دری: در محیط یادگیری فعال، فضای تعاملی و خلاق برای معلم و دانش آموز فراهم می شود

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه شهر تهران در تشریح تفاوت های محیط های یادگیری فعال و انفعالی درباره تغییر و ارتقای نقش معلم ها و دانش آموزان از انتقال دهنده اطلاعات و دریافت کننده منفعل به تسهیل کننده یادگیری و یادگیرنده متخصص سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۲۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دری: در محیط یادگیری فعال، فضای تعاملی و خلاق برای معلم و دانش آموز فراهم می شود

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ،پانته آ درّی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت: معلم با علم و هنر معلمی فعالیت های متنوع و متکثر یادگیری دانش آموزان را درجهت تحقق اهداف مصوب آموزشی هدایت می کند، بنابراین همه ارکان جامعه و به ویژه عوامل موثر در امر تربیت و یادگیری از معلم و جایگاه او در ایفای این نقش خطیر پشتیبانی می کنند.
درّی توضیح داد: در زمان شیوع بیماری کرونا تغییراتی در زمان و مکان آموزش رخ داده که سایر فرآیندهای یاددهی -یادگیری را تحت تاثیر قرار داده است. شاید برخی هنوز انتظار دارند که معلم با زحمت فراوان همان کاری را که در کلاس های حضوری انجام می داد ازطریق وسایل و ابزار الکترونیکی در فضای مجازی انجام دهد و با تولید فیلم های تدریس ،پیام های صوتی ،سخنرانی های برخط و غیره به انتقال محتوای درس بپردازد و درفضای مجازی دانش آموز نیز همان اقتضائات و قواعد کلاس درس حضوری را با نظارت خانواده ها و اولیا مدرسه رعایت کند.
او افزود: خیلی قبل از شیوع کرونا اختلال در آموزش چهره به چهره و بر اثر گسترش رویکردها و نظریه‌های جدید یادگیری، گسترش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و هم‌افق شدن این دو عامل در نظام‌های آموزشی جهان از تغییر محیط یادگیری انفعالی به محیط یادگیری فعال تاکید شده است که در آن، محیط تعاملی و خلاقی برای معلمان و دانش آموزان فراهم می شود و برای پرورش فرآیندهای عالی تفکر، مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه، زمینه‌سازی می شود. تغییر نقش معلم از انتقال‌دهنده اطلاعات به راهبر، هدایت کننده، مشوق و محرک دانش‌آموز به یادگیری با چرخش‌های تحول‌آفرین در مولفه‌های فعالیت کلاسی، نقش معلم، تاکید آموزشی، مفاهیم علمی، اثبات موفقیت‌ها، ارزش‌یابی و استفاده از فناوری محقق می‌شود.
معاون آموزش متوسطه پایتخت تصریح کرد: نقش های معلم از انتقال دهنده اطلاعات‌، منبع اولیه اطلاعات، متخصص مفاهیم پاسخگوی تمامی سوالات و کنترل‌ کننده همه جنبه‌های یادگیری به تسهیل‌کننده یادگیری، همکار، مربی، مشاور، راهنما و هم‌درس در مسیر یادگیری که انتخاب‌ها و مسئولیت‌های بیشتری به دانش‌آموزان تعریف می کند‌، تغییر می‌یابد. همچنین نقش دانش‌آموزان از دریافت‌کننده منفعل اطلاعات، بازآفرینی دانش‌ها، یادگیری فعالیتی انفرادی به مشارکت‌کننده فعال در فرایند یادگیری، تولید و تسهیم دانش، ایفای گاه به گاه نقش متخصص، یادگیری همکارانه و مشارکتی ارتقا می‌یابد.
دری تاکید کرد: در نهایت مبتنی بر سند تحول بنیادین معلمان به عنوان تسهیل گران یادگیری با همکاری خانواده فضای تعاملی هدفمندی را طراحی کنند تا زنجیره ای از موقعیت های تعالی بخش برای کسب شایستگی های پایه دانش آموزان فراهم شود و قادر باشند با فرصت تجربه های جدید در بستر برنامه های درسی مصوب و مکمل، موقعیت خود و دیگران را به صورت واقعی درک کرده و بهبود ببخشند و متربیان در جریان یادگیری فعال و مشارکت پذیری لذت یادگیری و گذر از سطح دانش به سطوح بالاتری از حیطه های شناختی و فراشناختی نائل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار