بیماری دیابت و نشانه های آن

یزد(پانا)_ دیابت بیماری ناتوان کننده ای است که عوارض بسیاری دارد و شیوع و بروز این بیماری در بسیاری از جوامع به ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بیماری دیابت و نشانه های آن

مواد غذایی بعد از مصرف در بدن به صورت قند(گلوکز) در می آیند و بدن از قند برای تولید انرژی استفاده میکند. انسولین هورمونی است که در بدن از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح شده و موجب ورود قند به سلول و استفاده از آن میشود.

اگر میزان انسولین در بدن کم باشد و یا کار خود را به خوبی انجام ندهد، قند وارد سلول نشده و سلول گرسنه میماند که در نتیجه کار بدن دچار اختلال میشود، از طرفی بالارفتن قند خون مانند سم عمل میکند و به سلول ها و بافت های بدن آسیب می رساند.

دیابت انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن دیابت نوع یک و نوع دو است.

دیابت نوع یک: این نوع دیابت در هر سنی میتواند رخ دهد ولی عمدتا در سنین پایین دیده میشود و از آنجا که بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده میشود به آن دیابت جوانان نیز میگویند. این نوع دیابت در اثر عواملی مانند: زمینه ژنتیکی، ویروس، فشارهای روانی و اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد میشود. در این نوع دیابت لوزالمعده اصلا قادر به تولید انسولین نیست.

دیابت نوع دو: این دیابت، شایع ترین نوع دیابت است و در سنین بزرگسالی آغتز میشود و به همین دلیل برخی پزشکان به آن دیابت بزرگسالان نیز می گویند. این بیماری در اثر عواملی مانند: اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی، سابقه فامیلی و زمینه ارثی بروز میکند.

در این نوع دیابت لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست یا بدن به انسولین مقاوت نشان میدهد.

علائم و نشانه های بیماری:

بیماری دیابت در مراحل ابتدایی اش بدون علامت است، اما کم کم با بالارفتن قندخون، علائم آن آشکار میشود. بالا بودن قندخون نشانه اصلی بیماری دیابت است.

علائم ئر بیمار دیابت نوع یک معمولا شدید و ناگهانی و شامل پرخوری، پرنوشی، پر ادراری، احساس خستگی زیاد، کم شدن وزن بدن و لاغری و تاری دید است.

بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اغلب بدون علامت هستند و علائم معمول آن عبارت اند از: احساس خستگی و بی حوصلگی، گرسنگی، تشنگی، احساس سوزش در انگشتان دست و پا، کاهش وزن، ادرار شبانه، اختلال در بینایی، عفونت های مکرر و تاخیر در بهبود زخم ها و بریدگی ها.

عوارض بیماری:

عوارض بیماری دیابت اغلب چند سال پس از ابتلای فرد به وجود می آید.

عوارض این بیماری تقریبا تمام دستگاه های بدن را درگیر میکند و عدم تشخیص و درمان به موقع دیابت میتواند به نابینایی، دیالییز یا پیوند کلیه، قطع پا و سکته قلبی و مغزی منجر شود.

بیماری دیابت و کرونا:

اطلاعات پزشکی نشان میدهد افراد مبتلا به دیابت، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا هستند؛ زیرا قند خون بالا توان سلول های ایمنی بدن را کاهش میدهد. از انجا که شیوع بیماری دیابت در بین مردم استان یزد 5.4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است لازم است تا مردم استان بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و قند خون خود را نیز کنترل کنند.

گردآورنده: امیرحسین امیری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار