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که بحث تعلیم و تربیت را پیوسته ببینیم و اهداف تعلیم و تربیت را با اهداف سندتحول بنیادین همسو کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار