رشد و اصلاح اندک شاخص در معاملات این هفته بازار سرمایه

تهران (پانا) - معاملات این هفته بازار سرمایه نیز با افت و خیر همراه بود و درحالی که در معاملات روز شنبه و یک شنبه رشد 19 و 32 هزار واحدی شاخص و رسیدن به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۶هزار واحد وجود داشت در معاملات روز دوشنبه و سه شنبه افت 10 و 5 هزارواحدی شاخص تجربه شد و در معاملات آخرین روز هفته در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۰۶هزار واحد قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۴۵۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
رشد و اصلاح اندک شاخص در معاملات این هفته بازار سرمایه

بورس بعد از مدت‌ها اصلاح، از حدود سه هفته گذشته وارد مدار صعودی شد و روزهای امیدوارکننده‌ای را برای سهامداران به ارمغان آورد، اما از دو روز گذشته شاخص بورس مسیر نزولی را در پیش گرفت که از نظر کارشناسان چنین روندی طبیعی است و نگران‌کننده نیست.

شاخص بورس بعد از رشد حدود ٢٠ درصدی در چند روز اخیر به مقاومت کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد نزدیک شد و روند بازار را به فاز اصلاحی نزدیک کرد، اما برخی از شایعه های فضای مجازی در دامن زدن روند اصلاحی بازار بی تاثیر نبوده است.

در مجموع با پایان یافتن ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آرام شدن فضای بازار ارز و عدم افزایش نرخ سود بانکی، ریسک زیادی بازار را تهدید نمی کند و سهامداران نباید ترس چندانی را از روند منفی شاخص بورس که گاهی در بازار ایجاد می شود، داشته باشند.

در روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی این هفته، عرضه اولیه سهام بوعلی انجام شد و تعداد 420میلیون سهم شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، معادل 12 درصد سهام این شرکت، در بازار دوم بورس تهران عرضه شد.

این میزان سهام در محدوده قیمتی 39 هزار و 360 ریال تا 41هزار و 430ریال برای هر سهم و با سهمیه 200سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

همچنین مدیر این عرضه، شرکت کارگزاری خبرگان سهام، متعهد عرضه شرکت صنایع پتروشییم خلیج فارس و متعهد خرید نیز شرکت تامین سرمایه سپهر دماوند به میزان 50درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه بود.

ثبت رشد ۱۹هزار و ۷۳۰واحدی در معاملات روز شنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه 15 آذر بازار سرمایه با ثبت رشد ۱۹هزار و ۷۳۰واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۹۰هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز شنبه، 15 آذر 99 بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 267میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 12هزار و 536میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 598هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 19هزار و 730واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 490هزار و 711واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5159واحد، کل (هم‌وزن) 8695واحد، قیمت (هم‌وزن) 5693واحد، آزاد شناور 21941واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 14157 و 40892 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 965میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 424میلیارد تومان در 789هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 337واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 803واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، بانک دی و صنعتی مینو شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، پالایش نفت لاوان و تولید برق ماهتاب کهنوج بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

رشد 32 هزار واحدی شاخص در معاملات روز یک شنبه

شاخص بورس در جریان معاملات یک شنبه بازار سرمایه با ثبت رشد ۳۲هزار و ۴۲۹واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز یک شنبه 16 آذر بازار سرمایه بیش از 13میلیارد و 317میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 15هزار و 901میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و 963هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 32هزار و 429واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 523هزار و 106واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز یک‌شنبه به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ایران خودرو شد و در مقابل شرکت‌های مخابرات ایران، بانک پارسیان و گروه صنعتی پاکشوما با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 8480واحد، کل (هم‌وزن) 10202واحد، قیمت (هم‌وزن) 6680واحد، آزاد شناور 36220واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 25076 و 60791 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 406میلیون ورقه به‌ارزش 7هزار و 4میلیارد تومان در 1115هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 399واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 203واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و سنگ‌آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، تولید نیروی برق دماوند و تولید برق ماهتاب کهنوج بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ثبت افت 10 هزار واحدی شاخص در معاملات روز دوشنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه 17 آذر 99 بازار سرمایه با ثبت افت ۱۰هزار واحدی، به اصلاح و استراحت در ارتفاع ۱.۵ میلیون واحد پرداخت.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه 22میلیارد و 627میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 20هزار و 407میلیارد تومان در 2 میلیون و 566هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3 میلیارد و 891میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 913میلیارد تومان در یک میلیون و 232 هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 23واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 178واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگراس و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

ثبت افت 5 هزار واحدی شاخص در معاملات روز سه شنبه

شاخص بورس در جریان معاملات سه‌شنبه بازار سرمایه با ثبت افت ۵ هزار واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۰۷هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای سه شنبه 18 آذر 99 بازار سرمایه بیش از 14میلیارد و 423میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 13هزار و 958میلیارد تومان در بیش از 2 میلیون و 133هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 5528واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 507هزار و 364واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز سه شنبه 18 آذر 99 به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 103میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 474میلیارد تومان در یک میلیون و 167هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 48واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 226واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و تولید نیروی برق دماوند شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، سرمایه‌گذاری صبا تامین و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

تداوم استراحت شاخص بورس در ارتفاع ۱.۵ میلیون واحد

شاخص بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه 19 آذر 99 بازار سرمایه با ثبت افت یک هزار واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۰۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه بیش از 13میلیارد و 313میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 14هزار و 591میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 990هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 1224واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 506هزار و 274واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فولاد مبارکه اصفهان با افت خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 783میلیون ورقه به‌ارزش 12هزار و 543میلیارد تومان در یک میلیون و 679هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 205واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 431واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار