در جنگ جانبازان شیمیایی با کرونا، کدام یک مغلوب می شوند؟

تهران (پانا) - پزشک پایش سلامت جانبازان شهرستان ساوه به تشریح مخاطراتی که بیماری کروناویروس متوجه جانبازان شیمیایی می‌کند، پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۳۴۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
در جنگ جانبازان شیمیایی با کرونا، کدام یک مغلوب می شوند؟

به‌گزارش ایسنا، عباس صدیف با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه درمان بیماری کووید ۱۹ برای جانبازان کار تخصصی انجام نشده است، اظهار کرد: ناشناخته بودن بیماری کووید ۱۹ و رفتارهای عجیب آن با انسان موجب شده است که نتوان کار تخصصی برای پیشگیری و درمان انجام داد و چه بسا منجر به انتشار اطلاعات ضد و نقیضی در خصوص این ویروس منحوس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی جوانب مختلف یک بیماری جدید زمان‌بر است، ادامه داد: هرازچندگاهی آخرین یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی در خصوص این بیماری از سوی کشورهای مختلف بویژه ایران منتشر و نتایج جدیدتری اعلام می‌شود که یا منجر به مردود دانستن یافته‌های علمی گذشته شده یا با کشف تحقیقات جدیدتری منسوخ می‌شود.

صدیف در ادامه به آسیب‌پذیری و درگیری افراد بویژه بیماران خاص و جانبازان با بیماری کووید ۱۹ به عنوان یک ویروس جدید پرداخت و افزود: براساس آنچه که حوزه درمان جانبازان کشور اعلام کرده است درصد ابتلای جانبازان شیمیایی به نسبت جمعیت، از درصد عمومی جامعه کمتر است و این خبر نشانگر آن است که با وجود اینکه جانبازان شیمیایی جزو بیماران خاص و دارای بیماری زمینه‌ای هستند، اما به دلیل مراقبت‌های خاص بویژه قرنطینه خانگی که برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود، تحت شرایط خاصی مراقبت می شوند و درگیری کمتری با این بیماری داشته اند.

وی افزود: ریه‌های یک جانباز شیمیایی بر اثر انتشار مواد شیمیایی و گاز خردل آسیب می‌بیند و به محض دریافت هر ویروسی مشکلات تنفسی او تشدید شده و ریه‌ها درگیری بیشتری پیدا می‌کنند. وقتی جانباز شیمیایی بخشی از ریه‌های خود را از دست داده باشد، مستعد ابتلا به هرگونه بیماری تنفسی و ریوی است و بسیاری از این افراد دچار نقص ایمنی در سیستم بدن هستند و به انواع بیماری‌ها بویژه تنفسی مبتلا می‌شوند که برای پیشگیری از ابتلا باید تحت شرایط ویژه و مقررات خاص پیشگیرانه قرار گیرند.

او واکسینه شدن جانبازان را از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز بیماری‌های ویروسی دانست و افزود: یکی از گروه‌هایی که باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کند، جانبازان شیمیایی هستند و معمولا در ابتدای فصل پائیز به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی ضمن تزریق واکسن، نسبت به استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه می‌شوند. جانبازان شیمیایی سال‌هاست که پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی نظیر پرهیز ار تردد غیرضروری، حضور در اجتماع و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌کنند.

این پزشک پایش سلامت جانبازان با اشاره به تاکید بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شیوع کروناویروس گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ میزان مراقبت از جانبازان شدت یافته و در سایه افزایش میزان مراقبت‌ها، درصد ابتلای جانبازان شیمیایی به کروناویروس از سطح عمومی جامعه کمتر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ساوه بالغ بر ۱۸۰۰ جانباز را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: از این تعداد حدود ۱۰ درصد آنان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند که با شیوع بیماری کروناویروس کمتر از ۱۰ درصد جانبازان شیمیایی مبتلا به کرونا شدند و در مجموع، ۱۶ جانباز شیمیایی و والدین شهدا درگیر بیماری کووید ۱۹ شدند و متاسفانه یک جانباز شیمیایی در ساوه بر اثر ابتلا به کرونا به شهادت رسید.

وی در ادامه ۶۵ هزار جانباز شیمیایی در سراسر کشور را از جمله خسارات انسانی وارد شده به ایران طی هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: با شیوع بیماری کروناویروس، این تعداد جانباز شیمیایی روزهای سختی را به دلیل مراقبت‌های ویژه در شرایط خاص سپری می‌کنند.

صدیف از ریه به عنوان یکی از ارگان‌های اصلی بدن انسان یاد کرد و افزو: کار اکسیژن رسانی به بدن و دفع سموم بر عهده ریه است و در زمان جنگ چندین نوع گاز شیمیایی از سوی رژیم بعث عراق علیه رزمندگان ایران استفاده شد. گاز خردل بیشترین نوع گاز شیمیایی استفاده شده در دوران جنگ بود که مستقیما بر روی ریه تاثیرگذار بوده و کار ریه را مختل کرده و حتی منجر به از بین رفتن این عضو حساس بدن می‌شود.

وی، جانبازان شیمیایی را بر سه دسته شیمیایی خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی کرد و افزود: قریب به ۶۰۰ نفر از ۶۵ هزار جانباز شیمیایی در سراسر کشور را جانبازان شیمیایی شدید تشکیل می‌دهند که به دلیل از کارافتادگی ریه باید مرتبا به دستگاه اکسیژن متصل باشند. در این میان افرادی هستند که به دلیل مصدومیت شدید شیمیایی به طور کل از جامعه جدا شدند و در شرایط سختی از نظر جسمی و سلامتی زندگی می‌کنند.

این پزشک پایش سلامت جانبازان در ادامه گفت: افزون بر ۱۲ هزار نفر از جانبازان شیمیایی را جانبازان متوسط و مابقی را خفیف تشکیل می دهد. عوارض گاز خردل با افزایش سن جانبازان به تدریج واضح‌تر می‌شود و طبیعی است که توانایی و میزان کارکرد ریه یک فرد جوان با ریه یک فرد سالمند متفاوت است.

وی، افزایش سن و واضح‌تر شدن عوارض شیمیایی در شرایط کرونایی را سبب‌ساز تشدید مشکلات ریوی و تنفسی جانبازان شیمیایی دانست و افزود: این افراد در چنین شرایطی نیازمند مراقبت‌های بیشتر هستند و کوچکترین مشکلات تنفسی حتی یک ویروس سرماخوردگی می تواند برای جانباز شیمیایی دردسرساز باشد، چه برسد به اینکه ویروس کرونا واردن بدن این افراد شود.

صدیف، بیماری کووید ۱۹ را به‌مراتب بدتر از سایر بیماری‌های تنفسی دانست و افزود: شدت این بیماری عوارض جدی‌تری را برای مردم بویژه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و جانبازان شیمیایی بوجود می‌آورد چرا که به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن آسیب پذیرتر از بقیه افراد هستند. در صورت عدم مراقبت لازم به راحتی مبتلا به این بیماری شده و عوارض برای آنها شدیدتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه به‌دلیل حساسیت شیوع بیماری کروناویروس در بین مردم به ویژه بیماران خاص و افرادی که دچار مشکلات تنفسی و ریوی نظیر جانبازان هستند مراقبت‌های لازم برای مصون ماندن از ابتلا به این ویروس صورت می‌گیرد و آمار مبتلایان بسیار کم است، اما در عین حال باید همچنان مراقبت‌های لازم صورت گیرد که نخستین گام پرهیز از تردد غیرضروری در سطح جامعه و تامین نیازهای جانبازان از طریق مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران است تا بدون مراجعه جانبازان به سطح شهر، دارو و مواد غذایی مورد نیاز آنان تهیه و درب منزلشان تحویل شود.

وی همچنین گفت: جانبازانی که بر اثر اصابت ترکش به سایر اندام‌ها یا هر عامل دیگری مجروح شده‌اند، مستعد درگیری بیماری کووید ۱۹ نیستند چرا که سیستم تنفسی آنان مصدوم نشده و آسیب ثابت شده‌ای بر روی بدن آنها ایجاد شده و اختلالی در زندگی روزمره شان بوجود نمی‌آید ولی جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان در ریسک خطر قرار دارند.

صدیف بیان کرد: جانبازان اعصاب و روان به دلیل اینکه کنترل شرایط جسمی‌شان دست خودشان نیست و حتی توان مصرف صحیح داروهای خود را ندارند و آموزش‌پذیر نیستند، در معرض خطر ابتلا به کروناویروس قرار دارند که به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی صحیح از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توان امکانات و نیازهای آنان را که تعدادشان زیاد نیست تامین کرد تا در شرایط ایزوله یا همان قرنطینگی خانگی بمانند.

وی به ویزیت و پایش مستمر سلامت جانبازان و والدین شهدا اشاره کرد و افزود: با اولویت‌بندی و به تناسب نیاز درمانی، مدت زمان ویزیت بیماران از ماهی یکبار تا سه ماهی یکبار متغیر است و در بعضی مواقع به خطر شرایط خاص این مدت زمان کاهش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار