مستند «خون و نفت» رونمایی شد

تهران (پانا) - مستند سینمای «نفت و خون» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر با محوریت اتفاق تاریخی بزرگ ایران که کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ عصر امروز رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مستند «خون و نفت» رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج؛ مراسم رونمایی مستند سینمای «نفت و خون» عصر روز چهارشنبه 14 آبان با حضور رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و احمد سبحانی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، در کافه نخلستان سازمان اوج برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مصطفی شوقی کارگردان «نفت و خون» در سخنانی اظهار داشت: به دلیل ضرورت نیاز بود تا مراسم رونمایی این مستند در چنین شرایطی برگزار شود چرا که «نفت و خون» درباره ماجرایی است که حداقل برای ما ایرانی‌ها در میان انبوه اخبار بد و ناگوار 8-9 ماه اخیر خیلی مورد توجه قرار نگرفته و این خبر خیلی خوب در میان حجم عظیمی از اخبار بد و ناگوار گم شد.
وی افزود: مستند «نفت و خون» درباره یک افتخار بزرگ برای ایران داست و آن هم به مقصد رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا بدون کوچکترین آسیبی است. در ساخته شدن این مستند دو نفر نقش تعیین کننده داشتند، اول آقای رستم قاسمی که عملا قهرمان این قصه و ماجرا است و نفر دوم احسان محمد حسنی که ایده ساخته شدن این مستند متعلق به او بود و در کنار این دو نفر باید از مهدی مطهر به عنوان تهیه‌کننده کار تشکر کنم که «نفت و خون» هفتمین تجربه مشترک ما محسوب می‌شود.
در ادامه این مراسم، احمد سبحاتی سفیر اسبق ایران در ونزوئلا در تحلیل اهمیت ساخت این مستند گفت: اتفاق موفقیت نفتکش‌های ایرانی در رساندن محموله خود و پس از آن توقیف نفتکش‌هایی که پرچم ایران را نداشتند ثابت کرد که باید قدرتمند باشید و همین اقتدار باعث شد تا نفتکش‌های ما ماموریت خود را به سلامت انجام دهند.
وی افزود: زمانی رهبر انقلاب در دیدار با هوگو چاوز فرمودند که «ما هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه قوی شویم» و در این موضوع به عینه تمام دنیا قدرت ایران را دیدند چرا که آمریکائیها با وجود هم تهدیدات قدرت اینکه جلوی نفتکش‌های ایرانی را بگیرند نداشتند و ما برای اولین با در تاریخ حتی از زمان کورش توانستیم به دورترین مناطق جهان دسترسی پیدا کنیم و اگر تا دیروز آمریکائیها در خلیج فارس و در نزدیکی قلمرو خودمان ما را تهدید می‌کردند ما امروز به نزدیکی خاک آمریکا رسیده‌ایم و از این منظر مستند «نفت و خون» می‌تواند اثری مهم در به تصویر کشیدن این اقتدار قلمداد شود.
در بخش بعدی این مراسم رستم قاسمی وزیر اسبق نفت در سخنانی ضمن تقدیر بابت ساخته شدن چنین مستندی اظهار داشت: اواخر جنگ تحمیلی دشمن نفتکش‌های ایرانی را مور هدف قرار میداد و به همین دلیل طرحی با عنوان «مقابله به مثل» طراحی شد که هر نفتکشی غیر ایرانی وارد خلیج فارس شود مورد هدف قرار گیرد. بعد از اعلام موضع ایران، به عنوان اولین نفتکش‌، نفتکش آمریکایی «بریشتون» با تبلیغات فراوان و اسکورت کامل نیروی دریایی آمریکا و حضور ده‌ها خبرنگار وارد خلیج فارس شد. آن روز یک روز تاریخی بود و همه دنیا منتظر ایران بودند که چه عکس‌العملی نشان میدهد.
قاسمی ادامه داد: برخلاف تصور آمریکایی‌ها که ایران اقدامی انجام نمی‌دهد این کشتی با آن همه تبلیغ در مقابل دوربین‌ها هدف قرار گرفت و منفجر شد و برای آمریکائیها باورکردنی نبود که با آن همه تکنولوژی و هیبت وارد خلیج فارس شوند و ما جرات کنیم و کشتی «بریشتون» را منفجر کنیم اما آن اتفاق افتاد و شما سرنوشت بریشتون در خلیج فارس را با سرنوشت نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب مقایسه کنید. ما امروز فرسنگ‌ها دورتر از خلیج فارس و در دریای کارائیب حضور پیدا کردیم و با وجود آنکه رئیس جمهور آمریکا شخصا ما را تهدید کرد که نمی‌گذاریم کشتی‌های ایرانی وارد ونزوئلا شوند و حتی ناو آمریکایی هم به سمت کشتی‌های حرکت کرد اما با وجود همه تهدید‌ها هرگز جرات هیچ عکس‌العملی را نداشتند و محموله ما با اقتدار کامل وارد ونزوئلا شد که در «نفت و خون» هم این اقتدار به تصویر کشیده است.
وزیر اسبق نفت خاطرنشان کرد: از مولفه‌های بزرگ حکمرانی قدرت و اقتدار است و اگر قرار است با کسی صحبت کنید لازمه‌اش اقتدار است اما اگر از موضع ضعف صحبت کنید یعنی تسلیم شده‌اید در حالیکه ایرانی‌ها هیچوقت موضع ذلت و ضعف را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت. بنابراین ارسال بنزین از سوی ایران به ونزوئلا یک حادثه معمولی نبود بلکه نشان از اقتدار ایران در دورترین نقطه جفرافیایی نسبت به مرزهای خودمان را دارد.
براساس این خبر؛ در پایان این بخش از پوستر مستند «نفت و خون» با حضور رستم قاسمی و احمد سبحانی رونمایی شد و از عوامل سازنمده مستند شامل مصطفی شوقی کارگردان، مسعود ساکی تدیونگر،محمد امین عاشوری آهنگساز و مهدی مطهر تهیه‌کننده تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار