تحلیلگر ارشد سیاست خارجه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پایان یک اشتباه بزرگ

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجه اقدامات خرابکارانه دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری وی را تشریح و تاکید کرد مردم آمریکا جلوی ادامه آبروریزی بزرگ بین‌المللی آمریکا را گرفتند.

کد مطلب: ۱۱۳۷۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
پایان یک اشتباه بزرگ

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش سوء ترامپ در ایجاد بی‌نظمی بین‌المللی به پانا گفت: «دونالد ترامپ طی چهار سال اخیر بییشترین لطمه را به آمریکا زد. آمریکا قوی‌ترین، بزرگترین و ثروتمندترین کشور دنیا، برای خودش هاله‌ای از احترام داشت اما بدترین کاری که ترامپ کرد این بود که این هاله را بی‌حرمت کرد و کشور آمریکا را در عرصه بین‌المللی که همیشه کارگردانی می‌کرد، به یک کشور پرمدعای مزاحم زورگو تبدیل کرد.»

وی ادامه داد: «سازمان ملل متحد، موجودیت خود را مدیون آمریکاست. گرچه آمریکا خود عضو جامعه ملل نشد ولی جامعه ملل را شکل داد و بعد از جنگ جهانی دوم به سازمان ملل متحدد تبدیل شد. دولت آمریکا در سازمان ملل متحد سهم بزرگی را حتی به لحاظ مالی ایفا کرد، آمریکا 5 درصد هزینه سازمان ملل را بر عهده گرفت. در پیشبرد مطالعات یونسکو نقش مهمی داشت، اما این شخص از آن خارج شد. در سازمان بهداشت جهانی که جز خدمت بین‌المللی وظیفه دیگری ندارد با آن عبارت "ویروس چینی"، در بحبوحه شیوع کرونا که این سازمان نیازمند همکاری کشورهای بزرگی مانند آمریکا است، از این سازمان خارج شد. در شرایطی که اوضاع اقلیمی جهان، بحران‌های جوی زیادی دارد ترامپ از این توافقنامه هم خارج شد. اینها حرمتی برای آمریکا به وجود نمی‌آورد. شخصیت ترامپ که فقط از من، من، من صحبت می‌کند در میان بزرگان حرفه‌ای و مودبی که هرگز جمله خود را با من آغاز نمی‌کنند، حالت انزوایی به آمریکا داد که حتی در کنفرانس سران 8 کشور، اروپایی‌ها دور هم جمع شدند و با حیرت و تمسخر به ترامپ نگاه می‌کردند.»

مردم آمریکا جلوی ادامه آبروریزی بزرگ بین‌المللی آمریکا را گرفتند

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا اضافه کرد: «نمی‌شود به عنوان یک سیاستمدار از ترامپ نام برد، یک آدم کاملا آماتور آمد و در نقش بزرگ جهانی قرار گرفت. آدم‌هایی را که هم بکار گماره بود نتوانستند با او کار کنند و رهایش کردند. حتی همین مشاور تندروی خود یعنی جان بولتون را هم اخراج کرد و گفت "برو من اصلا از سبیل تو خوشم نمی‌آید"، بولتون هم افشاگری زیادی علیه ترامپ داشت. این برخوردهای احمقانه از سوی یک رئیس‌جمهور با مقتدرترین و بزرگترین قدرت جهان بسیار بعید بود. رای‌دهندگان به آقای بایدن فقط به این دلیل رای ندادند که ایشان حرفه‌ای است و شناخته شده است و تحصیلات و سواد لازم را دارد، بلکه به این دلیل بود که به هر نحو شده، جلوی ادامه یک آبروریزی بزرگ بین‌المللی نسبت به مملکت آمریکا را بگیرند. ترامپ تمام زور خود را گذاشت تا بتواند فرودست‌ترین گروه‌های فرهنگی، کسانی که جذب شعارهای پوپولیستی می‌شوند را بسیج کند و با همان خودشیفتگی هیتل‌وار، سابقه بسیار بدی در اذهان شخصیت‌های داخلی و خارجی به جای گذاشته بود که به طوری که حتی مردمانی که با او ارتباطی نداشتند، آرزوی من برکناری ترامپ بودند. من خوشحالم که چنین شری از سر مردم جهان برداشته شد. اینها آدم‌های خطرناکی هستند که می‌توانند با تصمیماتی که فقط به منافع خودشان می‌اندیشند، خطرات بزرگی برای کشورها و ملت‌های دیگر به وجود بیاورند.»

مجلسی تاکید کرد: «اقدامات ترامپ فقط به خروج از سازمان‌های بین‌المللی خلاصه نمی‌شود، او تعهدات مختلف بین‌المللی خود را نیز زیر پا گذاشت.قرارداد تجارت دو سوی آتلانتیک را زیر پا گذاشت، قرارداد نفتا با کانادا و مکزیک را زیر پا گذاشت، با ناتو تعهدات خود را رعایت نکرد، حتی در مذاکره با طالبان در افغانستان که پای ناتو را به آنجا کشاند هزینه‌ها را به گردن آنها انداخت و خارج از اطلاع آنها وارد مذاکره شد و همه آنها را خشمگین کرد. به همین دلیل است که اکنون که خیال رهبران اروپایی راحت شده، همه توصیه می‌کنند که آقای ترامپ محترم باش، رها کن و برو.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به نحوه انتقال قدرت در امریکا و اقدامات احتمالی ترامپ در 73 روز باقی‌مانده از عمر خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: «انسجام سیستم ایالات متحده، 50 ایالتی که هر کدام آزادی و حیطه تصمیم‌گیری خود را دارند، اینها را متهم به تقلب کردن امکان‌پذیر نیست. سطح ایرادها پایین است. ترامپ می‌گوید آرای پستی را نشمارید، شما به مردم گفته‌اید طبق قانون بروید و آرای خود را تحویل پست بدهید، مردم این کار را کرده‌اند. آرا خوانده شده و آنجایی که نفعش است می‌گوید بس و دیگر نخوانید! شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی ترامپ آدم بدنامی است و فقط به دنبال حق الوکاله است. او همان کسی است که از مجاهدین خلق پول گرفت و در پاریس آن سخنرانی مسخره را ایراد کرد و آن جنجال را به پا کرد. او با گرفتن پول به هر کاری دست می‌زند. داماد و زن ترامپ هم به ترامپ توصیه کرده‌اند که از قدرت به صورت مسالمت‌آمیز کنار بکشد. امکان ندارد که او بتواند در انتقال قدرت مقاومت کرده و ایجاد بحران کند فقط بی‌آبرویی خود را تشدید خواهد کرد.»

بازگشت به برجام به معنای رفع تحریم نیست

فریدون مجلسی در ادامه به روابط ایران و آمریکا در عصر بایدن و احتمال بازگشت رئیس جمهور منتخب آمریکا به برجام نیز اشاره کرد و گفت: «آمریکا همان طور که در خروج از برجام از ایران اجازه نگرفت برای بازگشت به این معاهده نیز نیاز به اجازه ایران ندارد. ولی برنمی‌گردد به این معنا که آن خروج را یک مرحله در نظر بگیرد و بازگشت را هم یک مرحله. بایدن اعلام خروج آقای ترامپ از برجام را باطل اعلام خواهد کرد و به عنوان یک عمل حقوقی بی‌ارزش آن را باطل می‌کند و بقای عضویت آمریکا را هم اعلام می‌کند. کشورهای مقابل هم قبول خواهند کرد حال ایران بخواهند یا نخواهد. اما بازگشت بایدن به برجام به این معنا نیست که تحریم‌ها را بردارد. ایران موضع خود را مشخص کرده و معتقد است که دنیا باید خود را با این موضع تطبیق دهد در حالیکه هر کشور این تصورات حقانیت را برای خود دارد.»

وی به اظهارات مقامات ایران با عنوان تعیین خسارت دوره تحریم‌ها در صورت بازگشت آمریکا به برجام، گفت: «بابت هر عمل بی‌ارزشی همه دارند پول‌های ما را به یغما می‌برند و تحت عنوان خسارت می‌گیرند و حال ما ادعایی کنیم و در دادگاه خود هزاران دلار خسارت به پای کسی بنویسیم، فقط یادگاری باقی خواهد ماند و بس. یک دولت کوچک مانند بحرین بانک ایران را با ادعای پولشویی متهم کرده و پولهایی ما را توقیف کرده است، باید ببینیم آنهایی که ادعای خسارت می‌کنند با همین بحرین کوچک چه خواهند کرد. اعلام چنین موضعی یعنی اعلام لاینحل بودن موضوع ایران و آمریکا و نیز تداوم و تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا. چنین کاری عملی نیست و آمریکا هم نمی‌پذیرد و متقابل ممکن است شرایطی را تعیین کند که دیگر هرگز قابل بازگشت نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار