در وبینار تخصصی نقش مدیران مدارس در تحولات آینده آموزش و پرورش؛

امانی: الگوی آموزش سنتی دچار تغییرات جدی شده است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت که برای دنیایی که در حال تغییر است باید تدارک و برنامه ریزی کافی و موثر در تمامی جنبه‌ها و عرصه‌ها داشت چرا که اتفاقاتی که در حال شکل گیری است ما را با آینده ای جدید مواجه می‌کند و به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت ما وظیفه داریم نقش خودمان را در آینده مدارس بازخوانی و جستجو کنیم.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
امانی: الگوی آموزش سنتی دچار تغییرات جدی شده است

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، محمود امانی تهرانی در این وبینار با بیان این که امروز باید بیندیشیم برای آینده مدارسمان چه سیمایی را متصور هستیم اظهار کرد: شاید اگر سال گذشته این سوال را از خود می پرسیدیم پاسخی متفاوت را ارائه می دادیم اما امروز با اتفاقاتی که در یک سال اخیر در جهان افتاده و همه جهان را در شوک فرو برده است قطعا پاسخ ما چیزی جز این نخواهد بود که جهان به سرعت در حال تغییر است و ما نیز باید بر همین اساس به دنبال تغییرات و تحول جدی در همه ابعاد باشیم.

وی افزود: برای دنیایی که در حال تغییر است باید تدارک و برنامه ریزی کافی و موثر در تمامی جنبه ها و عرصه ها داشت چرا که اتفاقاتی که در حال شکل گیری ست ما را با آینده ای جدید مواجه می کند و به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت ما وظیفه داریم نقش خودمان را در آینده مدارس بازخوانی و جستجو کنیم.

امانی با بیان این که در فرهنگ یادگیری در کشور ما نقش معلم تدریس از روی کتاب درسی و ارزشیابی بر اساس همین محتواست و نقش دانش آموز هم در این سیستم در یک قاعده مشخص شده است گفت: امروز ثابت شده فعالیت آموزشی و پرورشی در یک چارچوب بدون انعطاف باعث خواهد شد بسیاری از برنامه ها و اقدامات در مسیری که انتظارش را داریم پیگیری نشده و به سرانجام نرسد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروز الگوی آموزش سنتی دچار تغییرات جدی شده است و منابع متنوعی برای آموزش به دانش آموزان ایجاد و معرفی شده که نمونه های بسیارخوب آن را می توان در فعالیت مداوم و مثبت معلمان عزیز در مدت اخیر و در بستر نرم افزار شاد مشاهده کرد.

وی نقش مدارس در تغییر الگوهای آموزش را بسیارمهم دانست و گفت: باید این سوال را دنبال کنیم که مدرسه در آینده چه کارهایی باید انجام دهد که تاکنون از آن غافل بوده و در سند تحول بنیادین هم به این موضوع و کارکردهای مهم مدرسه در ابعاد گوناگون توجه جدی شده است.

امانی بااشاره به این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ما را به چهار محور مهم در بحث تعلیم و تربیت جلب کرده است در همین رابطه اظهار کرد: در این سند تاکید شده تعلیم و تربیت تک ساحتی برای زندگی امروز دانش آموزان ما کافی نیست و مدارس باید به سمت تعلیم و تربیتی تمام ساحتی حرکت کنند و بر این اساس به حرکت مدارس به سمت کنشگری در برنامه های اجتماع و در قبال کلیه فعالیت ها و اتفاقات تاکید زیادی کرده است و در بخش دیگری توجه به آموزش و یادگیری موثر را موردنظر قرار داده و مشخص کرده است که یادگیری برای دانش آموزان باید به گونه ای باشد تا پس از طی شدن فرآیند آموزش چارچوب فکری، ارزشی، علمی و عملی آن ها دچار رشد شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع آموزش و یادگیری موثر باید در قالب یک طراحی آموزشی مشخص و توسط معلم ایجاد شود تا بتوانیم به اهدافی که در این بخش داریم دست پیدا کنیم.

وی ارائه بازخورد موثر به دانش آموز ، اولیا ، مدیر مدرسه ، معلم و نظام آموزشی را موضوع سوم دیگری دانست که باید موردتوجه قرار گیرد و در همین خصوص افزود : این بازخورد باید براساس یک پژوهش و یا نظام سنجش دقیق و منظم صورت گیرد تا به موفقیت منجر شود.

امانی در ارتباط با چهارمین محور گفت: ایجاد ارتباط و اتصال بین مدرسه و محله موضوع مهمی است که مدیران مدارس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورتی که ارتباطی مطلوب بین مدرسه به عنوان کانون فعالیت های محله و خانواده های این محلات ایجاد شود می توان مسیری را ترسیم کرد که مدرسه را به عنوان کانونی مهم در ایجاد تحرک در جامعه معرفی می کند و در واقع این مدرسه است که کانون تجلی ایجاد ارتباط بین حاکمیت و ملت خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نقش مدیران مدارس در رسیدن به این اهداف را بسیار مهم و حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: مدیری که هدایت مدارس آینده را در اختیار می گیرد این قدرت را دارد که مدرسه را نیازسنجی کرده و براساس نیازهایی که وجود دارد فعالیت ها و برنامه ها را اجرا کند و در همین راستا برنامه های درس ملی را با شناختی صحیح از دانش آموزان به مرحله اجرا برساند تا به اهدافی که مدنظر نظام تعلیم و تربیت است دست پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار