تشریح برنامه‌های هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تهران (پانا) - هفته پژوهش در سال جاری به دلیل شیوع اپیدمی کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. برنامه‌های این هفته طی روزهای 22 تا 28 آذرماه برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۴۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

بنا بر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» برگزار می‌شود. پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه، پژوهش و فناوری، مشارکت ملی، پژوهش، فناوری و جهش تولید، بزرگداشت پژوهشگران و فناوران، پژوهش، فناوری و علوم انسانی و پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی اسامی روزهای این هفته است.

هم‌زمان با هفته پژوهش، بیست و یکمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری نیز برگزار خواهد شد که با توجه به اپیدمی کرونا و اعمال محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، کلیه مراسم این هفته در موعد مقرر از طریق درگاه اینترنتی www.msrt-expo.ir به صورت مجازی برای بازدید علاقمندان قابل دسترسی است.

همچنین روز گذشته نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برنامه‌های هفته پژوهش در این مرکز را تشریح کرد. حسینعلی قبادی، رئیس این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کوشیده است در چارچوب برنامه‌ توسعه راهبردی پژوهشگاه که همانا دانایی‌محوری، پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه‌ خدمات در حوزه پژوهش‌های کاربردی بوده است، حرکت کند.

وی افزود: به‌طور مثال در خصوص کاربردی‌سازی خدمات پژوهشگاه (مرحله بالینی) سال گذشته به حوزه سالمندان ورود کردیم و امسال هم با توافق شهردار ناحیه‌ 6 امیدواریم بتوانیم به صورت نهادینه همکاری داشته باشیم و با شاخه‌های ممختلف علوم انسانی بتوانیم به‌صورت ملموس‌تر در خدمت جامعه باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه از اقدامات راهبردی غافل نیست. در آستانه قرن جدید لازم بود پژوهشگاه علوم انسانی به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی کشور، هویت تمدنی و میراث‌های ایرانی، اسلامی‌مان را مورد توجه بیشتری قرار دهیم که خوشبختانه ورود به این مقوله با استقبال خوبی هم مواجه شده است. به‌همین منظور به‌زودی همایش بین‌المللی «ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید» برگزار خواهد شد که دقیقاً در راستای راهبردهای درنظرگرفته شده برای پژوهشگاه حرکت می‌کنیم.

قبادی در ادامه پیرامون مطالعات پژوهشی خود با موضوع «سرشت و سرنوشت فرهنگ، ادبیات، تمدن و تاریخ ایران» مواردی را با مخاطبان و اصحاب رسانه مطرح کرد و گفت: در طول تاریخ هجمه دشمنان به ایران کم نبوده است با این حال با مطالعه‌ تاریخ متوجه می‌شویم که ایرانی‌ها از هوش ویژه‌ تاریخی برخوردار بوده‌اند و این هوش ایرانی موجب شده است، گوهر تمدن، میراث و ایرانیت ما با وجود همه‌ حملات ویرانگر خوب حفظ شود.

قبادی تأکید کرد: این موارد نشان می‌دهد ایرانیان به تولید فرهنگ، تولید معرفت، خلق شاهکارهای ادبی اهتمام بالایی داشتند که دانشمندان غربی نیز در قرون گذشته به ستایش چهره‌های ماندگاری چون سعدی و حافظ و ... می‌پردازند. در قرن 15 هم تجربه زیسته و هوش سرشار ایرانی، کشور را از بسیاری آفت‌ها مصون می‌کند که همین انقلاب اسلامی گویی نوعی هم‌ذات‌پنداری با تمام میراث‌ها و اندوخته‌های تاریخی ماست و تجربه‌ قرن‌ها مبارزات و پایداری ایرانی‌ها در مقابل تهاجم بیگانگان در تاریخ انقلاب ثبت شده است و این پشتوانه‌ عظیمی برای ما در قرن 15 خواهد بود تا در مقابل بسیاری از آفات و آسیب‌ها ایمن باشیم.

دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز در خصوص انتخاب شعار هفته پژوهش؛ «پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده» گفت: امسال تحقق این شعار روی دو محور اصلی برای پژوهش، هم‌افزایی و تفکر اصحاب فکر و پژوهش مطرح کردیم و طی فراخوان گسترده‌ای پژوهشگران و محققان زیادی همکاری کردند که یکی از محورهای آن «علوم انسانی در قرن 15، نقد راه رفته و ترسیم افق آینده» است تا در آستانه‌ تغییر قرن چشم‌اندازی از قرن آینده داشته باشیم و اعلام فراخوانی عرصه را برای تفکر و تحقیق باز نگه‌داریم.

وی با اشاره به تأسیس اولین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی کشور در اواخر قرن گذشته گفت: از سال 1297 بود که در ایران نهادهای علمی و آموزشی شکل گرفت. بیش از صد و یک سال از تأسیس دارالفنون در ایران می‌گذرد و طی این مدت ما نهادهای آموزشی بی‌شماری را در ایران تأسیس کردیم و امروز انبوهی از متفکران پرورش پیدا کردند و امیدواریم در قرن آینده بتوانیم ثمرات بیشتری از داشته‌هایمان ببریم.

وی افزود: محور دوم «بحران کرونا و مسئولیت اجتماعی علوم انسانی» است. بحرانی در جهان رخ داده و همه درگیر هستیم و ما اصحاب علوم انسانی هم به دنبال کاهش آسیب‌های آن هستیم. خوشبختانه استقبال خوبی از سوی پژوهشگران داخلی و خارج از پژوهشگاه درباره این محور صورت گرفته است.

ملائی توانی با اشاره به محور سوم با عنوان «لحظه‌هایی با ارباب معرفت» توضیح داد: این محور مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانسی است که دکتر نصری برگزار می‌کنند و به «بازخوانی تجربه متفکران بزرگ» می‌پردازد؛ کسانی که سنت‌های علمی پیشینیان را رفته‌اند و افق‌هایی را باز کرده‌اند. اینجا تأکیدمان روی استادان بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه از انتشار ویژه‌نامه‌ای به مناسبت این هفته خبر داد و گفت: این ویژه‌نامه حاوی مجموعه‌ی فعالیت‌های پژوهشگاه در سال گذشته است. همچنین سالنامه پژوهشگاه را که حاوی عملکرد ما طی سه سال گذشته است، فراهم کردیم که عملکرد گروه‌های مختلف را در این نهاد پژوهشی نشان خواهد داد.

رئیس ستاد هفته پژوهش علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما امسال نمایشگاه مجازی را برگزار می‌کنیم که در آن کتاب‌های جدید سال جاری، نشریات علوم انسانی، عکس‌های مرتبط با بیماری‌های پاندمی قرن اخیر و... به نمایش گذاشته می‌شود. پژوهشگران برگزیده سال 99 در هفته‌ پژوهش معرفی می‌شوند و از پژوهشگران برگزیده و شایسته‌ تجلیل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار