فیلم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» این بار در میلان ایتالیا

رشت (پانا) - فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله کرم رضایی زاده فیلمساز و کارگردان گیلانی در دومین حضور بین المللی ، به بخش اصلی مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و تلویزیونی میلان ایتالیا (مهمترین و معتبرترین فستیوال فیلم‌های ورزشی جهان) در سال ۲۰۲۰ راه یافت.

کد مطلب: ۱۱۳۷۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
فیلم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» این بار در میلان ایتالیا

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» پس از حضور موفقیت‌آمیز و کسب جایزه بهترین مستند بلند سومین جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا، این بار موفق به حضور در بخش مسابقه سی و هشتین دوره فیلم‌های ورزشی میلان ایتالیا گردید.

در این دوره جشنواره که از تاریخ 7 الی 11 نوامبر برگزار می‌گردد، ٩٧٠ فیلم از کشورهای جهان شرکت کردند که حدود ١۴٠ فیلم مطرح با موضوعات مختلف ورزشی توسط کمیته بین‌المللی المپیک برای بخش مسابقه انتخاب شدند. از ایران نیز سه "فیلم ملوانان تنها به دریا نمی‌روند" ، "جایی برای فرشته‌ها نیست" و "شهسوار" در این بخش حضور دارند. مقر FICTS در میلان ایتالیا است و ۱۲۰ کشور عضو این فدراسیون هستند.

در متن منتشر شده از سوی دبیرخانه جشنواره میلان درباره موضوع فیلم آمده: ملوان تیمی با اهمیت و معنای فرهنگی عالی.

الله‌کرم رضائی‌زاده کارگردان مستند ملوانان تنها به دریا نمی‌روند، طی گفتگویی در تشریح موضوع فیلم گفت: این اثر به مدت زمان ٧۵ دقیقه مستندی است از عشق و دلدادگی مردمان یک شهر بندری فوتبال خیز، که همیشه و هر زمان هوادار سرسخت و وفادار تیم شهرشان "ملوان" بوده‌اند.

وی با اینکه کمتر شهری در ایران مثل انزلی هست که مردم دلباخته و شیفته تیم شهرشان باشند ادامه داد: در واقع تیم ملوان، برآمده از دل مردم انزلی است که باعث شده از ده‌ها سال پیش ملوان به عنوان نماد هویت و فرهنگ این شهر بندری مطرح باشد.

رضائی‌زاده ادامه داد: هدف از ساخت فیلم هم نشان دادن همین شور و اشتیاق مردم بندرانزلی به یک تیم فوتبال از بُعد اجتماعی و جامعه‌شناختی است. شور و هیجانی خاصی بین مردمان انزلی وجود دارد که این جذابیت مرا راغب به تولید این فیلم کرد. در این خصوص با اینکه بومی انزلی بودم و شناخت کاملی نسبت به تیم شهرم و هواداران آن داشتم باز قبل از تولید، مطالعات دقیق جامعه‌شناختی به مدت دو سال به طول انجامید. چرا که شناخت از مهم‌ترین فاکتور‌ها در تولید فیلم‌های مستند است و بخش مهمی از موفقیت این اثر تاکنون به همین موضوع مربوط بوده است.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم "ملوانان تنها به دریا نمی‌روند" در خصوص ایده ساخت این اثر هم گفت: به عنوان یک شهروند بندرانزلی از دهه 60 که اوج سال‌های افتخار ملوان بود ایده ساخت را داشتم. حتی زمانی که ملوان در سال 65 بازگشت شکوهمندانه‌ای از مرحله مقدماتی جام باشگاه‌های آسیا را داشت اقدام به ثبت و ضبط استقبال بی نظیر مردم انزلی و مصاحبه با ستاره‌های آن زمان ملوان همچون زنده‌یاد سیروس قایقران نمودم که در این فیلم برای اولین بار استفاده شده است.

رضائی‌زاده با اشاره به قدمت بیش از نیم قرن تیم ملوان خاطرنشان کرد: این مستند به تاریخچه پربار این تیم و نحوه شکل‌گیری آن از بدو تاسیس تاکنون پرداخته و افتخاراتی را که در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی کسب کرده به تصویر می‌کشد. سعی شده زوایای مختلف تاریخ ملوان که مهم اما کمتر شناخته بودند نیز دیده شود.

وی تصریح کرد: امید محور اصلی و نتیجه نهایی فیلم است. اگرچه ملوان بندرانزلی اکنون در لیگ دسته اول حضور دارد اما هواداران ملوان همیشه به بازگشت به لیگ برتر و تکرار موفقیت های ملوان امیدوارند و عاشقانه از آن حمایت می‌کنند. بنابراین در این مستند، تیم ملوان، امیدوار و در اوج راویت شده است.

رضائی‌زاده با اینکه ساخت این مستند به جهت اهمیت و بیان دقیق موضوع در سه مرحله تحقیق، تصویربرداری و تدوین، مجموعاً 5 سال زمان برد گفت: خوشحالم که فیلم"ملوانان تنها به دریا نمی‌روند" توانسته در جشنواره‌های بزرگ دنیا از جمله جشنواره میلان که فیلم‌هایی در خصوص به نام‌ترین شخصیت‌ها و باشگاه‌های ورزشی و فوتبال جهان حضور دارند، نام شهر بندرانزلی، استان گیلان و تیم پرافتخار ملوان را در عرصه جهانی مطرح کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار