سازمان پژوهش و ستاد توسعه علوم شناختی تفاهم نامه امضا کردند

تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و ستاد توسعه علوم شناختی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۸۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان پژوهش و ستاد توسعه علوم شناختی تفاهم نامه امضا کردند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش در این مراسم با اشاره به اینکه برنامه درسی یک موجود چند بعدی است، بیان داشت: اگر بخواهیم ابعاد مختلف آن را ساماندهی و رسیدگی کنیم باید نظام ارتباطاتی خودمان با بخش های مختلف را تنظیم کنیم. یعنی سازمان پژوهش منقطع از سایر سازمان ها، نهادها و ....که هر کدام کار تعلیمی، تربیتی و فرهنگی دارند، به جایی نمی رسد و باید ارتباط وجود داشته باشد.

وی افزود: یک قاعده کلی وجود دارد اینکه ارتباط، حیات و پویایی می آورد و بی ارتباطی باعث اضمحلال میشود؛ اگر بخواهیم پویا بمانیم باید با بخش های مختلف ارتباط داشته باشیم.

ملکی با اشاره به اینکه موضوع علوم شناختی با فعالیت های سازمان پژوهش کاملا گره خورده است، گفت: به تعبیری موضوع علوم شناختی، کارکرد و عملکرد ذهن انسان است. علوم شناختی یکی از اضلاع مبانی برنامه درسی را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: در مواجهه با علوم تجربی همان مواجهه علوم شناختی را باید داشته باشیم که این مساله به ذات قضیه ارتباط دارد که ما ضمن تقدیر علوم تجربی، پرهیز می کنیم از اینکه تجربه تنها راه کسب معرفت توسط دانش آموزان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:تجربه و آزمایش در اندیشه دینی ما کاملا قابل احترام است اما حدود آن باید حفظ شود. امضای این تفاهم نامه برای ما ارزشمند است.

در ادامه این مراسم نیلی دبیر ستاد توسعه علوم شناختی از دغدغه هایش در ارتباط با آموزش و پرورش، انباره های محتوایی متمرکز، آموزش در فضای مجازی گزارشی مختصر ارائه کرد.

وی به تفاهم نامه این ستاد با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما این است که سراغ بازیگران اصلی در این عرصه برویم.

تفاهم نامه همکاری در نه (9) ماده و دو «2» نسخه به امضای حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و مجید نیلی احمدآبادی با سمت دبیر ستاد علوم شناختی رسید.

این تفاهم نامه به منظور ارتقاء مشارکت و همکاری از طریق تعامل پویا و سازنده و استفاده بهینه از امکانات موجود در جهت گسترش همکاری های علمی، آموزشی و استفاده از آموزه های علوم شناختی در بهسازی برنامه های درسی در چارچوب مبانی نظری و اسناد تحولی آموزش و پرورش مابین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تهیه شده است.

انجام طرح های مطالعاتی و پژوهشی مشترک و توسعه دانش کارشناسان طرفین؛ ظرفیت سنجی یافته های علوم شناختی در فرآیندهای طراحی و تدوین برنامه های درسی و کاربست آن در صورت اعتبارسنجی؛ همکاری در ارزیابی و اعتباربخشی نظری و عملی یافته های علوم شناختی در قلمرو آموزش و پرورش؛ مشارکت کارشناسان طرفین در کمیته‌های علمی، شوراها و کارگروه‌ها؛ تشکیل کارگروه همکاری های مشترک؛ برگزاری همایشها و نشست‌های علمی مشترک؛ فراخوان مشترک سالیانه جهت پژوهش های توسعه ای و کاربردی درزمینه دستاوردهای شناختی برای آموزش و پرورش موضوعات تحریر شده در این تفاهم¬نامه است.

طرفین در این تفاهم نامه تعهداتی را متقبل شده اند که حمایت از پژوهشهای توسعه ای و کاربردی در ارتباط با تدوین راهنمای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری؛ حمایت از ارزیابی برنامه‌های درسی از منظر رویکرد شناختی (قصد شده، اجرا شده، و کسب شده)؛ حمایت از برگزاری نشست‌های علمی برای کارشناسان سازمان در زمینه علوم شناختی و آموزش و پرورش شناختی؛ حمایت از شرکت کارشناسان سازمان در همایش‌های علمی داخلی و بین‌المللی مرتبط با آموزش و پرورش شناختی؛ دعوت از نماینده سازمان برای عضویت در کارگروه پرورش شناختی ستاد؛ مشارکت در برگزاری فراخوان مشترک سالیانه جهت پژوهش های توسعه ای و کاربردی در زمینه دستاوردهای شناختی برای آموزش و پرورش؛ تعهدات ستاد توسعه علوم شناختی است.

مدت اجرای تفاهم نامه یکساله است. در این مراسم روح اله رضا علی و عبداله اسدی مشاوران سازمان پژوهش و جغتایی، عزیزی و محمدی از ستاد علوم شناختی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار