گزارشی از افرادی که بر اثر کرونا بیکار می‌شوند و بیمه بیکاری هم ندارند

برنامه‌های جدید وزارت تعاون برای حمایت از افراد بدون بیمه

تهران (پانا) - با شروع بیماری کرونا، برخی مشاغل به دلیل از دست دادن بازار کار خود مجبور به تعدیل نیروها شدند. به همین دلیل افراد زیادی با بیکار شدن، لطمات سنگین اقتصادی دیدند و دخل و خرج بسیاری از مردم دچار مشکل شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های جدید وزارت تعاون برای حمایت از افراد بدون بیمه

به‌گزارش ایران، در این میان افرادی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شدند، برخی بیمه تأمین اجتماعی بودند و توانستند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند و مقرری دریافت کنند، این در حالی است عده‌ای که بدون بیمه مشغول به کار بودند، پس از بیکار شدن از هیچ بیمه و مقرری برخوردار نشدند، این دسته از افراد عمدتاً از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند. چند روز پیش هم مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کردند افرادی در قضیه کرونا بیکار می‌شوند که بعضی از اینها بیمه بیکاری هم ندارند. اینجا تأمین اجتماعی وظیفه دارد که در این زمینه وارد بشود. البته این هم از آنجاهایی است که خیرین می‌توانند کمک کنند و این از افضل قربات و افضل نفقات است.

پس از بیانات مقام معظم رهبری علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با اشاره به اینکه تا خرداد ماه پرداختی‌هایی صورت گرفته است گفت: ۶ میلیون شغل رسمی و غیررسمی بعد از کرونا و از ماه اسفند، در معرض تهدید قرار گرفته است که از این میان ۳.۵ میلیون شغل رسمی و ۲.۵ میلیون نیز شغل غیررسمی بود. ما ۱۴ هزار میلیارد تومان وام برای ۵ هزار و ۴۴۴ کارگاه پیش‌بینی کردیم و نهایتاً یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شاغلان بر اثر کرونا آسیب دیدند و از بازار کار خارج شدند که از این میان ۸۵۰ هزار نفر به علاوه ۲۴۰ هزار نفر از مشاغل رسمی، تحت پوشش بیماری بیکاری قرار گرفتند و در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

ربیعی افزود: در دور جدید شیوع کرونا ۱۶۹ هزار نفر بیشتر به ما رجوع نکردند که نشان از نوعی برگشت به کار دارد. آنچه رهبری مورد تأکید داشتند، شاغلان غیررسمی است که بیکار شدند که در مجموع ۶ میلیون شغل را در کشور در برمی‌گیرد.
او با بیان اینکه مشاغل غیررسمی در کشور پوشش بیمه نداشتند، بیان کرد: ما در مرحله اول از صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دادیم و جلسه‌ای هم در این خصوص برگزار شد که چگونه افراد بیکار و آنانی را که بیکار شدند تحت پوشش بیمه قرار دهیم. البته ما قبلاً ۳ میلیون نفر را پیش از این در چهار مرحله سبد معیشتی داده بودیم و تعدادی از آنان هم وام ۶ میلیون تومانی گرفتند که قابلیت تعمیم دارد.

ربیعی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه مورد نظر رهبری تصمیم بجایی است، گفت: با این کار تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا روی زمین نمی‌ماند. ما هماهنگی‌های میان‌بخشی بیشتری را در این زمینه نیازمند بودیم و این قرارگاه هم از تصمیمات ستاد ملی پشتیبانی می‌کند و هم بر اجرای آنها نظارت دارد. اگر موانعی هم در اجرا باشد آنها را برطرف می‌کند، ضمن اینکه هم‌افزایی بخشی را هم این قرارگاه بیشتر می‌کند و تصور می‌کنم به‌زودی نیز رئیس آن از سوی آقای روحانی معرفی خواهد شد.
توان پرداخت هزینه‌های زندگی را ندارم

علی احمدی که در کارگاه ام‌دی‌اف‌سازی حدود یک سال مشغول به کار بود و حالا بیکار شده می‌گوید: با شروع کرونا بازار کار ما هم کساد شد، کارفرما دیگر توان پرداخت حقوق نداشت و در نهایت در اردیبهشت ماه از کار بیکار شدم؛ از آنجایی که تحت پوشش بیمه هم نبودم، الان برای گذران زندگی با دو بچه کوچکی که دارم برای تأمین معاش به‌شدت دچار مشکل شدم. خانم حسن‌زاده هم که چند سالی سرپرست خانوار شده با دوختن عروسک امرار معاش می‌کرد و هزینه‌های زندگی خود و دخترش را تأمین می‌کرد، اما حالا با شروع بیماری کرونا و کسادی بازار واقعاً مستاصل شده، او به «ایران» می‌گوید: در تأمین هزینه‌های زندگی به‌شدت دچار مشکل شده‌‌ام و توان پرداخت هزینه‌های زندگی را ندارم. حتی گاهی از خوردن یک وعده غذایی روزانه هم محروم هستیم. محمد جعفری هم که در کارگاه تولیدی به مدت دو سال بدون بیمه کار می‌کرده به «ایران» می‌گوید: پس از دو سال کار کردن ۳ ماه پس از شروع کرونا، بیکار شدم. از پس پرداخت اجاره خانه هم بر نمی‌آیم. با در خانه ماندن‌های زیاد هم دچار افسردگی شدید شده‌ام و به‌شدت نگران تأمین هزینه‌های زندگی هستم.

شروط واریز بیمه بیکاری به افراد دارای قرارداد کار مدت معین
مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار، در این‌باره می‌گوید یکی از شروط لازم برای دریافت بیمه بیکاری برای افراد دارا بودن قرارداد کار معین و داشتن حداقل یک سال سابقه کار در آخرین کارگاه است. مشمولان فاقد قرارداد موقت کماکان با دارا بودن شش ماه سابقه موضوع حکم مقرر در ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، مشمول بیمه بیکاری هستند. افرادی که در اثنای قرارداد کار اخراج می‌شوند می‌توانند برای تعیین تکلیف و بهره‌مندی از مزایای قانونی پیش‌بینی شده از طریق سامانه جامع روابط کار درخواست خود را در سامانه ثبت و پیگیری لازم را انجام دهند.

ضرورت پرداخت بیمه بیکاری به افراد بدون بیمه
ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب که تأکید فرمودند برخی افراد در اثر شیوع کرونا بیکار شدند اما بیمه بیکاری ندارند و تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند، گفت: ما بعد از تأکید مقام معظم رهبری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفتیم و قرار شد، نشستی با حضور آقای شریعتمداری، معاونانش و رئیس سازمان تأمین اجتماعی برگزار کنیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این نشست وزارت تعاون باید گزارشی از اقداماتی که تاکنون برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد آسیب‌دیده از شیوع کرونا انجام داده است، ارائه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی باید در آینده انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با برگزاری این نشست به بیانات رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و تصمیماتی را برای افرادی که از خدمات بیمه بیکاری محروم مانده‌اند و نحوه تأمین اعتبارات لازم برای تسریع روند پرداخت حقوق بیکاری به آنها اتخاذ خواهند کرد. نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: البته تاکنون گزارش‌های مثبتی در خصوص پرداخت حق بیمه بیکاری به تمام افراد آسیب‌دیده از شیوع کرونا دریافت کرده بودیم، بنابراین در این نشست به صورت فوری این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا مانع از تضییع حقوق افرادی شویم که در این شرایط شغل خود را از دست داده‌اند.

تشکیل کمیته ویژه اجرای فرمایشات رهبری در وزارت تعاون
همچنین به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جلسه با ستاد ملی مقابله با کرونا، «محمد شریعتمداری»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور فوری تشکیل «کمیته‌ای ویژه» را در این وزارتخانه برای پیگیری دستورات معظم‌له صادر کرد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی به عنوان مسئول کمیته ویژه منصوب شد. در حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به احمد میدری و اعضای کمیته آمده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در جلسه با ستاد ملی مقابله با کرونا اوامری را ابلاغ فرمودند که بعضاً در اعداد ‌مأموریت‌ها و مسئولیت‌های وزارت متبوع قرار دارد. ضروری است در اسرع وقت جلسه‌ای در این‌باره تشکیل و با تقسیم کار روشن در اجرای وظایف ابلاغی معظم‌له، برنامه عملیاتی جامع تهیه و فوراً برای تصویب و اجرا تقدیم ستاد ملی مقابله با کرونا نماییم. لذا ضمن «تشکیل کمیته‌ای ویژه» ضروری است در برنامه‌ریزی‌ها محورهای زیر بیش از پیش مطمح نظر قرار گیرد:
1- ارزیابی روشن از میزان و نحوه برآورد و تحویل بسته‌های حمایتی به اقشاری که در شرایط شیوع کرونا در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.
2- نحوه به کارگیری کمک‌های مؤمنانه
3- اقدام سازمان تأمین اجتماعی در:
الف: بیمه آسان و سریع بیکاران دارای کد تأمین اجتماعی
ب: برآورد نیازهای مالی احتمالی و ارائه راهکار تأمین آن به موازات اقدام فوری
ج: پیشنهاد مناسب برای شناسایی دقیق‌تر بیکاران صاحب کار غیررسمی که اطلاعی از آنها در سازمان‌های بیمه‌گر (مثل تأمین اجتماعی) وجود ندارد، اما مورد تأکید رهبر انقلاب است.
د: برآورد منابع مورد نیاز برای اجرا و پیشنهاد به فوریت و به موازات به ستاد ملی مقابله با کرونا
4- تمهید مقدمات کافی برای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و همکاری با قرارگاه پیگیری و نظارت بر کرونا که به امر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار