بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

آینده روابط ایران و آمریکا در عصر «بایدن»؛ آیا برجام احیا می‌شود؟

برجام، مذاکره، تحریم و برقراری روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بایدن چه خواهد شد؟ جو بایدن چه سیاستی نسبت به اسرائیل و کشورهای عربی خواهد داشت؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به ادعاهای دونالد ترامپ درباره انتخابات آمریکا، نوع نگاه جو بایدن در حوزه سیاست خارجی و احتمال برقراری روابط بین ایران و آمریکا را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آینده روابط ایران و آمریکا در عصر «بایدن»؛ آیا برجام احیا می‌شود؟

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر تقلب، از زمان شمارش آرای پنجاه‌ونهمین دور انتخابات آمریکا تا اعلام پیروزی جو بایدن، گفت: «ترامپ اگر رئیس‌جمهور خوبی بود باید در نطقی مخصوص به آقای بایدن تبریک می‌گفت. براساس سنت‌های جامعه آمریکا بعد از اینکه یک رئیس‌جمهور شکست می‌خورد و کنار می‌رود دو سنت باقی می‌ماند؛ اول اینکه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کند که من شکست خورده‌ام و به رقیب خود نیز تبریک بگوید مرحله دوم این است که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید شرکت کند که ترامپ این دو تا کار را قطعاً انجام نخواهد داد و چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

چرا ترامپ خودشیفته تمایلی به پذیرش شکست ندارد؟

وی ادامه داد: «ادعاهایی که ترامپ مطرح می‌کند و می‌گوید تخلف و تقلب شده است و من پیروز انتخابات هستم، این حرف‌ها بیشتر برای رضای خاطر درون خود، اطرافیان و خانواده وی است، وی فهمیده است که نزدیکانش هم از او فاصله گرفته‌اند. این مقاومت یک مقاومت بی‌حاصل و شاید مذبوحانه‌ای است که هیچ تأثیری در رئیس‌جمهور شدن بایدن به وجود نمی‌آورد و اتفاقاً جامعه آمریکا را هم بیشتر دچار دوقطبی خواهد کرد. این اتفاقات و ارزش‌های بین این دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، هر روز جامعه آمریکا را با یک بحران دموکراسی و مشروعیت مواجه می‌کند و این خیلی خطرناک است برای جامعه‌ای که مدعی دموکراسی است و اکنون دقیقاً با بحران به دموکراسی و مشروعیت دچار شده است.»

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل تاکید کرد:‌ «این‌ها از یک طرف از ویژگی‌های شخصی ترامپ و از طرف دیگر ویژگی‌های حاکم بر حزب جمهوری‌خواه است. شما همه خودشیفتگی که در ترامپ می‌بینید در اکثر جمهوری‌خواهان و مقامات برجسته حزب جمهوری‌خواهد خواهید یافت و به همین خاطر تمایل به پذیرش این شکست به روش دموکراتیک و عاقلانه ندارند.»

این مورخ و پژوهشگر معاصر درباره احتمال شورش‌های خیابانی به دنبال عدم پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ، گفت: «بعید می‌دانم این اختلافی که در آمریکا بر سر انتخابات ایجاد شده منجر به شورش و اعتراضات خیابانی شود. شاید رای آقای بایدن از 300 رای الکترال هم بیشتر شود و حتماً هم خواهد شد. بنابراین این تفاوت مقدار زیادی باعث سرخوردگی طرفداران ترامپ شد و این اعتراضات نشانه عمق سرگردانی و بلاتکلیفی هست که در جبهه ترامپ وجود دارد. به نظر نمی‌رسد که اغتشاشات خیابانی شکل بگیرد چون اینها خودشان را باختند و پذیرفتند که خیلی تفاوت وجود دارد و شکایت‌های ترامپ هم به جایی نخواهد رسید و منجر به اغتشاشات خیابانی هم نخواهد شد. این مقاومت‌ها اما یک مقاومت‌های آنی و لحظه‌ای است و تا روزهای آینده هم خاتمه پیدا خواهد کرد. از نظر قانون اساسی آمریکا، اعتراض ترامپ بدون اینکه هیچ مستند قانونی ارائه کند نتیجه‌ای ندارد و آقای بایدن هم رای بیشتری کسب خواهد کرد.»

بایدن در ارتباط با سوریه، عراق، لبنان و ایران دست به اقداماتی خواهد زد

علی بیگدلی به نوع سیاست خارجی جو بایدن در آینده اشاره کرد و گفت: «نگاه دموکرات‌ها بیشتر معطوف به خارج از کشور و خارج از آمریکا است و بنابراین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای بر روی سیاست خارجی خواهند داشت. با توجه به اینکه ترامپ در سیاست خارجی خود ناموفق بود و از اروپا فاصله گرفت و در خاورمیانه هم این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است، در عراق، سوریه، لبنان و ایران و دیگر کشورها و حتی افغانستان ناموفق بوده است و در جنگ قفقاز هم به همین صورت؛ این ناکامی‌هایی که در سیاست خارجی داشته است یک میراث سنگینی برای بایدن به وجود آورده است. اوباما معتقد بود دیگر با خاورمیانه کاری نداریم اما بایدن نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد نمی‌تواند این سیاست را دنبال کند، آن زمان هم که آقای اوباما این اظهارنظر را داشت وضعیت منطقه ما آنقدر آشفته و درهم ریخته نبود. بنابراین به نظر می‌رسد که بایدن مقداری از این سیاست‌های آشتی‌کنان شیخ‌نشینان خلیج فارس با اسرائیل فاصله خواهد گرفت و موضوع آرامش پیدا خواهد کرد. به آن شدتی که ترامپ به دنبال امتیاز دادن به اسرائیل بود قطعاً بایدن به این سمت حرکت نخواهد کرد؛ ولی در ارتباط با سوریه، عراق، لبنان و ایران دست به اقداماتی خواهد زد.»

این استاد روابط بین‌الملل به آینده روابط ایران و آمریکا نیز اشاره کرد و گفت:‌ «هم ایران و هم آمریکا باید تغییراتی اساسی در استراتژی‌های خود ایجاد کنند. اینکه ما بنشینیم و بگوییم آمریکا کوتاه بیاید و به ما غرامت بدهد و بر برجام برگردد به هیچ وجه قابل تحقق نیست. با آمدن بایدن اگر ما بخواهیم سر نقطه صفر باقی بمانیم هیچ تغییر اساسی به وجود نخواهد آورد و بایدن هم به سادگی وارد برجام نخواهد شد تا دوباره آن را احیا کند. برجام فعلی دیگر ارزشی ندارد و اتفاقاً بایدن به دنبال اجرای برجام دیگری است که با برجام اوباما متفاوت خواهد بود. روابط ایران و آمریکا یک امر متقابل خواهد بود، اینکه ما بنشینیم بگوییم آمریکا به برجام برگردد به هیچ وجه چنین کاری عملی نخواهد شد مگر اینکه دو طرف استراتژی خود را تغییر دهند.»

وی افزود: «بازگشت بایدن به برجام متفاوت خواهد بود، ترامپ یک رابطه سیستماتیک نسبت به اسرائیل داشت چون خود را مدیون لابی‌های یهودی اسرائیلی می‌دانست بنابراین این رفتارهایش ناشی از این بود که بتواند آرای آنها را برای انتخاب مجدد به دست بیاورد ولی اکنون که کنار رفته است بایدن هم نمی‌تواند اسرائیل را نادیده بگیرد. ما مدام می‌گوییم برجام یک معاهده بین‌المللی است، اما چه نتیجه‌ای برای ما داشته است؟ آمریکا از آن خارج شده، اروپایی‌ها هم ضمن اینکه بیرون نرفته‌اند اما هیچ قدمی به سمت ما بر نداشته‌اند و حتی روسیه و چین هم سرمایه‌گذاری انجام ندادند. بنابراین می‌خواهم بگویم که ما باید به دنبال یه ساخت یک برجام جدید باشیم که هم آمریکا و هم ایران با استراتژی جدید وارد آن شوند. برجام جدید هم اگر شکل بگیرد فقط در مورد مسائل هسته‌ای نخواهد بود بلکه مسائل مختلفی را دربرخواهد گرفت. غرب و ایران باید با همدیگر به یک نقطه اشتراک برسند. مسائل معیشتی مردم و فشارهای حداکثری به ایران سخت شده است و رسیدن به یک اشتراک ضروری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار