گزارشی از تعطیلی کارخانه ای با ۸۰ سال قدمت؛

خاموش شدن چراغ قدیمی ترین تصفیه خانه قند کشور

۵۰۰ کارگر ورامینی بیکار شدند

ورامین( پانا)- رییس بازنشسته شورای کارگری کارخانه تصفیه قند ورامین از تعطیلی این مرکز ‌و بیکاری کارگران آن خبر داد که منجر به تشنجات فکری و فشار روانی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۵۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
خاموش شدن چراغ قدیمی ترین تصفیه خانه قند کشور

این کارخانه که در سال ۱۳۱۳ پایه آن بنا نهاده شد، مامن امنی بود برای خانواده‌هایی که ارتزاق آنها را فراهم می‌کرد و این امر حتی به توسعه شهر ورامین کمک شایانی کرد و منطقه را رونق بخشید.
ولی پس از نزدیک به یک قرن، با قطع زنجیره تولید، بیش از ۵۰۰ کارگر بیکار و هزاران نفر از اعضاء خانواده‌ها دچار رکود اقتصادی شدند که در این بین معضلات اجتماعی نیز گریبانگیر بسیاری از آنان شد.
البته در صورت پیگیری مسوولان کشوری، درایت مدیران استانی و شهرستانی در کنار نگاه انسان دوستانه صاحبان کارخانه، می‌توان به آغاز دوباره چرخه تولید قدیمی ترین تصفیه خانه قند کشور امیدوار شد که این امر مستلزم پیگیری های مجدانه متولیان امر خواهد بود.
چراکه این کارخانه علاوه بر رونق تولید و اشتغالزایی می‌تواند عاملی باشد در راستای بی‌نیازی از واردات شکر و حتی در صورت توسعه شرایط را برای صادرات نیز فراهم آورد.

براین اساس رییس بازنشسته شورای کارگری این کارخانه رضا خلیلی اظهار کرد: در زمان فعالیت تصفیه خانه قند ورامین نزدیک به ۵۰۰ کارگر به صورت مستقیم مشغول بودند که این امر علاوه بر تامین معاش خانواده‌ها، پایداری و ثبات را به همراه داشت، ولی بعد از تعطیلی، متاسفانه ناهنجاری‌هایی را بنا نهاد که می توان از این امر به عنوان تلخ‌ترین خاطره یاد کرد.
رضا خلیلی گفت: به جهت نزدیکی به کارگران و آگاهی از شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی، تعطیلی این مرکز ‌ضربه مهلکی بر پیکره برخی خانواده‌ها وارد آورد؛ چرا که بیکاری افراد منجر به تشنجات فکری و فشار روانی شد.
خلیلی در ادامه اظهار کرد: برای ادامه حیات کارخانه قند ورامین جلسات متعددی با مسوولان شهرستان و استان ترتیب داده شد و پیگیریهایی نیز با صاحبان کارخانه صورت گرفت که هیچکدام به سرانجام خوش منتهی نشد و در نهایت تعطیلی کامل در دستور کار قرار گرفت.
رییس اسبق شورای کارگری گفت: در حال حاضر بیش از ۲ سال است که فعالیت متوقف شده و هنوز کارگرانی مشاهده می‌شوند که برای رهایی از بیکاری، جویای کار در شهرک های صنعتی، کارخانه ها و کارگاه ها هستند تا بتوانند رزق و روزی خود و خانواده شان را تامین کنند.
خلیلی اشاره کرد: آغاز این اتفاق ها از سال ۱۳۸۳ رقم خورد، زمانی که کارخانه برای رهایی از مشکلاتی همچون عدم سودآوری و وجود هزینه بالا به بخش خصوصی واگذار شد؛ هرچند در ابتدای چندسال اول روند عادی در پیش گرفته شد، ولی در ادامه ماجراهای پیش آمده به روند تنزلی و سرانجام تعطیلی منتج شد.
او ادامه داد: نکته جالب و قابل تامل، ثبت ملی این کارخانه در سال ۱۳۸۱ است که باعث شد این مجموعه از ارزش خاصی بهره مند شود.
خلیلی تاکید کرد: مجموعه ورزشی نیز در این کارخانه فعالیت داشت که در رشته های کشتی، تکواندو، باستانی و فوتبال به آموزش جوانان شهر می‌پرداخت که می توان گفت از ابتدایی ترین و قدیمی ترین مکانهای ورزشی جنوب شرق استان تهران محسوب شد، ولی در حال حاضر به مخروبه و انباری تبدیل شده است.
او در پایان تاکید کرد: یکی از شبهات همیشگی، نحوه فروش تصفیه خانه قند ورامین به بخش خصوصی است که باید از سوی مراجع قضایی پیگیری شود که قطع به یقین در صورت اطلاع حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس قوه، این امر در دستور کار قرار خواهد گرفت.


خبرنگار: علیرضا فرجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار