شهاب اکبری و امیر اثنی‌عشری در گفت‌و‌گو از صدور مجوزهای گسترده آثار موسیقی و استقبال جوانان می‌گویند

پیشتازی جوانان در میدان موسیقی

تهران (پانا) -  از اسفند ماه 98 تا به امروزحدوداً 8 ماهی است که برنامه‌های فرهنگی وهنری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دچار تغییرات ناخوشایندی شده و دراین مدت زمان حوزه‌های سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی تلاش کردند به‌صورت کج‌دار و مریز خود را سرپا نگاه دارند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشتازی جوانان در میدان موسیقی

به‌گزارش ایران، اما در بخش موسیقی شرایط کمی متفاوت تر است، متوقف شدن کنسرت‌ها و استقبال اندک از اجراهای آنلاین فرصتی به‌وجود آورد تا هنرمندان ژانرهای مختلف موسیقی به تولید آلبوم و تک آهنگ بپردازند. نکته قابل توجه حضور پرتعداد چهره‌های جوان در بخش تولید است حتی برخی ازاین افراد برای نخستین‌بار آلبوم یا تک آهنگ منتشر می‌کنند که البته در بخش موسیقی سنتی و موسیقی پاپ این حضور پررنگ‌تر است تا آنجا که تعداد تک آهنگ‌های انتشار یافته جوان‌ترها به نسبت هنرمندان قدیمی بیشتر بوده، گویا هنرمندان پیشکسوت و با تجربه همچنان آهسته و پیوسته در حرکت هستند.

فرصت بهتر برای نسل جوان
امیر اثنی‌عشری ازخوانندگان نسل جوان موسیقی سنتی ایران است که در دوران کرونا توانسته مجوز انتشار آلبوم «زخم نهان» را دریافت کند. این اثر دوسال گذشته با اجرای گروه موسیقی «شبروان» به سرپرستی و آهنگسازی آرش کاوسی در تالار رودکی اجرا شد. او درباره حضور و گرایش جوانان به موسیقی سنتی بویژه در این ایام بیان کرد: «تعطیلی کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری در دوران کرونا فرصتی به‌وجود آورد تا اهالی موسیقی تمرکز و انرژی بیشتر و بهتری برای تدریس آنلاین و ضبط آلبوم و انتشار تک آهنگ داشته باشند. اما درباره استقبال نسل جوان موسیقی ازاین فرصت به‌دست آمده باید بگویم حتی اگر شیوع این بیماری هم نبود، با توجه به حجم گسترده حضور جوان‌ها در آموزش موسیقی و هزینه بالای کنسرت‌ها و همچنین نبود امکاناتی برای عرضه، طبیعتاً تمایل بیشتر به سوی تک ترک و انتشار آلبوم خواهد بود و فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی افتاده است و در بخش تولید افزایشی به‌وجود آمده باشد و دلیل آن را بیشتر در کمبود‌هایی می‌بینیم که به آن اشاره شد.

اثنی‌عشری در 24 سالگی و در گروه شیدا توانست مدت زمانی در کنار زنده یاد محمدرضا لطفی همکاری داشته باشد. او استقبال خوب جوانان دربخش موسیقی سنتی را نشان از تربیت درست استادان نسل گذشته می‌داند که توانسته‌اند دین خود به موسیقی را بدرستی ادا کنند و افرادی را تربیت کرده‌اند که حاصل کارشان در آلبوم‌های موسیقی که منتشرمی شود، شنیدنی است. این خواننده ضمن تأکید برتشویق نسل جوان به ادامه این مسیر و همچنین حجم بالای مجوزهای صادر شده در چند ماه اخیر برای آلبوم‌ها و تک ترک‌ها توسط جوان‌تر‌ها افزود: «درباره میزان استقبال و تمایل به انتشار آثار نباید قضاوت عجولانه‌ای داشت بلکه باید منتظر ماند تا به بازار موسیقی برسند چرا که صدور مجوزدلیلی برخوب بودن یا بد بودن کارنیست ونمی توان درباره کیفیت آن ارزیابی کلی داشت.اما اینکه جوان‌ها به موسیقی ایرانی گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند قابل اعتنا و ارزشمند است و باید آن را به فال نیک گرفت و اگر بزرگترها یا کسانی که سن و سال بیشتری دارند در این بخش فعالیت کمتری دارند به عقیده من این بزرگواران هم در فکر تولید کارهای موسیقی هستند و قطعاً اتفاقات متفاوتی که در حال‌حاضر پیش آماده باعث شده حتی انتشار آثار آنها هم به تعویق بیفتند. به شخصه دو آلبوم آماده انتشاردارم که مجوزهای آن گرفته شده اما به‌دلیل موضوعات اجتماعی، اقتصادی وحتی سیاسی انتشار این کارها به تعویق افتاده و ناشران آثارموسیقی نگرانند در این شرایط این کارها کمتر شنیده شود یا فروش پایینی داشته باشد و برهمین اساس همچنان منتظر فضا و شرایط بهتری هستند.

اثنی‌عشری درباره توجه و تشویق جوانان به موسیقی سنتی اظهار کرد: «مهم‌ترین موضوع برای ترویج وتشویق نسل امروز به شنیدن موسیقی خوب، در اختیار داشتن رسانه و تریبون‌هایی از سوی صداوسیما و ساختن برنامه‌های مستقل برای موسیقی ایرانی است. یعنی وظیفه رسانه ملی این است که هم موسیقی خوب به گوش مردم برساند و هم سازهای ایرانی را برای مردم به نمایش بگذارد؛ یا حتی دراین شرایط برگزاری کنسرت‌های آنلاین به‌صورت نیم بها یا رایگان برای مردمی که امکانات یا دسترسی کمتری دارند یا هنرمندان جوانی که کارهای آماده اجرا داشته اما امکانات آن را ندارند می‌تواند بسیارتأثیرگذار باشد به‌دلیل اینکه امروز صدای غالبی که از موسیقی در جامعه شنیده می‌شود ارتباط کمتری با فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی دارند و در واقع آثاری است که از جهت شعر و موسیقی کیفیت پایین‌تر و در عین حال تقاضای بیشتری دارد و طبیعی است مردم به سراغ کارهایی می‌روند که شبانه روز از رسانه‌های فراگیر و شبکه‌های اجتماعی می‌شنوند.»

به موسیقی احترام بگذاریم
اما شهاب اکبری ازآهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی پـــــاپ براین نظراست در دورانـــــــــی که این بیماری گســــــــترش یافته، تعداد آلبوم‌هایی که به بازار موسیقی رسیده حتی بسیارکمتر ازگذشته است. او در این‌باره گفت: «آمار پخش چه درموسیقی پاپ یا دیگر ژانرهای موسیقی بسیار کاهش پیدا کرده واگر مجوزی هم صادرشده بیانگر انتشاراین موزیک‌ها نخواهد بود. به‌عنوان مثال خود من در این دوران کارهای بسیاری ساخته‌ام اما منتظرم ببینم این وضعیت چه زمانی درست می‌شود آیا کنسرت‌ها راه‌اندازی خواهد شد یا خیر! چرا که فعالیت موسیقی درایران بویژه در بخش موسیقی پاپ با برگزاری کنسرت تغذیه می‌شود و اگر کنسرتی متوقف شود به معنای توقف چرخه موسیقی است.» اکبری براین نظر است اشتیاق و حضورجوانان دربخش تولید موسیقی پاپ بسیار زیاد است اما باید مسئولان نگاه جدی تری به این بخش داشته باشند: «بویژه حضور افرادی چون مهرداد جم که در یک مدت زمان کوتاه به این موسیقی وارد شدند و مجوز گرفتند و براحتی مهاجرت می‌کنند. بهتر ازمسئولان ارشاد سؤال شود این مجوز‌ها چگونه صادرمی شود؟ آیا دراین بخش غربالگری صورت می‌گیرد؟ برای من بسیار عجیب است با توجه به حساسیت‌های کارشناسان بخش شعر و ترانه در دفتر موسیقی که حتی در برخی مواقع مجبور به تغییراتی درترانه‌ها هستیم، در مقابل افرادی در این حوزه مجوز می‌گیرند و کنسرت می‌گذارند که بسیار جای تعجب است و بعد آن ممنوع کار می‌شوند. من براین نظرم فعالیت در حوزه موسیقی حرمتی دارد که باید رعایت شود و به آن احترام گذاشت و همان‌طور که قوانین کشور را رعایت می‌کنیم و برای آن فرهنگ‌سازی شده، در حوزه فرهنگ و هنر بویژه موسیقی هم این قوانین باید رعایت گردد و استانداردهای لازم در موسیقی مورد توجه قرار گیرد. یک زمان معیار یک خواننده برتر صدای خوب بود اما امروز شخصیت هنری هم مورد اهمیت و توجه است.»

مجوز به روایت آمار
طبق آنچه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هر هفته منتشرمی کند، تنها اقبال این دوران همان توجه بر بخش تولید آثار موسیقی بوده است. در شش ماهه نخست امسال یک هزار و 695 تک آهنگ، 135 اثر تصویری یا نماهنگ، 159 آلبوم مجوز انتشار گرفتند که در بخش موسیقی سنتی 48 آلبوم و 91 تک آهنگ، در موسیقی پاپ 46 آلبوم و1212 تک آهنگ، در موسیقی کلاسیک 14 آلبوم و 39 تک آهنگ، در موسیقی نواحی 10 آلبوم و 53 تک آهنگ، در بخش تلفیقی 39 آلبوم و 292 تک آهنگ و در موسیقی کودک 2 آلبوم و 8 تک آهنگ مجوز انتشار دریافت کرده‌اند، این آمار در مقایسه با مجوزهای سال گذشته دفتر موسیقی تأکیدی بر افزایش چشمگیر و استقبال هنرمندان از این فرصت به‌دست آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار