4 واکسن کرونای ایرانی در آستانه آزمایش انسانی

تهران (پانا) - وزیر بهداشت گفت از بین 12 شرکت دانش بنیانی که در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند 8 شرکت در وضعیت مطلوبی هستند و 4 شرکت در حال ورود به آزمایش فاز انسانی قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
4 واکسن کرونای ایرانی در آستانه آزمایش انسانی

سعید نمکی وزیر بهداشت در نشستی آنلاین با حضور مقامات سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، با قدردانی از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و عزیزان ما در شرکت‌های دانش بنیان و بنیاد برکت و انستیتو پاستور اظهار کرد: وزارت بهداشت در طرح جدید با افزایش 100 هزار تست روزانه و بیماریابی جدید و فعال تلاش می‌کند آمار مرگ و میر روزانه را کاهش دهد که این موضوع با کمک و با توجه به ساخت تست آنتی ژن در کشور که از هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد تحقق پذیر است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در رابطه با تامین واکسن کرونا سه روش را دنبال می‌کنیم، افزود: روش اول مشارکت در کواکس با حمایت سازمان جهانی بهداشت است، در روش دوم با انستیتو پاستور و کشورهایی که در سطح بین الملل تلاش می‌کنند، واکسن تولید کنند همکاری داریم و در نهایت با تلاش و جدیت همکارانم در شرکت‌های دانش بنیان در انسیتیتو پاستور و شرکت رازی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: از بین 12 شرکتی که گام‌های خوبی برای تولید واکسن برداشته بودند 8 شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارند و 4 شرکت در حال ورود به آزمایش فاز انسانی واکسن کرونا هستند.

وزیر بهداشت افزود: در نشستی که با سازمان جهانی بهداشت داریم گروهی از همکاران من در شرکت‌های دانش بنیان عملکرد خود را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت می‌رسانند و هفته بعد گروه دیگری که مکانیزم پیشرفته تری دارند این اقدام را انجام خواهند داد. سازمان جهانی بهداشت از ما به عنوان کشوری که در اوج تحریم درحال تلاش برای ساخت واکسن است بیش از پیش حمایت کند.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این جلسه مجازی، در گفتگو با رسانه‌ ها عنوان کرد: در رابطه با طرح جدید مقابله با کرونا چه محدودیت ها و چه اجرای طرح بسیج، بیماریابی سریع، تست بالا و قرنطینه و غیره موارد به استحضار مردم رسیده و باز هم اطلاع رسانی خواهد شد.

نمکی با اشاره به جلسه ویدئو کنفرانسی با مقامات سازمان جهانی بهداشت و ارائه جدیدترین گزارش تولید واکسن ایرانی کرونا، گفت: امروز شاهد نشست جدیدی بودیم که نقطه افتخار آفرین جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود؛ امروز گزارش پیشرفت کار ساخت واکسن کرونا در جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از کووید ۱۹ در ایران را به سمع و‌ نظر مسئولان بهداشتی جهان رساندیم.

وی افزود: در همین راستا سازمان جهانی بهداشت با بررسی های متعدد و رسیدگی به محتویات ارسالی ما، امروز نشست کارشناسی را با همکاران ما در سطح منطقه امرو و ژنو برگزار کرد و آنها نیز باور کردند که گام های دانشمندان ما گام ‌های موثری است.

وی گفت: خوشبختانه چند واکسن از این مجموعه واکسن‌ ها فازهای ۱ و ۲ مطالعات را گذراندند و از هفته آینده یا بعد از آن وارد فاز مطالعات انسانی خواهند شد، همه این حرکت ها مبتنی بر استانداردهای بین المللی است و گام به گام با تایید کارشناسان جهانی بهداشت پیش خواهد رفت و بر همین اساس امروز به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه ساخت واکسن کووید ۱۹ مطرح می شویم و امیدوارم با لطف خدا و حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری و حمایت های مستمر رئیس جمهور محترم و دعای خیر مردم خبر خوشی که مدتی پیش در مورد واکسن دادم، محقق شود و ما هم یکی از سازندگان اصلی واکسن کووید ۱۹ هم برای مردم سرزمین خودمان و هم نیازمندان کل جهان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار