در گفت و گو با محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال آمادگی برگزاری انتخابات را دارد

تهران (پانا) - فدراسیون فوتبال چندی پیش اساسنامه پیشنهادی که طی ماه‌های گذشته با همکاری فیفا و AFC اصلاح و ایرادات آن برطرف شده را رونمایی کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
فدراسیون فوتبال آمادگی برگزاری انتخابات را دارد

به گزارش ایران، مناقشه‌برانگیزترین بند این اساسنامه مربوط به ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال است که به‌دولتی یا غیردولتی بودن این فدراسیون ارتباط دارد و در نهایت تدوین کنندگان این اساسنامه عبارت مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی را برای فدراسیون در نظر گرفتند. محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اصلاح اساسنامه گفت: «اساسنامه فدراسیون فوتبال حدود یک سال بین فدراسیون و دولت در حال رفت و برگشت بود تا اینکه اصلاحات آن انجام و به فیفا ارسال شد و فیفا پس‌از تأیید اساسنامه، آن را به فدراسیون ارسال کرد و حالا باید این اساسنامه به دولت برود و مورد تأیید دولتی‌ها قرار بگیرد. حقیقتاً در طول ماه‌های اخیر یک کار سنگین برای انجام اصلاحات در اساسنامه انجام شد که امیدواریم این کار سنگین نتیجه بدهد.»

او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «چند سال است که فوتبال ایران گرفتار تأیید اساسنامه است و با تأیید ضمنی آن توسط فیفا می‌توان امیدوار بود که این مشکل برطرف شود. اساسنامه حالا در ابتدا باید به تأیید مجمع فدراسیون فوتبال برسد که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و پس ‌از آن به دولت برود و دولت و مجلس آن را تصویب کنند. فیفا تنها در خصوص اساسنامه مشورت دهنده است و نمی‌تواند دخالتی در تدوین آن داشته باشد اما قوانینی دارد و باید براساس آن قوانین اساسنامه تنظیم شود.» این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاهمنامه اولیه بین فدراسیون فوتبال ایران و فیفا انجام شده، بیان داشت: «فدراسیون فوتبال از فیفا درخواست کرد تا یک سال برای تأیید اساسنامه توسط دولت و مجلس به ما زمان دهد که البته فیفا با این درخواست موافقت کرد و حالا تأیید نهایی آن به دولت و مجلس بستگی دارد و امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و اساسنامه به تصویب دولت و مجلس هم برسد.»

اسلامیان در خصوص عبارت مستقل، غیردولتی و غیرانتفایی که‌بند مناقشه انگیز بین فدراسیون فوتبال و دولت است، بیان داشت: «متأسفانه اقتصاد ما دولتی است و این چیز خوبی نیست. اقتصاد دولتی در هیچ کشوری جواب نداده و در کشور ما هم جواب نخواهد داد. فیفا می‌گوید فدراسیون فوتبال باید مؤسسه مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی باشد که البته این موضوع مورد مناقشه دولت و مجلس است. انتظار ما از صداوسیما این بود که با برگزاری نشست‌های مختلف این موضوع را بررسی کند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»

او اظهار داشت: «در زمان دولت قبلی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که این فدراسیون نهاد غیردولتی است و در مجمع فدراسیون هم این موضوع تصویب شد اما دستگاه‌های نظارتی این موضوع را رد کردند و باعث شد تا فیفا مجدداً از اساسنامه فدراسیون ایراد بگیرد. نمی‌دانم چه اصراری است که در کشور ما همه چیز دولتی شود. به هر حال دولت یک سال زمان دارد که اساسنامه را تصویب کند و ما راه دیگری نداریم و باید این موضوع به تصویب دولت و مجلسی‌ها برسد.» این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ادامه داد: «پیش از مدیریت علی کفاشیان فدراسیون دولتی بود و در آن زمان هر 2 سال یک بار یک مدیر آمد اما دیدیم که در زمان کفاشیان یعنی سال 1386 فدراسیون تاحدودی مستقل شد و این موضوع باعث شد تا در طول این چند سال تنها 2 مدیر (کفاشیان و تاج) در فدراسیون فوتبال فعالیت داشته باشند و فدراسیون به یک ثبات نسبی رسید. حقیقتاً دولتی بودن باعث بی‌ثباتی فدراسیون می‌شود، همانند اتفاقاتی که برای باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال می‌افتد و این دو باشگاه هر از چندگاهی با تغییر مدیرعامل روبه‌رو می‌شوند. غیردولتی شدن فدراسیون باعث نمی‌شود تا فدراسیون از قوانین کشور تخطی کند و این موضوع تنها به حوزه ورزش ارتباط ندارد برای تمامی حوزه‌ها صدق می‌کند.»

اسلامیان در خصوص برگزاری انتخابات افزود: «فدراسیون فوتبال آمادگی برگزاری انتخابات را دارد و قرار است اواخر دی یا اوایل بهمن برگزار شود. در حال حاضر به‌دلیل شیوع کرونا مجمع تصویب اساسنامه 8 آذر به‌صورت وبینار برگزار می‌شود. فدراسیون امکان برگزاری انتخابات را به‌صورت آنلاین هم دارد و می‌توانیم به بهترین نحو آن را برگزار کنیم. مشکل اصلی در برگزاری انتخابات تأیید اساسنامه بود که خوشبختانه این مشکل مرتفع شد.»

او در خصوص وضعیت تیم ملی و شرایط این تیم برای صعود به جام جهانی 2022 قطر بیان داشت: «تیم ملی بازیکنان خوبی دارد و لژیونرهای زیادی در تیم ملی داریم و می‌توانیم با پشتوانه به این لژیونرها به جام جهانی صعود کنیم. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی مورد تأیید فوتبالی‌ها و بازیکنان تیم ملی است و ما باید هدف‌مان صعود به جام جهانی باشد و براساس آن و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم، به آن برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار