درختانی که به نفع حریم شبکه برق بی‌ سر می‌شوند

ساری (پانا) - شاید درختانی که دو سوی خیابان‌ها می‌‌بینید بسی پیش از شبکه توزیع برق کاشته شده باشند اما امروز باید به نفع حفظ حریم این شبکه و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی اصلاح شوند.

کد مطلب: ۱۱۳۷۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
درختانی که به نفع حریم شبکه برق بی‌ سر می‌شوند

دستورالعمل مدیریت هرس درختان در حریم شبکه‌های توزیع نیروی برق می‌گوید: «هرس درختان در حریم تأسیسات و شبکه‌های فشار متوسط و فشار ضعیف و روشنایی معابر برای افزایش قابلیت اطمینان شبکه و تأمین ایمنی و حفاظت از سلامت مردم و جلوگیری از خسارت به اموال عمومی با حذف یا کاهش خاموشی‌های ناشی از برخورد درختان با شبکه‌های الکترونیکی و ارتقای کیفیت خدمات است.»

روز گذشته درختان کمربندی غربی شهر ساری با نام «شاخه‌زنی» هرس شدند تا از آسیب احتمالی به سیم‌های برق جلوگیری شود.

هرس در دو مقطع سال انجام می‌شود؛ یکی در هنگام استراحت و خواب درخت که معمولا در فصل سرد زمستان است به نام هرس زمستانه و دیگری هرس سبز یا تابستانه که موقع فعالیت درخت و سبز بودن آن است.

هرس درختان در صورت قبول صاحبان درخت به نحوی باید انجام شود که در حریم افقی در بالای شبکه شاخه‌ای وجود نداشته باشد. نگاهی به درختان هرس‌شده در کمربندی غربی نشان از همین دستور دارد و شاخه زنی به شکلی انجام شده که هیچ شاخه‌ای در شبکه باقی نمانده است.

بخشی از شبکه برق مازندران فرسوده است و به نظر می‌رسد که پویش جدید مبلمان شهری «سیم به کابل» و تبدیل سیم‌های شبکه برق به کابل خودنگهدار راه‌حل مناسبی برای نجات شاخ و برگ درختانی باشد که گرچه شاید پیش از کاشتن تیرهای چراغ برق کاشته شده‌اند، اما امروز مثل همیشه باید به نفع دنیای مدرن عقب بنشینند.

شبکه توزیع برق مازندران تأکید دارد که اولویت با پایداری و حفظ محیط زیست و سپس حفظ حریم شبکه است اما از سویی احتمال افتادن شاخه‌‌های شکسته روی سیم‌های برق و خسارت‌های بعدی نیز وجود دارد بخصوص که طوفان‌هایی که بعضاً در مازندران اتفاق می‌افتد همواره به محل اتصال شاخه‌‌های درخت و سیم‌های برق آسیب زده است.

آیا مقصرِ اتفاق‌هایی از این دست، انسان‌هایی هستند که سال‌ها پیش از این بر خلاف سنت نیاکان خود، به درخت نیندیشیدند و تنها به فکر مدرنیزه کردن شهر بوده‌اند؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار