معلم پرورشی که قهرمان قرآنی دانش‌آموزانش می‌شود

معلم تهرانی رتبه اول مسابقات کشوری سازمان اوقاف در رشته قرائت تحقیق شد

تهران (پانا) - گاهی همین تلاوت‌های ساده قرآنی که قبل از پخش اذان از صداوسیمایمان می‌شنویم و می بینیم می‌تواند انگیزه نوجوانی برای حافظ و قاری قرآنی شدن، باشد. هادی موحد امین یکی از مربیان پرورشی منطقه ۹ شهر تهران است که این روزها با کسب رتبه برتر در سخت‌ترین مسابقات قرآنی برای دانش‌آموزانش انگیزه مضاعفی ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
معلم پرورشی که قهرمان قرآنی دانش‌آموزانش می‌شود

موحد امین اولین تلنگرهای ارتباطش با قرآن را در شنیدن صدای قرآن از تلویزیون قبل از اذان بیان می‌کند و می‌گوید:‌ زیبایی همیشه برای همه جذاب است و این زیبایی می‌تواند شنیدن یک صوت دل‌نشین باشد. من با شنیدن صدای زیبای پدرم که شبهای جمعه قرآن را رسمی می‌خواندند به خواندن قرآن علاقه‌مند شدم. پدرم همیشه می‌گفتند نمی‌خواهد در مدرسه سخنرانی کنی فقط ۵ دقیقه قرآن بخوان، همین اثرگذار است.
هادی موحد امین، مربی پرورشی منطقه 9 شهر تهران است که توانسته رتبه اول چهل و سومین دوره مسابقات سراسری سازمان اوقاف را کسب کند و به‌عنوان نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران انتخاب شود.
موحد امین در گفت و گو با پانا می‌گوید:‌ مسابقات اوقاف قرآن کریم از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین مسابقات قرآنی است که هرسال در همه کشورها برگزار می‌شود. امسال هم در ایران با وجود شرایط کرونا به‌صورت مجازی این مسابقات برگزار شد و منتخب ایران به مسابقات کشوری می‌رود.
موحد امین درباره نحوه داوری آثار مسابقات قرآن کریم می‌گوید: مسابقات سازمان اوقاف بالاترین مسابقات حوزه قرآن است و بسیار سخت است. روال برگزاری با توجه به شرایط کرونا بدین ترتیب بود که هرکدام از شرکت‌کنندگان به محل سازمان صداوسیمای استان خودشان رفته و قرائت قرآن خود را بر اساس آیین‌نامه فنی که گفته‌شده بود، ضبط کرده و یک ماه بعد که چند روز پیش بود داورها در هتل ارم مستقر شدند و به داوری آثار ارسالی پرداختند. در آنجا تلاوت‌ها برای داورها پخش می‌شد و داوری انجام می‌شد.
وی می‌افزاید: رشته‌های شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات شامل حفظ ۲۰ جز و کل قرآن کریم و همچنین رشته قرائت و ترتیل و اذن و صوت و دعاخوانی و همخوانی و تواشیح و غیره ازجمله رشته‌های شرکت‌کننده بود که در هرکدام از این رشته‌ها نمایندگان استان‌ها شرکت کردند. سهمیه هر استان هم به‌تناسب جمعیتشان متفاوت است و البته داوری از شبکه قرآن به‌صورت زنده پخش شد. من در رشته قرائت تحقیق شرکت کردم که حدود ۷۰ نفر شرکت‌کننده از منتخبین استانی شرکت کرده بودند که به مرحله کشوری رسیدند و آثارشان داوری شد.
موحد امین درباره نحوه برگزاری مسابقات جهانی این رشته از قرائت قرآن کریم می‌گوید: بعضی رشته‌ها مسابقات جهانی ندارد و فقط در کشور ایران است اما برخی رشته‌ها مثل قرائت و حفظ، جهانی و بین‌المللی است و در کشورهای مختلف در یک‌رشته قوی هستند. انشالله من در مسابقات جهانی ۱۴۰۰ که در تهران یا مشهد برگزار خواهد شد بتوانم نماینده شایسته‌ای از سوی ایران باشم.
موحد امین که خود مربی پرورشی هم هست درباره تأثیرگذاری این نوع موفقیت‌ها توسط معلمین و مدرسین قرآن بر روی دانش‌آموزان می‌گوید: برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه قرآن دیدن چهره کشوری و جهانی جذابیت دارد و البته این به دلیل این است که در سن الگو پیدا کردن هستند. درواقع بچه‌ها هرکدام تصوری از قاری برتر جهانی دارند و وقتی با او صحبت می‌کنند، انگیزه بیشتری برای پیگیری قرآن دارند و قطعاً صحبت‌های این‌گونه افراد اثرگذارتر است.
او درباره جایگاه مربیان پرورشی و معلمین قرآنی در آموزش‌وپرورش می‌گوید:‌ این افراد که خود به موفقیت‌هایی رسیده‌اند قطعاً کلامشان برای دانش‌آموز اثرگذارتر است؛ اما پیش‌شرط این است که این افراد از سوی آموزش‌وپرورش به دانش‌آموزان شناسانده شوند و این واقعاً مهم است. مثلاً سعید پرویزی سال ۹۶ اول شدند و یک معلم هستند. وقتی یک معلم در حوزه قرآن چهره جهانی می‌شود باید شرایط ارتباط دانش‌آموزان بیشتری با این معلم فراهم شود. حیف است و باید از این ظرفیت استفاده شود. همچنین بازدهی این افراد هم در آموزش‌وپرورش دیده شود و این مهم بر روحیه همان معلم هم اثرگذار است. وقتی این افراد تکریم شوند انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.

وی می‌افزاید:‌بسیاری از پدر و مادر وقتی جایگاه اجتماعی یک فوتبالیست یا قهرمان ورزشی را می‌بینند تمام هدفشان این است که فرزندشان (حتی اگر استعدادی هم نداشته باشد) همان مسیر را طی کند اما متأسفانه در حوزه قرآنی کم‌کاری شده است. سرمایه‌های قرآنی ما که چهره‌های جهانی دارند به‌خوبی به خانواده‌ها معرفی نشده‌اند. درواقع باید در حوزه قرانی الگوسازی کنیم. جایگاه شخصیت‌ها و چهره‌های قرآنی دیده شود و درنهایت پدر و مادرها فرزندانشان را به آن سمت تشویق می‌کنند.
وی می‌گوید: یکی دیگر از راه‌های تشویق دانش‌آموزان برای اینکه تک‌بعدی بار نیایند این است که مثلاً در کنکور سهمیه‌ای برای قهرمانان اعم از رتبه‌های برتر قرآنی یا ورزشی و غیره لحاظ شود. این‌گونه که باشد دانش‌آموز دیگر فقط به درس خواندن فکر نمی‌کند.

هادی موحد امین حافظ کل قرآن کریم و نخبه‌ی قرآنی کشور تاکنون بیست رتبه‌ی اول، شش رتبه‌ی دوم و سومی کشور را کسب کرده و پیش‌ازاین حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی کرواسی و مقام پنجم مسابقات بین‌المللی مالزی شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار