از کلاس‌های غیرحضوری دانشگاه ‌ها تا مشکلات و انتظارات دانشجویان

ملارد(پانا)- در شرایط بحرانی کرونا آموزش دانشجویان به صورت مجازی است و بهبود وضعیت سایت آموزشی از لحاظ سرعت و دقت، محتوای درسها و درک شرایط مختلف دانشجویان از لحاظ زمانی و مالی از دغدغه دانشجویان است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
از کلاس‌های غیرحضوری دانشگاه ‌ها تا مشکلات و انتظارات دانشجویان

این روزها بازار آموزش مجازی در دانشگاه‌های ایران از هر بازاری داغ‌تر بوده و سامانه‌های دانشگاهی هم مثل بقیه سامانه‌ها خالی از ایراد نیست. از طرفی دانشجویان هم انتظاراتی نسبت به روشهای تدریس اساتید و محتوای درسها و سامانه مورد نظر دارند. به این بهانه پای صحبت چند دانشجو نشستیم و از آنها در مورد مشکلات سامانه ‌دانشگاه محل تدریسشان پرسیدیم. همچنین از آنها در مورد انتظاراتشان از اساتید جویا شدیم.

محمدحسن ایوبی، ۲۳ساله، دانشجوی کارشناسی مدیریت امور بانکی در دانشگاه غیرانتفاعی تاکستان است.

ایوبی به پانا گفت: دانشگاه در قبال صرف وقت و هزینه‌ دانشجو‌ها باید امکانات و خدمات آموزشی و رفاهی را فراهم کند و همچنین در مورد ارزیابی آموزشی و کیفیت انتقال مطالب، اساتید پیگیر و مسئول باشند. اساتید دانشگاه موظف‌ هستند که برای بالا رفتن کیفیت آموزش از هر ابزار قابل‌ دسترس و مناسبی بهره ببرند، دانشجو را به بحث و اظهار نظر ترغیب کنند و به انتقال مفهومی درس بیشتر تأکید کنند.

ایوبی در مورد مشکلات تدریس مجازی در این روزها گفت: نوسان و ضعف اینترنت، خرابی گاه و بیگاه سیستم حتماً روی کیفیت آموزش تاثیرگذار است. عدم ارتباط چشمی با استاد، عدم وجود مراجعه حضوری به استاد و نبود امکان استفاده از خدمات حضوری مهم مثل کارگاه، اتاق کنفرانس، ورزشگاه و... از این مشکلات است.

ایوبی افزود: گسترش مباحث درسی با شبکه‌های مجازی، رفع اشکالات اساسی سرعت و نوسانات اینترنت، بروزرسانی و بهبود مستمر سایت یا پلتفرم‌های آموزشی و معرفی مکتوبات مناسب، همگی باعث بهبود کیفیت آموزش اینترنتی می‌شوند.
زهرا آقامحمدی،۲۰ سال دارد. او هم دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی تاکستان است و در رشته کارشناسی پیوسته مشاوره تحصیل می‌کند.
آقامحمدی به پانا گفت: مشکل عمده ما، سرعت پایین سامانه است که هنگام ارائه پروژه‌های دانشجو به شدت عامل مهمی محسوب می‌شود. به نظر من ارائه مطالب درسی به وسیله خود دانشجو از افزایش بار علمی و بازدهی بیشتری نسبت به کلاس های مجازی و ارائه خود استاد و تعامل کمتر با دانشجو برخوردار است.
آقا محمدی ادامه داد: انجام فرایند پرسش و پاسخ هم در بازدهی کلاس‌ها نقش دارد.
سعیده روستایی ۲۳ ساله است و در دانشگاه شهرقدس روانشناسی می‌خواند. روستایی، وصل‌نشدن میکروفن در زمان کلاس‌ها و مشخص بودن منبع امتحان را بسیار مهم می‌داند.

او افزود: سامانه مجازی مدام خطای اتصال می‌دهد و این باعث می‌شود از کلاس‌ها عقب بیفتیم.

علی نژادمشکین ۲۲ ساله و دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد شهر قدس است.
او به پانا گفت: دانشگاه محلی است که باید برای دانشجویانی که قبل از ورود به رشته مورد علاقه‌شان کسب تجربه و علم می‌کنند‌، مطالعه‌ هدفمند را به آنها بیاموزد و فضایی برای آنها فراهم کند که با فونداسیون صحیح پله به پله پیشرفت کنند و بتوانند با ذهن‌های هم‌فاز خودشان تعامل داشته باشند و هرجا سست شدند یک حکم تعهدی به دانشجویان بدهند که دوباره ادامه تحصیل دهند.

نژادمشکین افزود: از دانشگاه انتظار دارم به شکوفایی و رشد دانشجو کمک کند و بستری برای فهمیدن برایشان مهیا کند و نه اینکه بر احساس افکار و علم و سیستم آموزشی کلاسیک همه را به یک شکل رشد بدهد.

او ادامه داد: دانشجوهایی که جذب دانشگاه می‌شوند، جامعه ای را برای رشد دانشجویان دیگر و یادگیری می‌سازد، پس دانشگاه باید در جذب دانشجو بر اساس چهارچوب و دقیق عمل کند که کیفیت تحصیل پایین نیاید.

این دانشجو در ادامه گفت: فراهم کردن فرصت و تشویق برای اینکه دانشجو ارائه مطالب و مفاهیمی را داشته باشد که از علم و خلاقیت درونی خودش است، جزو پیشنهادات من است. استاد هم یکی از رکن‌های اصلی این ساختار است و انتظار دارم که رسالت خودش را در رشد و شکوفایی(خودِ دانشجوی خلاق) و نه ربات‌هایی با برنامه‌پذیری یکسان بداند و این خلاقیت رو کندوکاو کند و ارائه چهارچوب داری از دروس داشته باشد.

نژاد مشکین در مورد مشکلات سامانه مجازی نیز گفت: دانشجو ترجیح می‌دهد که صحبت نکند چون‌ دسترسی به سیستم با محدودیت و سختی‌هایی همراه است.

او تصریح کرد: قابلیت تعامل بین استاد و دانشجو و دانشجوها در این کلاس‌ها به شدت پایین است و بوجود آوردن سامانه‌ای برای تعامل بهتر بین استاد و شاگرد که قابلیت ویدیو کنفرانس چه با تصویر و چه فقط صوتی باشد و تربیت اساتیدی مسلط به آموزش مجازی و نوآورانه در یک پنل مجهز که یک جو آموزشی و گروهی را ایجاد کند از انتظارات ما دانشجویان است.

فرشته عبدالتاجدینی ۲۲ ساله و دانشجوی رشته نرم‌افزار کامپیوتر در دانشگاه آزاد صحنه است. او به پانا گفت: خارج شدن از جو تک‌بعدی مدرسه و ایجاد محیط آموزشی پر تحرک و فعال از لحاظ تعامل استاد و دانشجو از انتظارات ما دانشجویان است. این موضوع که فقط استاد صحبت می‌کند و دانشجو گوش می‌دهد باعث می‌شود که امر یادگیری خیلی پایین باشد. مشکل سامانه مجازی به نظر من پایین بودن سرعت این سامانه‌هاست و باید ارتقاء پیدا کند.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار