شفاف سازی در آمار موجب ارتقا اعتماد ذینفعان خواهد شد

تهران (پانا) - مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید استفاده از ابزارهای کنترل سیستمی، بهره گیری از روش‌های علمی در تولید و انتشار آمار، استانداردسازی تعاریف پایه که موجب پرهیز از ارایه آمارهای متفاوت در موضوعات یکسان می‌شود و شفاف‌سازی در روش‌های تولید آمار موجب ارتقا اعتماد ذینفعان خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
شفاف سازی در آمار موجب ارتقا اعتماد ذینفعان خواهد شد

به گزارش شاتا، ناهید زندی زاده در جلسه ای که به مناسبت روز آمار برگزار شده بود، افزود: تدوین نظام‌نامه آماری، استاندارد نمودن تعاریف و مفاهیم، تهیه شناسنامه‌های اقلام و شاخص‌ها با همکاری سازمان های زیر مجموعه از اقداماتی است که در یک سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده های وزارت صمت در تشریح روش‌ها و ابزار نیازهای اطلاعاتی ذینفعان حوزه فعالیت خود، نیز افزود: بستر این تبادلات به اشکال مختلف ایجاد شده است، با برخی از دستگاههای اجرایی تبادل اطلاعات به صورت برخط صورت می‌پذیرد و امید است در آینده نزدیک با گسترش این تبادلات ارایه آمار و اطلاعات به صورت کامل تر صورت پذیرد.

همچنین اطلاعات و آمار مورد نیاز مراجع آماری نظیر مرکز آمار ایران و مراکز پژوهشی بطور مستمر در اشکال مختلف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

زندی زاده تصریح کرد: در سطح عمومی نیز فضای مناسب در پورتال وزات صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که از طریق آن گزارشات بین الملل، محصولات منتخب و گزارشات عملکرد روزانه، ماهانه، سالانه و نیز سری‌های زمانی داده های بخش صنعت، معدن و تجارت بصورت مستمر تهیه و در اختیار ذینفعان قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارتقای اعتماد ذینفعان آمار به گزارشات منتشره تصریح کرد: استفاده از ابزارهای کنترل سیستمی، بهره گیری از روش‌های علمی در تولید و انتشار آمار، استانداردسازی تعاریف پایه که موجب پرهیز از ارایه آمارهای متفاوت در موضوعات یکسان می‌شود و شفاف‌سازی در روش‌های تولید آمار موجب ارتقا اعتماد ذینفعان خواهد شد.

وی درباره راه های دسترسی ذینفعان به داده ها و گزارشات افزود: در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و با اعتقاد به رعایت کامل حقوق شهروندان از طریق پورتال وزارت کلیه اطلاعات به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و این اطلاعات در قالب انواع گزارشات و نیز ریز داده های مربوط به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری می باشد.

مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده های وزارت صمت با اعلام اینکه ارتقا کیفیت آمارها و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان در دستور کار است، گفت: در جهت ارتقا و تسهیل دسترسی به اطلاعات و آمار برنامه‌های کوتاه و میان مدتی در دفتر آمار و فرآوری داده‌ها طراحی شده است، این برنامه ها شامل بهبود سامانه‌های اطلاع رسانی، استخراج نیازهای اطلاعاتی ذینفعان و پاسخگویی به نیازهای آنها از طریق تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌های اجرایی، تهیه راهنمای استفاده از اطلاعات و افزایش تنوع گزارشات مورد نیاز مخاطبین می‌باشد.

همچنین حمایت از کسب و کارهای استارت آپی مبتنی بر داده و اطلاعات از برنامه های جاری وزارت صنعت می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار