اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از صعود مرگ‌های کرونایی در کشور تا اعمال محدودیت‌های جدید

تهران (پانا) - صعود مرگ‌های کرونایی در کشور، اعمال محدودیت‌های جدید ضد کرونا، درخواست‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت، صدور مجوز تولید موقت برای ۲ داروی گیاهی موثر در بهبود کرونا، اُفت ذخایر خونی در برخی استان‌ها، روند نزولی میزان باروری در ۸ سال اخیر و مرخصی «نسرین ستوده» بخشی از خبرهای مهم حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
از صعود مرگ‌های کرونایی در کشور تا اعمال محدودیت‌های جدید

در سومین هفته از آبان ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۹ هزار و ۶۶۴ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

صعود مرگ‌های کرونایی در کشور

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ۱۶ آبان ماه موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور همچنان بالا است و در ۱۴ استان نیز روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است. بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور بالا است و روند آن ثبات با تغییرات مختصر صعودی بوده است. در ۹ استان ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در ۱۴ استان یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان و بلوچستان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در سه استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. به نظر می رسد استان اردبیل اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته است. در استان کردستان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی و در استان کهگیلویه و بویراحمد روند نزولی نشان داد. در دو استان قم و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی دهد. باید مد نظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

اعمال محدودیت‌های جدید ضد کرونا

در پی تشدید بیماری کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری، قرار شد محدودیت‌های جدیدی از سوی ستاد ملی کرونا در استان‌های بحرانی انجام شود که این محدودیت‌ها از هفته‌ای که گذشت اعمال شد. این در حالی است که محدودیت‌های قبلی نیز تداوم داشته است.

تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت 18

بیماری کرونا در کشور رو به افزایش است و همه استانها درگیر هستند و از این جهت، کادر بهداشت و درمان نیز به شدت مشغول خدمت رسانی در سراسر کشور هستند. پیرو جدیدترین مصوبات ستادملی مقابله با کرونا در هفته‌ای که گذشت علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز خبر داد.

کاهش ساعت کار حمل و نقل عمومی در تهران

به دنبال اعمال محدودیت‌های جدید، مقرر شد تا ساعت کار مترو و اتوبوس به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش یابد. نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی در پایتخت از سوی معاونت حمل و نقل، ترافیک از هفته‌ای که شپری شد به مدت یک ماه اعمال می‌شود. بر این اساس اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠.٣٠ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود. همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامی خطوط بی آر تی ( انبوه بر) در مسیر رفت( آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ٢٠.٣٠ کاهش خواهد یافت.

درخواست‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت

وضعیت قرمز و بحرانی برخی کلانشهرها از جمله پایتخت، به فوق حاد تبدیل شده است و بسیاری از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران، پزشکان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها شده‌اند. افزایش موارد بستری و فوت ناشی از بیماری کرونا و همچنین خستگی کادر بهداشت و درمان منجر شده تا برخی نهادها تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها را مطرح کنند، تصمیمی که بنا به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فقط بر عهده ستاد ملی کرونا است و این ستاد باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

درخواست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تعطیلی سراسری دو هفته‌ای

همچنین روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه ای به وزیر بهداشت، پیگیری تعطیلی حداقل دو هفته ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفرهای بین شهری و رفت و آمدهای غیر ضروری درون شهری، نظارت بر نحوه اجرایی شدن اقدامات و نیز برخورد قاطع با برگزارکنندگان هرگونه گردهمی و تجمع در کشور و... و پیشگیری از بروز شرایط هولناک در زمستان را خواستار شدند. در نامه روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور خطاب به دکتر سعید نمکی آمده است: نظر به همه آموخته های ملی ماه‌ های گذشته و تجارب سایر کشورها و جوامع و با توجه به خیز اخیر بیماری در بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی که با آغاز فصل سرما شتاب افزون تری به خود گرفته و سیر صعودی ابتلا و فوت و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از این بیماری و پیش بینی های علمی و کارشناسانه که از تداوم شیب صعودی نمودار همه گیری حکایت دارد و از سوی دیگر وضعیت موجود گرفتاری بشدت رایج خوشه های خانوادگی و جمعیتی و ابتلای جمع زیادی از همکاران مدافع سلامت و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی که برچالش های موجود خواهد افزود و همچنین دانسته ها، گفتنی ها و ناگفته ها، ضرورت اقدام مداخله ای مناسب و عاجل جهت کاهش گسترش بیماری ظرف هفته های آینده اجتناب ناپذیر و امری محتوم است.

صدور مجوز تولید موقت برای ۲ داروی گیاهی موثر در بهبود کرونا

9 ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما این بیماری هنوز درمان مشخصی ندارد و واکسنی نیز برای آن کشف نشده است. در هفته‌ای که سپری شد، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از اعطای مصوبه کمیسیون قانونی این سازمان به چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی برای بهبود علائم کرونا خبر داد. وی با بیان اینکه چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی مصوبه کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را برای بهبود علائم بیماری کووید ١٩ اخذ کرده اند، اظهار کرد: مجوز تولید موقت دو مورد از این فرآورده ها به مدت ۶ ماه صادر شده است.

اُفت ذخایر خونی در برخی استان‌ها

سرمای پاییزی و بارش ها در حالی در کشورمان آغاز شده اند که بیشتر استان ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرنطینه و کاهش تردد قرار دارند این در حالی است که نیاز به خون دائمی است و کاهش آمار اهدای خون سبب افت ذخایر خون و فراورده های حیات بخش آن می شود. میزان ذخایر خون در برخی از استانها از جمله استان تهران که بخش مهمی از خون مورد نیاز بیماران و عمل های جراحی را در کشور تامین می کند در روزهای اخیر کاهش یافته است. ترس از ابتلا به بیکاری کووید19، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و آغاز بارش ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در بیشتر استانها از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است.

سومین سالگرد زلزله کرمانشاه؛ علت پایین بودن آمار قربانیان این زلزله

زلزله 21 آبان سال 96 چنان مهیب و بی‌مانند بود. هفته‌ای که گذشت سومین سالگرد این زلزله بود. زلزله‌ای که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ ایران نام می‌برند. زمین لرزه‌ای با بزرگای ۷.۳ به عمق کانونی ۱۹ کیلومتر در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب، ۵ کیلومتری ازگله، ۲۶ کیلومتری تازه‌آباد در استان کرمانشاه رخ داد. خسارات این زلزله در ۱۰ شهر و ۱۶۳۳ روستا وارد شد و به تخریب ۳۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی منجر شد. این زلزله مهیب سبب شد تا 621 نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند. علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در زلزله کرمانشاه علاوه بر رویداد زلزله از دیدگاه زلزله‌شناسی، شاهد پس لرزه‌های بسیار متعددی بودیم به طوری که بعد از زلزله اصلی، بالغ بر 4 هزار پس‌لرزه در منطقه رخ داد.

زمان ثبت نام آزمون دکتری و ارشد 1400

در هفته‌ای که سپری شد، زمان ثبت‌نام دو آزمون کلیدی دکتری و کارشناسی ارشد سال 1400 از سوی سازمان سنجش اعلام شد. بر این اساس آزمون نیمه‌متمرکز از دوم آذرماه و آزمون کارشناسی ارشد از روز 16 آذرماه آغاز می‌شود.

روند نزولی میزان باروری در ۸ سال اخیر

بررسی نمودارهای منتشر شده این مرکز نشان می‌دهد میزان باروری کل ایران بین سال­‌های ٩٠ تا ٩٨ افت و خیزهایی را تجربه کرده است. این شاخص در نیمه نخست دهه ٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشته، به گونه­‌ای که از ۱.۷۵ فرزند در سال ٩٠ به حدود ٢.٠٧ فرزند در سال ٩٦ رسیده است. سپس این شاخص رو به کاهش گذاشته و در سال ٩٨ به میزان ١.٨ فرزند کاهش یافته است. براساس داده‌های سازمان ثبت احوال کشور، تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ٩٠ برابر با یک میلیون و ٣٨٢ هزار و ١١٨ تولد بوده که در سال ٩٥ به یک میلیون و ٥٢٨ هزار و ٥٣ تولد افزایش یافته است، اما تعداد ولادت در کل کشور از سال ٩٥ تا ٩٨ روند کاهشی داشته و پارسال تعداد موالید به یک میلیون و ١٩٦ هزار و ١٣٥ ولادت کاهش یافته است.

باران؛ نجات دهنده جنگل‌های توسکستان

پاییز فصل آتش‌سوزی در جنگل‌های شمالی است؛ همین آتش روز یکشنبه ۱۱ آبان ماه جاری جنگل‌های پهن‌برگ توسکستان گرگان را فرا گرفت و آرام آرام به سمت ارتفاعات پنبول‌چال و مازوآروم و سپس گنج‌دره، دمبلیان، دره‌دوک، گجه، مازوآروم و روغن خانه گسترش یافت و در این مدت علاوه بر سوزاندن گونه‌های علف کف جنگل و بوته‌های فوربی (نیمه چوبی) تعدادی از تنه‌های درختان جنگلی را خاکستر کرد. علی رغم‌ تلاش‌های صورت گرفته برای اطفای حریق، آتش جنگل‌های توسکستان خاموش نشد تا اینکه پس از 8 روز حریق، در پی بارش‌های پاییزی، آتش این عرصه مهار شد.

«نسرین ستوده» به مرخصی رفت

در هفته‌ای که گذشت، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که نسرین ستوده که در یکی از جرایم عمومی به حبس محکوم شده با موافقت دادیار ناظر بر زندان زنان به مرخصی رفت. «این محکوم چندی پیش، به استناد بند ب ماده هفت آیین نامه نحوه تفکیک و طبقه بندی زندانیان مصوب ۱۳۸۵.۹.۹ به دلیل طی کردن دوران محکومیت در جرایم عمومی به زندان زنان منتقل شده بود.»

آزادی ۱۵۷ محکوم امنیتی

در هفته‌ای که سپری شد، سی و پنجمین نشست سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. عفو 3780 نفر از محکومان با موافقت مقام معظم رهبری، تشریح برنامه‌های تحولی قوه قضاییه، آزادی 157 نفر از محکومان امنیتی، پایان رسیدگی به پرونده شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما»، آخرین اقدامات قوه قضاییه در ارتباط با شرکت هفت تپه، آخرین وضعیت پرونده «گوهرناز» قم، توضیح درباره توهین به رئیس‌جمهوری، آخرین وضعیت پرونده 250 صادر کننده ارز، جزئیات رسیدگی به برخی واگذاری‌ها در لواسان و توضیح درباره برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی مهم‌ترین موارد مطرح شده از زبان غلامحسین اسماعیلی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار