با حضور حجت الاسلام رفیعی برگزار شد؛

دومین کارگاه تخصصی معاونت فرهنگی و اجتماعی با موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه آیات و روایات

تهران (پانا) - دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی حوزه تعلیم و تربیت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی با حضور حجت الاسلام ناصر رفیعی به صورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی مدیریت استانی قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
دومین کارگاه تخصصی معاونت فرهنگی و اجتماعی با موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه آیات و روایات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، در این نشست مجازی که ویژه مدیران استانی، رؤسای پردیس ها و مراکز تابعه و کارشناسان فرهنگی سراسر کشور برگزار شد، دکتر محمدپور مدیریت امور پردیس های استان قم بر مؤثر بودن برگزاری اینگونه جلسات در راستای انجام مأموریت های دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد.

در ادامه حجت الاسلام رفیعی ضمن اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان در میان سایر دانشگاهها، برگزاری این دوره را با توجه به ارتباط تنگاتنگ آن با مسائل حوزه تعلیم و تربیت به ویژه معلم و دانش آموز با اهمیت دانست.

وی با اشاره به آیه 127 سوره بقره و برشمردن دعاهای پنجگانه حضرت ابراهیم (ع) که پنجمین آن بر درخواست تعلیم و تزکیه توسط پیامبر آخرین استوار بود بیان کرد: "خداوند در سه جای قرآن به این دعای حضرت ابراهیم جواب داد و البته آن را اصلاح کرد و تزکیه را بر تعلیم مقدم داشت".

حجت الاسلام رفیعی در ادامه قرآن را کتابی عقلانی و علمی معرفی کرد که در آن 779 بار کلمه علم تکرار شده است و در 5 آیه اولین سوره نازل شده بر پیامبر سه کلمه علمی إقرَأ ، عَلَّمَ و قلم دیده می شود.

وی با برشمردن اقسام تربیت شامل؛ تربیت دینی(آموزش اخلاق، احکام، اعتقادات)، تربیت فرهنگی(آموزش آداب)، تربیت عاطفی(روانی)، تربیت سیاسی(آشنایی با نظام سیاسی اسلام) و تربیت اجتماعی، توضیحات جامعی را درباره هریک از آنها با اشاره به آیات و روایات و سیره معصومین علیهم السلام ارائه کرد.

استاد رفیعی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان خواست تا از منشورات ارزشمندی چون نامه 31 نهج البلاغه که شامل 130 نصیحت حضرت علی (ع) به فرزند گرانقدرشان امام حسن مجتبی(ع) می باشد و یا رساله حقوق امام سجاد (ع) در متون درسی دانش آموزان و دانشجومعلمان استفاده کنند،

وی در بخش پایانی مطالب خود نیز به آسیب شناسی روش های تربیتی پرداخت و مواردی از قبیل ؛ تحکم و اجبار، ایجاد نفرت ، عدم رعایت سطوح(متربیان)، عدم اقناع ، شماتت و سرزنش، خشونت، تبعیض و مقایسه را از جمله موارد آسیب زا در حوزه تربیت برشمرد که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار