امروز: دوشنبه 6 بهمن 1399 - 18:27 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

اقدامات پیشگیرانه معاونت پرورشی و فرهنگی از آسیب‌های فضای مجازی

اقدامات پیشگیرانه معاونت پرورشی و فرهنگی از آسیب‌های فضای مجازی

11/23/2020 9:19:00 AM
11/23/2020 9:19:00 AM
دوشنبه 3 آذر 1399 - 09:19
ل

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و فرهنگی پس از ایجاد فضای آموزشی در فضای مجازی آسیب‌های این فضا را مورد رصد و برای پیشگیری از آسیب‌های موجود راهکارهایی را ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، با توجه به سیر تحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه‌گیری بیماری نوپدید کرونا (کووید-19) و تعطیلی طولانی‌مدت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس، سبب شد که میزان بهره‌برداری دانش آموزان از بستر فضای مجازی برای جبران فرصتهای ازدست‌رفته فرایند آموزشی و پرورشی و کاهش دغدغههای اجتماعی افزایش یابد. و بدین‌جهت دانش آموزان بیش از گذشته مجبور به استفاده از فضای مجازی برای یادگیری دروس و دریافت‌های آموزش‌های ارائه‌شده توسط معلمان شدند. این روش علی‌رغم مزیت‌های فراوانی از جمله فراهم کردن فرصت برابر برای دریافت خدمات آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان دارای پیامدهای آسیب‌زای فراوانی نیز است.

باید اذعان داشت بروز این‌گونه آسیب‌ها، معمولاً علت واحدی نداشته و علل متعددی باعث بروز و تشدید آن می‌شوند. از مهم‌ترین این عوامل سبب‌ساز می‌توان به عوامل اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان مؤلفه‌ای بسیار مهم در ترغیب و اشتیاق کاربران فضای مجازی به‌خصوص نوجوانان برای استفاده از این دست از بازی‌های اینترنتی اشاره نمود و از سویی عدم نظارت مناسب والدین در خانواده به دلایل متعدد (تشنج در خانواده، ازهم‌گسیختگی خانواده طلاق و ...)، خصوصیات روان‌شناختی دانش آموزان (صفات شخصیتی، بحران هویت، اختلالات روانی، میزان هوش و...)، دسترسی ناکافی به تفریحات سالم و دلخواه و کمبود امکانات لازم جهت غنی‌سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

لذا نباید نقش و تأثیر سایر بخش‌های فرهنگی و مرتبط در جامعه را در خصوص زمینه‌های ایجاد و گسترش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی نادیده گرفت، بنابراین حل مشکلات مورد بحث تنها در حیطه کار نهاد تعلیم و تربیت نیست و برای اجرا و مدیریت برنامه‌های پیشگیرانه در این خصوص نیاز به همکاری و هماهنگی نهادهای متعددی است و در این میان آموزش و پرورش یکی از چند نهاد دخیل است که می‌تواند دانش آموزان را جهت مواجهه صحیح و آگاهانه با بحران‌های ناشی از فضای مجازی و آشناسازی آنان با نهادهای حمایتی و قضایی مرتبط با موضع فضای مجازی آماده و توانمند سازد.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش و به‌طور خاص معاونت پرورشی و فرهنگی در راستای مأموریت ذاتی خود همواره با رصد و ارزیابی از وضعیت بروز و شیوع آسیب‌های روانی – اجتماعی ناشی از فضای مجازی در دانش آموزان تلاش کرده است با اجرای اقدامات و مداخلات ارتقایی، پیشگیرانه و تخصصی و حمایتی در کشور به‌موقع زمینه را برای کاهش پیامدهای مذکور مهیا کند.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش و به‌طور خاص معاونت پرورشی و فرهنگی برای آشناسازی درست و منطقی دانش‌آموزان با نحوه زندگی صحیح و مدیریت شده در فضای مجازی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های پیش‌رو، بر تهدیدهای احتمالی و خطرات مرتبط با آن همچنین اثرات و آسیب‌های روانی – اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی در دانش آموزان ناشی از استفاده از آسیب‌های فضای مجازی تلاش کرده است با اجرای اقدامات و مداخلات ارتقایی، پیشگیرانه و تخصصی و حمایتی در کشور به‌موقع زمینه را برای کاهش پیامدهای مذکور مهیا کند و مهم‌ترین برنامه و فعالیت‌هایی که در سطح مدارس در حال اجراست به شرح زیر است:

الف) اقدامات آموزشی، ارتقایی، ترویجی و تبلیغی:
• ارتقای سواد رسانه‌ای در دانش آموزان
• جلب مشارکت و ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان، والدین جهت بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های داخلی مانند شبکه شاد
• زمینه‌سازی جهت ایجاد جذابیت در بعد محتوایی و تعاملی در شبکه شاد
• اجرای طرح «پیام مشاور» در مدارس که در یک پیوستار و سیستمی از ستاد تا مدرسه و خانه استمرار دارد
• اجرای طرح همدل: در قالب این فعالیت به‌طور مستمر از طریق (تلفن) با اولیای دانش‌آموزان (هرماه یکبار)‌ ارتباط برقرار می کند.
• تهیه و تدوین محتوای آموزشی، مهارتی و روان‌شناختی برای دانش‌آموزان کلیه دوره‌های تحصیلی جهت آشنایی و ارتقای آگاهی آنان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی (انواع آسیب‌های فرهنگی، اخلاقی، روانی – اجتماعی، سلامت جسمانی، تحصیلی و...) و روش‌های مقابله با تهدیداتی چون (مو مو و نهنگ آبی و...)
• توانمندسازی روانی – اجتماعی دانش آموزان مربوط به بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی و مقابله در برابر تهدیدات احتمالی
• انجام غربالگری دانش آموزان براساس ابزارهای روان‌شناختی برای دستیابی به نیم‌رخ روانی – اجتماعی آنان و بررسی اثرات روان‌شناختی ناشی از مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی از جمله (مو مو و نهنگ آبی، اعتیاد اینترنتی و...)
• بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزان و همسالان در آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه
• اجرای فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی جهت ایمن‌سازی روان‌شناختی دانش آموزان (از قبیل برگزاری جشنواره نوجوان سالم، اجرای برنامه همیار مشاور)
• ارائه آموزش‌های ارتقایی به والدین در خصوص والدگری صحیح و برقراری ارتباطات مؤثر با فرزندان
• ارائه آموزش‌های ارتقایی ویژه معلمان، مدیران و مربیان و مشاوران به‌منظور توانمندسازی آنان
• بهره‌گیری از ظرفیت شبکه شاد جهت ارائه آموزش‌های صحیح و جذاب برای جذب حداکثری دانش آموزان به فضای آموزشی – تربیتی مجازی
• پیش‌بینی اجرای فعالیت فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان
• تشکیل کمیته آسیب‌شناسی و مدیریت فضای مجازی در حوزه ستادی

ب) اقدامات مداخله‌ای و حمایتی
• اجرای طرح صدای مشاور: در این طرح شناسایی به‌موقع، تشخیص و انجام مداخلات درمانی و حمایتی در محل هسته‌ها و مراکز مشاوره (750 هسته و مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی در آموزش و پرورش به دانش آموزان خدمت می‌کنند که 2300 عضو تخصصی در این هسته‌ها و مراکز، خدمات مورد نیاز را به دانش آموزان و خانواده‌ها، ارائه می‌کنند.) در شرایط کرونا به دانش‌آموزان صورت می‌گیرد. بر این اساس ارائه خدمات تخصصی روان‌شناختی و حمایتی حضوری و غیرحضوری و برخط صورت برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده از فضای مجازی مانند (چالش مو مو و نهنگ آبی، اعتیاد اینترنتی و...) و والدین آنان در هسته‌های مشاوره مناطق و مراکز مشاوره و روان‌شناختی دانش‌آموزی و خانواده سراسر کشور صورت می‌گیرد.

فضای مجازی اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی
اخبار مرتبط
  • شکوهی: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی وظیفه ای انسانی است

  • نمایش استعدادهای دانش‌آموزان کتابخوان در جشنواره دانایی توانایی

  • ترویج فرهنگ کتاب خواندن؛ با شرکت در جشنواره دانایی توانایی

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • کاپیتان تیم ملی ایران درگذشت

  • طرح «هر دانش‌آموز یک تبلت، هرتبلت یک کلاس، یک مدرسه» در استان‌ها اجرایی شود

  • رسالت سازمان دانش‌آموزی تحقق گام دوم انقلاب است

  • محدودیت تردد برای تعطیلات نوروز اعمال می‌شود؟

  • سامانه بارشی جدید روز پنج‌شنبه به کشور وارد می‌شود؛ بارش برف در اغلب مناطق کشور

  • افزایش فوتی‌های کرونا در شبانه‌روز گذشته

  • استقلال به سایپا باخت اما هنوز شانس قهرمانی دارد

  • اردوهای مجازی راهیان نور تا پایان فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی ششم بهمن

  • نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد

  • بهار 1400 با حضور زنان و مردان در ورزشگاه رویایی می‌شود

  • افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در 24 ساعت گذشته

  • سیلی یک ملت از نماینده‌

  • جلسه شورای اجتماعی کشور

  • دومین روز از برگزاری آموزش خبرنگاری ویژه دانش‌آموزان دختر شهر تهران

  • نعیمی: هدف از برگزاری محافل انس با قرآن، تعمیق تفکر، تدبر و انس نسل جوان با قرآن است

  • روایتی از یک درآمد غیرقانونی اما رایج

  • تجلیل رهبر انقلاب از برجستگی‌های علمی و فنی و اخلاص شهید فخری‌زاده

  • چگونگی اکران فیلم های جشنواره برای اهالی رسانه اعلام شد

  • دو پرونده از ایران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد

  • بهره‌برداری از خط سوم انتقال برق ارمنستان در آینده نزدیک

  • فردا تهران خاموش می‌شود

  • فردا؛ ۲۳پروژه بزرگ آب و برق در چهار استان افتتاح می‌شود

  • کتاب« نامه‌های یک موش بی‌سواد» منتشر شد

  • خیز دوباره کرونا در تهران

  • ظریف: بارها گفتم در انتخابات شرکت نمی‌کنم تا اجازه دهند کارم را انجام دهم

  • محمد حسین مهدویان مهمان کتاب‌‌باز شد

  • داوری دومین دوره مسابقه «شهری که من دوست دارم» تمام شد

  • جهانگیری: وزارت نیرو برای تامین آب شرب در تابستان برنامه‌ریزی کند

  • ظریف با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار کرد

  • همکاری بنیاد شهید با جشنواره تئاتر فجر

  • لیگ برتر ایران؛ قهرمان در اراک مات شد

  • قالیباف با رئیس کنگره ملی جمهوری خلق چین گفت‌وگو کرد

  • اولین روز برگزاری دوره آموزش خبرنگاران دختر پانا بوشهر

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم