یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند

تهران (پانا) - به‌گفته متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می شوند که با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه، یک درصد نیز عدد بالایی را شامل می شود.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند

به‌گزارش ایسنا، "سیدمحمد حسینیان" درباره عوارض ابتلاء به کرونا اظهار کرد: عوارض کرونا خیلی زیاد است و حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به این بیماری دچار دردهای مفصلی می شوند که بعد از بیماری ادامه می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: یک درصد از مبتلایان به کرونا دچار التهاب مفصلی و ورم مفاصل می‌شوند که با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه، یک درصد نیز عدد بالایی را شامل می شود.

حسینیان تصریح کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز این است که عوارض یکسری از آنتی بیوتیک ها، التهاب تاندون، دردهای مفصلی و عضلانی است و یکسری داروهای گیاهی و شیمیایی دیگر در این قضیه نقش دارند اما خیلی بررسی نشده است.

این متخصص داخلی بیان کرد: درد مفصلی به تنهایی از علائم کرونا به حساب نمی آید و معمولا درد در مفاصل مختلف پراکنده و دیگر علائم بیماری وجود خواهد داشت.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه سندورم خستگی مزمن بعد از کرونا ایجاد می‌شود و ممکن است دو سه ماه طول بکشد، افزود: کسانی که دچار فرم شدید بیماری کرونا می‌شوند، ضعف و بیحالی و حتی تخریب عضلات را دارند که با استراحت و شرایط روحی مناسب و نوشیدن آب و مایعات فراوان رفع می شود و معمولا نگران کننده نیست.

حسینیان تصریح کرد: حالت التهابی مفاصل را بعد از کووید مانند دیگر بیماری‌های ویروسی داریم و معمولا به مسکن ساده و با استراحت جواب می‌دهد و در صورتی که بهتر نشود می‌توانیم از درمان‌های اختصاصی‌تر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری‌های روماتیسم استفاده می‌شود که در برخی از تحقیقات اشاره شد می‌توان برای پیشگیری و درمان کرونا استفاده کرد اما تحقیقات زیادی این موضوع را رد کردند و یکی از مهم‌ترین عوارض این دارو آسیبی است که می‌تواند به عضلات وارد کند و موجب احساس خستگی، ضعف و درد عضلات بشود.

این فوق تخصص روماتولوژی در ادامه بیان کرد: بحث پیچیده‌ای در زمینه مکانیسم کووید ۱۹ و مفاصل و التهاب وجود دارد و سیستم ایمنی مناسب موجب می شود درگیری التهابی و مفاصل کمتر باشد و افرادی که ضعف ایمنی شدید دارند، ابتلای سنگین‌تری دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه درمان‌های گیاهی و شیمیایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنیم تاثیر آنچنانی ندارد، افزود: زیاده روی کردن در مصرف مکمل‌ها می‌تواند عوارض مختلفی بر بدن بگذارد و باید یادمان باشد استرس یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر سیستم ایمنی است و با کنترل استرس می‌توانیم تاثیر بیشتری بر سیستم ایمنی می‌گذارد تا مصرف مکمل‌ها.

حسینیان اظهار کرد: همراه با بدن دردهای کرونائی بعد از سه چهار روز دیگر علائم بروز می‌کند و متوجه کووید می‌شویم اگر درد مفصلی به تنهایی و بدون علامت دیگر باشد می‌توان به روماتیسم و سایر علل دردهای مفصلی فکر کرد.

وی درباره لرزش در مفاصل و اندام‌ها تصریح کرد: این موارد ممکن است به دلیل درگیری سیستم عصبی مغز در پی کرنا باشد و بعد از گذشت سه تا چهار هفته بهتر باشد و بحثی که ناشی از کرونا و سندورم خستگی است، موجب لرزش عضلات و اندام‌ها می‌شود که با استفاده از مایعات و استراحت به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص داخلی گفت: یکی از علت‌های روماتیسم، دردها و خشکی صبحگاهی است و اگر بعد از یک ساعت رفع شود، ناشی از خستگی کاری و فعالیت روزانه است و در صورتی که بیشتر باشد به روماتیسم بر می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار