سهم کشورهای همسایه از صادرات ایران به 70 درصد افزایش یافت

تهران ( پانا) - برپایه آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، در ۶ ماهه نخست ۹۹ بالغ بر ۷۰ درصد از صادرات کشور را ۱۵ کشور همسایه جذب کردند، در حالی که سال ۹۸ این رقم به میزان ۶۰ درصد و سال ۹۷ برابر ۵۵ درصد بود.

کد مطلب: ۱۱۳۳۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سهم کشورهای همسایه از صادرات ایران به 70 درصد افزایش یافت

آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که امارات متحده عربی حدود ۲۶۰ میلیارد دلار واردات داشت که از این رقم کشورمان با صادرات نزدیک به ۴.۹ میلیارد دلار سهمی کمتر از دو درصد را در این بازار به خود اختصاص داد، درحالی که حدود سه سال پیش بیشترین میزان صادرات ایران به این کشور حاشیه جنوب خلیج فارس با رقم ۶.۷ میلیارد دلار محقق شده بود..

آمارهای غیر رسمی گویای آن است که هند با رقم ۳۷ تا ۴۰ میلیارد دلار جایگاه شریک دوم بزرگ تجاری امارات را در سال گذشته میلادی ( ۲۰۱۹) به خود اختصاص داد.

بررسی‌ها برپایه آمارهای رسمی نشان داد که در سال ۱۳۹۷ سهم ایران در بازار عراق ۳۷ درصد، افغانستان ۱۲.۳ درصد، پاکستان ۵.۲ درصد، ترکیه ۹.۹ درصد، عمان سه درصد، روسیه ۱.۲ درصد، جمهوری آذربایجان ۱.۷ درصد، ارمنستان، ۰.۷ درصد، امارات ۲.۵ درصد، بحرین ۰.۰۵ درصد، ترکمنستان ۱.۷ درصد، قزاقستان ۰.۵ درصد، قطر ۰.۹ درصد، کویت یک درصد و عربستان صفر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار