حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه:

تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را گسترش می‌دهد

تهران (پانا) - رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که توجه به تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۴۷۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را گسترش می‌دهد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست تخصصی مجازی دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، با گرامیداشت ایام وحدت حوزه و دانشگاه، از تعامل و تلاش این دو نهاد اثرگذار در بخش تعلیم و تربیت اسلامی سخن گفت و افزود: هدف این وحدت، تعامل سازنده علمی و کاربردی در راستای رشد و تعالی جامعه است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به تلاش این دو نهاد برای دستیابی به دستاوردهای معرفتی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه در ساحت های فلسفه تعلیم و تربیت، فقه تعلیم و تربیت و نظریه های علمی اثرگذار بر تعلیم و تربیت، تعامل و مشارکت بیش از پیش داشته اند.

استاد دانشگاه، معرفی و شناخت نظام تعلیم و تربیت اسلامی را حاصل تلاش و کوشش حوزه و دانشگاه خواند و گفت: این نظام شامل اهداف تعلیم و تربیت، مبانی تعلیم و تربیت، اصول تعلیم و تربیت و روش های تعلیم و تربیت است. کتاب های متعددی نیز در این خصوص توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه امام خمینی (ره) و برخی مراکز معتبر دیگر منتشر شده است.

وی، با بیان طرح مبحث حکمت توسط علمای حوزه و دانشگاه در مبانی معرفت شناختی اسلامی اظهار داشت: حکمت عقلانیتی است که منجر به علم نافع می شود. چرا که در مرحله نخست، اخلاقیات مستحکم است و گزاره ها و مطالب را با استحکام و استدلال بیان می کند و نتیجه اش نیز علم نافعی است که مردم و جامعه از آن استفاده می کنند.

این مقام مسئول، تاکید کرد: محققان در مبانی معرفت شناختی، حکمتی را بیان کردند که هم شامل عقلانیت و هم برخوردار از علم نافع است و این عقلانیت هم مبتنی بر ایمان و توحید است.

استاد حوزه، انسان را موجودى مرکب از جسم و روح دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که از تعلیم و تربیت سخن به میان می آید، تعلیم و تربیت، کل مراتب نفس انسان را در بر می گیرد.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار فعلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و دانشگاه را حافظه محور خواند و تاکید کرد: ساختار تعلیم و تربیت تفکر محور، زمانی اتفاق می افتد که باور کنیم گوهر انسان، خیال اون نیست، بلکه عقلانیت اوست.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، با تاکید بر مهارت محور بودن آموزش در دانشگاه و آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر ساختار تعلیم و تربیت از حافظه محوری به تفکر محوری توام با مهارت، لازم و ضروری است.

وی، ساختار تعلیم و تربیت را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: تنظیم و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستاورد مشترک حوزه و دانشگاه است. این اقدام کاری عملیاتی و مبتنی بر یک فلسفه و هدفی مشخص است.

این مقام مسئول، کتاب تعلیم و تربیت اسلامی شهید مطهری را کاملا مبتنی بر انسان شناسی اسلامی و معرفت شناسی اسلامی دانست و در خصوص معرفی دیگر دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی افزود: دستاورد عملیاتی، یکی دیگر از دستاورد مهم حوزه و دانشگاه به شمار می رود.

استاد حوزه و دانشگاه، از پیشرفت حوزه در سطوح مختلف طی 20 سال گذشته سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر با تدریس رشته فقه تعلیم و تربیت در سطوح عالی این نهاد، شاهد تربیت طلاب توانمند در حد اجتهاد بوده ایم.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، بهره گیری از فقه تعلیم و تربیت را گامی مهم برای تامین بخش های تکنولوژیکی، تکنیک و بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت ذکر کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با حوزه منجر به دستیابی به این دستاورد شده است.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکل گیری نظریه های علمی اثرگذار بر تعلیم و تربیت را از دیگر فعالیت های حوزه و دانشگاه در راستای تعامل با یک دیگر اعلام و اظهار داشت: اخیرا تحقیقاتی توسط انجمن های علمی حوزه در باب نظریه های علوم انسانی اسلامی در رشته های متعدد صورت گرفته است که در قالب کتاب ها و مقالات متعدد منتشر شده است.

وی، حاصل این تحقیقات را مجموعه ای سی جلدی اعلام و تاکید کرد: این فعالیت حاصل تحقیقات خوب و ارزنده دانشگاه و حوزه طی چهار دهه اخیر انجام شده است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، برپایی نمایشگاه توسط حوزه و دانشگاه به منظور ارائه این دستاوردها را مهم خواند.

استاد حوزه و دانشگاه، در پایان با تاکید بر بهره مند بودن از حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی گفت: راهبردهای تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده در سند تحول بنیادین، قوانین تعلیم و تربیت اسلامی و ساختارهای تعلیم و تربیت ارکان اصلی این حکمرانی است. ضروری است شورای عالی آموزش و پرورش با تغییر ساختار نسبت به اصلاح آن اقدام و با تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش دهد. چرا که هدف باید کارآمد، مهارت محور و مبتنی بر تفکر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار