گفتگو با کارگردانان فیلم‌های کوتاه جشنواره سی‌وسوم:

فیلم کوتاه در آوردگاه جشنواره فیلم‌ کودک

تهران (پانا) - سی‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال میزبان ۱۴ فیلم در بخش کوتاه بود.

کد مطلب: ۱۱۳۳۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
فیلم کوتاه در آوردگاه جشنواره فیلم‌ کودک

شامگاه گذشته مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف مشخص شدند حال می توانیم نگاهی کامل تر به بخش های این رویداد هنری داشته باشیم.

بخش فیلم های کوتاه همیشه کمتر از دیگر بخش های جشنواره ها دیده می شود اما امسال به واسطه اکران آنلاین جشنواره رقابتهای این بخش نیز بیشتر دیده شد.در گزارش‌پیش‌رو گفتگویی با کارگردانان این بخش جشنواره داشته‌ایم.

«مات»

«سمیرا حضرتی» کارگردان فیلم کوتاه «مات» درباره‌ی علت حضورش در جشنواره امسال گفت: «بسیار خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم جشنواره کودک یکی از معتبرترین جشنواره‌ها است. داستان درباره زنی است که در یک دستشویی عمومی در حال کار است و خانواده‌اش از این ماجرا اطلاعی ندارند، یک قاچاقچی مواد مخدر از این او می‌خواهد تا مواد مخدر را به دست مشتری برساند،غافل ازاینکه مشتری که آن زن منتظرش است دختر خود اوست، راز هر دو به یکدیگر فاش می‌شود. »

او افزود: «خوشحالم که جشنواره لغو نشده اما با توجه به شرایط کرونا جای هیچ حرفی باقی نمی‌ماند، اما شرایطی که جشنواره هرسال داشته است با شرایط آنلاین فرق دارد؛ کاش این امکان وجود داشت که با یک سری امکانات و ایمنی‌ها جشنواره برگزار می‌شد. باز هم همین موضوع که جشنواره کنسل نشده است جای شکرش باقی است.»

عوامل فیلم «مات» عبارتند از: کارگردان سمیرا حضرتی، تهیه کننده حسین کاکاوند، فیلمبردار عمار باستانفرد، بازیگران: مریم قلهکی، سها پورحاتمی، آیناز موسائی، صبرا آل مهدی، پریسا الیاسی، سمیه کاکاوند، نازلی عباسی‌اهوازی، فیلمنامه: پریسا الیاسی، دستیار کارگردان : نگار عباسپور، صدابردار و صداگذار: سامان شهامت، تدوین، اصلاح رنگ و نور و مستر نهایی: میدیا کیاست، طراح صحنه و لباس: فائزه محمدی، طراح گریم: سمیه کاکاوند، عکاس: سپیده مستوفی، بازیگر خردسال: دایانا ولی پور، پوستر: علیرضا ربیع مقدم، مترجم: سارا حضرتی، تریلر: میدیا کیاست، مدیرتولید: فردین اقایی، دستیاران فیلمبردار: مسلم رضوی، مجتبی نظری، علی جعفرنژاد، دستیار صحنه و لباس: نوشین مختارپور، دستیاران صدابردار: جابر انصاریان، جواد شعبانی.

گاومیش

ابراهیم اشرف‌پور کارگردان فیلم «گاومیش» درباره حضورش در جشنواره کودک گفت: «درباره جشنواره کودک باید بگویم این جشنواره، جشنواره مطرحی است و فیلمسازان دوست دارد فیلمی که برای کودکان می‌سازند در این جشنواره به نمایش در بیایید‌، امسال کمی ساز و کار جشنواره فرق دارد و علاقه‌مندان نمی‌توانند با حضور در کنار هم از دیدن فیلم‌ها لذت ببرند و به نقد و بررسی جشنواره بپردازند.»

او گفت: «این فیلم ژانر اجتماعی دارد و در واقع نشان‌دهنده این است که آدم‌ها زمانی که نیازمند می‌شوند دست به کاری می‌زنند که امکان دارد عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها داشته باشد حال چه نیاز مالی چه نیاز عاطفی.»

اشرف‌پور درباره‌ی داستان فیلم گفت: «پسری برای خرید تور ماهیگیری به کمک پدر خود می‌رود. پدر نیز در تلاش این است که بتواند خرج زندگی خود را تامین کند و این پدر دست به خلافی میزند و که با روش منفجر کردن دینامیت در آب ماهی‌گیری کند و این بین پسر خود را که در آب بوده میکشد و این حادثه کلیت داستان ما را تشکیل می‌دهد.»

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابراهیم اشرف‌پور، تهیه‌کنندگان: اسماعیل دستگرد، ابراهیم اشرف پور، بازیگران: کاظم عینعلی، حسین علیزاده، محمدطاها طرفی،علی اکبر میرداوودی، مهدی غلامحسین پور، عباس ووالشی، ادریس کرم الا، شاهین زبید، مشاور کارگردان: احسان شادمانی، مدیر پروژه: کمال مطوف، فیلمبردار: یعقوب جهانپور، تدوین: مصیب حنایی، صداگذار: بهنیا یوسفی، عرفان ابراهیمی، صدابردار: عرفان رضایی، اصلاح رنگ و نور: علیرضا احمدی، جلوه‌های ویژه: احسان ملازاده، دستیار کارگردان: محمد مقیسایی، مدیر تولید: حمید صادقی، عکاس و منشی صحنه: آرش سخایی، طراح صحنه و لباس: ابراهیم اشرف‌پور، دستیاران فیلمبردار: فرهاد شکری، محمد شکری، ترجمه : کاوه جهانگیری، پوستر: مهدی نامداریان مجری طرح: خانه هنر ایرانیان معاصر، طراح لوگو: الهه ولایتی.

با سپاس از همراهی: حسین صابری، محمود اربابی، احمدرضا معتمدی، رسول پورقیصر، مهدی میرغیاثی، علی عظیم زاده، مهدی میر باقری، حمید دالوند، حمیدرضا برزو، لیلا دوکوهکی، زینب سادات حسینی، عادل قیصری، حسین سالاری.

کامیون

فاطمه فریدون کارگردان فیلم کوتاه «کامیون» در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری جشنواره فیلم کودک با بیان اینکه فیلم کوتاه «کامیون» فیلمی است که در دنیای کودکان سپری می‌شود گفت: «کامیون یک فیلم داستان‌گو است. هنگامی که مخاطبان فیلم را می‌بیند ممکن است برداشت‌های متفاوتی داشته‌باشند. به نظر من هر کدام از برداشت‌هایی که توسط مخاطبان کشف می‌شود، صحیح است.»

کارگردان فیلم کوتاه «کامیون» درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک گفت: «مثبت و منفی بودن این موضوع را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برگزاری جشنواره به صورت آنلاین برای حیات فعالیت‌های فرهنگی و کنترل کردن ویروس کرونا راه منطقی‌تری است.»

فریدون ادامه داد:«امیدوارم کیفیت برگزاری جشنواره به صورت آنلاین خوب باشد تا بتوانیم روند پیش‌رو را زنده‌ نگه‌داریم.
کارگردان فیلم کوتاه «کامیون» با اشاره به اینکه ایده فیلم توسط یک کودک در ذهن‌اش شکل گرفته‌است تصریح کرد:«قطعا بزرگ‌ترین جشنواره در زمینه‌ کودک و نوجوان، جشنواره فیلم کودک است. خوشبختانه توانستم فیلم را به جشنواره برسانم همچنین از لطف هیئت داوران تشکر می‌کنم.»

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: فاطمه فریدون، بازیگران: علی علیخانی-سامیار اکبرپور-داوین جنانی و مریم حیدری، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مانا نجاران، تدوین: شاهین سپهری، مدیر فیلم‌برداری: داریوش رضایی، عکاس و گرافیست: آرش وکیل‌زاده، صدابردار: علی فضلی، گریم: آمنه عطایی، موسیقی: ساسان ستارزاده، مجری طرح: فرزانه زینتی، طراح صحنه و لباس: فائزه محمدی، صداگذار: حامد حسین‌زاده، صلاح رنگ: فربد جلالی، دستیاران فیلم‌بردار: هادی قلی‌زاده و علیرضا پاداش.

قرنطینه

کاوه معین‌فر کارگردان فیلم «قرنطینه» «قرنطینه» با اشاره به اینکه این فیلم کوتاه به دغدغه یک کودک پنج‌ساله می‌پردازد گفت:«موضوع انیمیشن «قرنطینه» به شرایط کرونایی و قرنطینه کودکان می‌پردازد، همچنین «قرنطینه» یک کار مستند تجربی محسوب می‌شود و بر اساس تصاویر مستند و داستانی بازسازی شده‌است.»

وی درباره برگزاری آنلاین چشنواره فیلم کودک عنوان‌کرد: «امسال به دلیل ویروس کرونا، یا مجبور به برگزار شدن آن با ریسک بالا بودیم و یا مجبور به برگزار نشدنش؛ اما یک راه سوم وجود داشت و آن برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت آنلاین بود. چاره دیگری برای برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی نداریم و مجبور به آنلاین برگزار شدن آن هستیم. اقتضای دنیای امروز در عرصه ارتباطات به سمتی می‌رود که بالاخره چنین اتفاقی رخ می‌داد. کمااینکه همه مردم دنیا آمادگی این ویروس را نداشتند، اما ویروس کرونا با تمام عیب‌هایش این حسن را دارد که یک اتفاق نو، مثل آنلاین شدن جشنواره‌ها را در ذهنمان رقم بزند.»

معین‌فر درباره علت حضورش در جشنواره فیلم کودک خاطرنشان کرد: «موضوع این انیمیشن برای کودک است و به کودکان ارتباط دارد، به همین دلیل انیمیشن «قرنطینه» را برای جشنواره فیلم کودک فرستادم.»

لازم به ذکر است که تمامی مراحل ساخت این فیلم بر عهده کاوه معین‌فر بوده است و بازیگر این فیلم نیز روژا معین‌فر است.

شهر عسل

«محمد معین روح الامینی» کارگردان فیلم کوتاه «شهر عسل» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «سال‌ها بود که من جشنواره را دنبال می‌کردم و امسال تصمیم گرفتم که خود نیز در این جشنواره شرکت کنم مضمون کلی فیلم در مورد جنگ از نگاه کودکان است.»

وی ادامه داد: «شخصیت اصلی فیلم قصد برگزاری کنسرت در کشور ترکیه را دارد در حالیکه مردم او در حال جنگ هستند و توسط داعش محاصره شده‌اند.»

وی افزود: «این فیلم در فستیوال‌های داخلی و خارجی توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و پنجاه حضور بین‌المللی داشته و ۱۲ جایزه نیز کسب کرده است، از جمله این جوایز می توان به:
-جایزه نقره ای بهترین فیلم از جشنواره unknown film festival روسیه
جایزه بهترین فیلم از دوازدهمین جشنواره entredodos برزیل
جایزه ویژه هیئت داوران برای بازیگر نقش اول فیلم از فستیوال andaras film festival ایتالیا
جایزه بهترین فیلم از جشنواره Toronto new wave کانادا
جایزه بهترین بازیگر ازفستیوال Elba film festival ایتالیا
جایزه اول از بیست و دومین فستیوال marano ragazzi spot festival ایتالیا
جایزه بهترین بازیگر زیر شانزده سال در فستیوال corto week end. ایتالیا
جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیا از بیست و پنجمین جشنوارهifva هنگ کنگ»

این کارگردان درخصوص آنلاین برگزار شدن جشنواره عنوان کرد: «برگزاری آنلاین جشنواره شرایطی را فراهم کرده که مخاطبان وسیع‌تری بتوانند آن را دنبال کنند. همچنین شرایط برای کسانی که در شهرستان‌ها هستند و نمی‌توانند به محل برگزاری جشنواره بیایند مهیاتر شده است.»

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان محمد معین روح‌الامینی، تصویربردار:رضا قاسمی، صدابردار امیر حسین رحیم زاده، جلوه های ویژه و صداگذاری دانیال ناظر حضرتی، طراح صحنه و لباس مرضیه سادات سادات الحسینی، بازیگران حسن خوشحالت- پریا نیکومنش، تهیه‌کننده محمد معین روح‌الامینی اشاره کرد.

شوفر

رضا نجاتی کارگردان فیلم کوتاه «شوفر» با اشاره به اینکه تاکنون در جشنواره فیلم کودک حضور نداشته‌است گفت: «در حوزه کودک دو دسته فیلم وجود دارد. یکی برای کودک و دیگری با موضوع کودک است.از اینکه امسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور دارم، خوشحالم چرا که این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کودک است.»

نجاتی با بیان اینکه فیلم «شوفر» مربوط به بخش عمده‌ای از پدران‌ ومادران است تصریح کرد:«برخی از پدر‌ و مادرها فرزندانشان را بزرگ‌تر از سن واقعی‌شان می‌بینند، که این موضوع می‌تواند ضربه‌ بدی را کودک و نوجوان وارد کند. تماشای این فیلم خیلی از خانواده‌ها را آگاه می‌کند.»

امیدوارم «شوفر» ترسی در بین کودکان ‌ونوجوانان ایجاد کند که کارهای خطرناکی که مربوط به سن‌ آن‌ها نیست را انجام ندهند.
رضا نجاتی با بیان اینکه فیلم «شوفر» تا به امروز فیلم‌ موفقی بوده‌است ادامه داد:«این فیلم در اکران‌هایش موفق بوده‌ است و توانسته مخاطب را با خودش همراه کند، اما جشنواره سی‌وسوم‌ به دلیل آنلاین برگزار شدنش کمی متفاوت است.
کارگردان فیلم «شوفر» در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره تصریح کرد:«سینما به تماشاگر و نفس‌ تماشاگرهایش احتیاج دارد تا بتواند زنده بماند. شیوع برگزاری جشنواره به صورت آنلاین تجربه جدیدی است که امیدوارم به ثمر بنشیند.»

رضا نجاتی علاوه بر فیلم«شوفر» پنج فیلم کوتاه از جمله؛ مرگ گل‌ها، سبک‌سنگین، شاخ گوزن، چندش و تریبون را کارگردانی کرده است.

از عوامل این فیلم می توان به: بازیگران: محمد امین طاهری، علی باقری، امید سلیمی، نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، تهیه کننده: حسین کاکاوند، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، صدابردار: سامان شهامت، تدوین: عماد خدابخش، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، موسیقی: پیام آزادی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: بابک تحمیلی، اصلاح رنگ: فربد جلالی، منشی صحنه: زهرا خضوعی، برنامه ریز و دستیاراول کارگردان: حسان پرنده، عکاس: محمد معصومی، طراح پوستر و لوگو: سیروس سلیمی.

سیاهی

«نگار نجف زاده» کارگردان فیلم کوتاه «سیاهی» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «این کار درمورد کودک است و ما به واسطه اینکه جشنواره مختص کودکان است در آن شرکت کردیم. انگیزه ما از ساخت این فیلم نشان دادن دنیای کودکان و تفاوت آن با نسل ما است. من سعی دارم اتفاقاتی را به تصویر بکشم که برای همه ملموس باشد.»

وی ادامه داد: «فیلم در مورد دختری است که مادربزرگ خود را به دلایلی ندیده است. تصوری که از او دارد خانمی جوان با موهای مشکی است و او تلاش دارد که هدایایی را به مادربزرگش تقدیم کند.»

وی عنوان کرد: «امیدوارم اتفاقی که لایق فیلم است برای آن بیفتد. ما سعی کردیم کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم و امیدوارم مردم کار را دوست داشته باشند.»

از جمله عوامل فیلم می‌توان به: کارگردانی و نویسندگی مشترک: خورشیدعالمی و نگار نجف زاده که بر اساس طرحی از علی عسگری و فرنوش صمدی ساخته شده است. بازیگران: فاطمه مرتاضی، گلوریا شایسته و سحر آربین، تهیه کنندگان: کسری تهمتن ، خورشید عالمی ، مشاور کارگردان : علی عسگری ، مدیر فیلم برداری : سعید خراسانی ، تدوین : احسان واثقی ، موسیقی: نوید فشامی، صدابردار: مجید نجاتی، طراحی و ترکیب صدا: امیر محبتی، مجری طرح: شاهین حیدری، طراح گریم: مانیا محمدی، طراح صحنه: فرهاد بنویدی، مدیر تولید: محمد عسکری، عکاس: اشکان مستی، منشی صحنه: گیتی رجبی، دستیار کارگردان: فاطمه آهی، دستیار فیلم بردار: امیرحسین بیابانی، تدارکات: امیر سلیمی اشاره کرد.

رنگین کمان

«محمد خلیلی» کارگردان فیلم کوتاه «رنگین کمان» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «از حضور در این جشنواره بسیار خوشحال هستم و بیش از این نیز به عنوان فیلمنامه‌نویس در جشنواره شرکت کرده بودم و دوست داشتم کار کودک ارائه را بدهم، من برای مدت طولانی دغدغه کودکان کار را داشتم و دلم می‌خواست برای آنها کاری انجام دهم. درنهایت این توفیق حاصل شد که فیلمنامه این کار را نوشتم.»

وی در خصوص این فیلم عنوان کرد: «مضمون فیلم در مورد کودکی است که روی پل عابر پیاده گل می‌فروشد. خانومی از او خرید می‌کند و در حین خرید دستبند طلای خود را گم می‌کند. کشمکشی که بین او و کودک گل فروش به وجود می‌آید، مضمون فیلم ما را شکل میدهد. ژانر فیلم اجتماعی است، امیدوارم فیلم در جشنواره امسال دیده شود چون این کار را از صمیم قلب انجام دادم. پرداختن به موضوع تربیت کودکان کار و امنیت اجتماعی آنها بسیار اهمیت دارد. این فیلم هم در مورد این موضوع است و از صمیم قلب دوست دارم مورد توجه قرار بگیرد.»

وی عنوان کرد: «دوست داشتم که این جشنواره به صورت حضوری برگزار می‌شد. چون برگزاری حضوری تاثیر گذاری خاصی دارد اما در شرایط حاضر مستدام بودن جشنواره اهمیت دارد. از عوامل برگزاری جشنواره به خصوص آقای تابش تشکر می‌کنم که این موضوع را پیگیری کردند تا جشنواره ماندگار بماند و به تعویق نیفتد. اما به طور کل از برگزاری آنلاین جشنواره استقبال می‌کنم.»

وی در پایان عنوان کرد: «از دست اندرکاران امر درخواست می‌کنم درخصوص انعکاس آثار کودک اعتنای بیشتری صورت بگیرد. سینمای کودک مظلوم واقع شده است. این روزها شاهد ساخت فیلم‌هایی نیستیم که در سینمای کودک رونق بسیار ایجاد کند. درواقع پتانسیل این کار در کشور ما وجود دارد اما نیازمند حمایت‌های بیشتر هستیم.»

از عوامل این فیلم میتوان به: نویسنده و کارگردان و تهیه کننده: محمد خلیلی/مدیر تصویر برداری حامد بقاییان/ تدوین علیرضا احمدی طیفکانی/ دستیار اول کارگردان ،برنامه ریزی و پخش امیر کرمی/ صدابردار ایرج نوروزی/ صدا گذار محمد مهدی جواهری زاده/ بازیگران زهره صفوی/ مانی اسلامی / محمد حسین زال فرد/ میرزا واحد رهپیمای نرگس/ دستیار اول تصویر برداری محمد محمدی/ طراح گریم آمنه کاظمی/ اصلاح رنگ فاطمه محسن زاده/ منشی صحنه وحیده معینی رجبی/ دستیاران تصویر برداری رضا حسنی و مصطفی خلیلی/ دستیار صدا بردار نیما نوروزی/ عکاس پرستو احمدی/ انتخاب موسیقی بابک سالک مهدی/ مدیر تولید سید علیرضا موسوی/ مسئول تدارکات رضا نعمتی و اسماعیل خدابنده/ هنروران آرنیکا خلیلی/ امیر محمد نعمتی و محمد حسین خدابنده اشاره کرد.

دودل

«محمد صادقی» معلم کودکان هنرستان کار و دانش ادیب در گفتگویی فیلم «دو دل» که دانش آموزان خود ساخته بودند گفت: «داستان فیلم در یک هنرستان شکل می‌گیرد و بر اساس یک داستان واقعی است. ژانر فیلم هم کودک و نوجوان است، مضمون فیلم در مورد کودکی است که توسط همسالان و معلمان مدرسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد و چون پدرش اعتیاد به مواد مخدر دارد، تحت فشار است. حتی زمانی که صحبت از اعتیاد به میان می‌آید همه توجه‌ها را به سمت او جلب می‌شود.»

وی در خصوص داستان این فیلم عنوان کرد: «دانش آموزان در حال بازی جرات و حقیقت هستند که کودک داستان ما جرات را انتخاب می‌کند و همکلاسی‌ها از او می‌خواهند که سیگار بکشد. این نقطه عطف فیلم است و داستان بر اساس آن شکل می‌گیرد.»

وی گفت: «این فیلم‌ حاصل کارگاه دانش آموزی است و کارگردانان آن دو دانش آموز ۱۸ ساله هستند. حضور فیلم در جشنواره سی و سوم به تنهایی موفقیت محسوب می‌شود. نویسنده عوامل و بازیگران دانش آموز هستند و اگر فیلم دیده شود اتفاقات خوبی می‌افتند.»

وی عنوان کرد: «جشنواره‌های فرهنگی بزرگ دنیا برگزار نشدند و بهترین راهکار برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزاری آنلاین بود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان قدمت زیادی دارد و بعد از جشنواره فیلم فجر معتبرترین جشنواره سینمایی محسوب می‌شود. به علاوه درحوزه کودک هم حرف‌هایی در آسیا برای گفتن دارد. به نظر من بهترین حالت این بود که جشنواره ادامه‌دار باشد. امیدوارم برگزاری آنلاین جشنواره در سال‌های آینده هم در کنار برگزاری حضوری وجود داشته باشد.»

از جمله عوامل این فیلم می‌توان به: تهیه کننده: هنرستان کاردانش ادیب منطقه تبادکان مشهد، نو یسنده و کارگردان: سبحان نصیری و علیرضا حسین زاده، تصویر: حسن یگانه، صدا: احسان غدیر پناه، تدوین: مرتضی رضاپور، بازیگران: محمد علی الماسی، علی آقابیگی، علی موسیقیدان، سیدعباس حسینی.

جبران می‌کنم

«جمال احمدی» کارگردان «جبران میکنم» در گفتگویی کوتاه درخصوص فیلم خود عنوان کرد: «ما مدت زیادی روی خاطرات آقای احمدیان؛ راوی دفاع مقدس، کار کردیم. فیلمی هم که ساخته شده، برشی از خاطرات او است که در دوران نوجوانی در دفاع مقدس حضور داشت‌.»

وی ادامه داد:«حضور نوجوان‌ها در فضای دفاع مقدس برای ما جذاب بود. این موضوع قصه‌های بسیاری دارد که تاکنون به آن توجه نشده است. نوجوانانی در آن دوران بودند که نامی از آن‌ها نیست اما کارهای بزرگی انجام داده‌اند. اصفهان از این دست آدم‌هایی که حماسه آفریدند، کم نداشت.»

وی عنوان کرد: «اصلی‌ترین مخاطب این فیلم گروه سنی کودک و نوجوان است. نوجوانان نسل امروز اطلاع چندانی از نوجوانان حاضر در دفاع مقدس ندارند و این نشان می‌دهد که ساخت فیلم در مورد این موضوع می‌تواند برای این گروه سنی جذاب باشد. بعد از این فیلم ارتباط موثری میان نوجوانان و فیلمسازی پیدا کردیم که می‌توانند ادامه‌دار باشد، مخاطب نوجوان برای ما ارزشمند است در واقع مهم‌ترین مخاطب سینمای قصه‌گو هم این گروه سنی است.»

این کارگردان عنوان کرد: «ژانر فیلم دفاع مقدس است. امیدواریم که فیلم دیده شود و نظر داوران را جلب کند. ما این فیلم را برای ارتباط با نوجوانان نسل جدید ساخته‌ایم.»

وی در پایان در خصوص آنلاین برگزار شدن جشنواره گفت: «کرونا روال عادی زندگی را بهم زده اما تجربه جدیدی است. این اولین حضور ما در جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که مصادف با آنلاین بودن آن شده است. این موضوع باعث می‌شود که ما بتوانیم با مخاطب وسیع‌تری ارتباط برقرار کنیم و این فرصت خوبی برای ما است. ما خوشحال هستیم که در همچین سالی فیلم‌مان در جشنواره حضور پیدا می‌کند.»

از عوامل این فیلم می توان به: نویسنده و کارگردان: جمال احمدی ،تهیه کنندگان: اشرف شاهحسینی پیام تاجی، فیلمبردار: یاسر زمانی، تدوین: حجتالله معراج - نیکو روستایی، صدابردار: مهران ثابتیفرد، صداگذار: طاهر پیشوایی، طراح صحنه: اشرف شاهحسینی، اجرای صحنه و لباس: احمد مارانی - محمد امیدی، برنامهریز: حمید مقدس، طراح چهرهپردازی: سعید موذنی، طراح جلوههای بصری: سعید شهریاری، طراح پوستر: علی جزینی، بازیگران: پوریا عابدینی - خلیل حیدریصدر - علی علی محمدی و... اشاره کرد.

آنتی ویروس

«مجیدرضا دهقانی‌تفتی» کارگردان فیلم کوتاه «آنتی ویروس» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «ژانر فیلم «آنتی‌ویروس» اجتماعی و در حوزه کودک و نوجوان است. مضمون آن در مورد کرونا بوده و به ماجرای مادربزرگی می‌پردازد که دوست دارد نوه خود را ببوسد اما به دلیل کرونا محدودیت دارد.»

وی ادامه داد: «این اولین حضور من در جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. شاید بچه‌ها فیلم را دوست داشته باشند چون می‌توانند با آن همزادپنداری کنند.»

وی عنوان کرد: «کرونا بسیاری از مراسمات و برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داد، به گونه‌ای که موضوع بعد از کرونا هم ادامه‌دار خواهد بود. امیدوارم این جشنواره فرصتی شود تا کارهای بعدی راحت‌تر ساخته شوند و روند ساخت فیلم‌های بعدی ساده‌ترشود.»

عوامل این فیلم کوتاه می‌توان به: تهیه کننده، نویسنده، تصویربردار صدابردارو کارگردان: مجیدرضا دهقانی‌تفتی، بازیگران: بی بی زهرا عیوقی تفتی، یاسمن دهقانی تفتی، سرمایه گذار و دستیار کارگردان: سعیده السادات حسینی، تدوین: سعید سلمان روغنی، صداگذاری و انتخاب موسیقی: سعیده السادات حسینی اشاره کرد.


امروز هم نه

«مرجان اسماعیلی» کارگردان فیلم کوتاه «امروز هم نه» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد:«فیلم «امروز هم نه» به مسئله خانواده کاردرمان می‌پردازد، کارهایی که در این مدت دیدم بیشتر درمورد کادر درمان و فشاری که روی آن‌ها وجود دارد، بود اما در آشنایان ما پرستاری وجود داشت که من شاهد سختی‌هایی که خانواده او متحمل شده‌اند بوده‌ام، ایده تولید این فیلم از اینجا شکل گرفت و ساخته شد.»

وی ادامه داد: «درواقع من می‌خواستم به موضوع خانواده به خصوص بچه‌هایی بپردازم که والدین آنها درگیری مستقیمی با این مسئله به واسطه شغلشان دارند. زمانی که با مادر بزرگ بچه‌ای که مادرش پرستار بود صحبت می‌کردم از بی‌قراری‌ها و دلتنگی‌های کودک می‌گفت. به همین واسطه من شروع به نوشتن فیلمنامه کردم و نتیجه کار فیلم «امروز هم نه» بود. مضمون فیلم در مورد بچه‌هایی است که فشار دوری و اضطراب ناشی از دور شدن از خانواده را تحمل می‌کنند است.»

وی در نهایت عنوان کرد: «فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شد و امیدوارم که کار دیده ‌شود، طبیعتاً برگزاری آنلاین جشنواره شور و هیجانی که هر سال دارد را نخواهد داشت اما آنچه اهمیت دارد سلامتی است.»

از جمله عوامل و بازیگران این فیلم می‌توان به: نویسنده و کارگردان: مرجان اسماعیلی تصویربردار: آرش خلاق دوست دستیار تصویربردار: حمید قطب جلوه های ویژه بصری: محمد لطفعلی تدوین: امید توتونچی بازیگران: فرزان جلالی. فاطمه شکری. محمد حسین بلوکات و سارا والیانی.دستیار کارگردان و مدیر تولید: رضا کشاورز طراح صحنه و لباس: جواد ذکاوت صدابردار: حمید یارند پور صدا گذار : حسین ابراهیمی مدیر تدارکات: انسیه نقاشان تهیه کننده : محمدرضا خرمندان اشاره کرد.

از خودگذشته

«مهدی فریدی» کارگردان فیلم کوتاه «از خودگذشته» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «این فیلم حماسی است و به موضوع کرونا و قهرمان‌های اطراف ما می‌پردازد. این فیلم در مورد جانبازانی است که سالیان سال است که سخت نفس می‌کشند. در واقع فیلم تلنگری است به کسانی که امروز گلایه می‌کنند که مدام ماسک بر صورت دارند اما هستند کسانی که پیش از کرونا همیشه ماسک بر صورت داشتند.»

وی ادامه داد: «من علاقه‌مندم که در ژانر کودک کار کنم. این کار در شرایط سختی تولید شده است و از دو لوکیشن برای فیلمبرداری استفاده کردیم. درمجموع کسانی که کار را دیدند دوست داشتند و امیدوارم این کار از نگاه مخاطبان نیز دیده شود.
وی در آخر عنوان کرد: کمی نگران دیده شدن و استقبال فیلم هستم اما در هر حال تفاوتی نمی‌کند که جشنواره آنلاین باشد یا نباشد.»

از عوامل این فیلم می‌توان به: نویسنده و کارگردان: مهدی فریدی، بازیگران: مجتبی شجاعی زاده، محمد حسن اسفندیاری. ملیکا سادات تقوی، ریحانه اسفندیاری، بازیگر خردسال: النا شجاعی، مدیر تصویر بردار: بهروز طاهری، دستیاران: حمید عبدی، محمد کمالی، صدا بردار:علیرضا کیخواه، تدوین: مسعود محمدی، صدا گذار: امیر حسین خوش خوان، مدیر تولید : حمید فریدی، جلوه‌های بصری: کامبیز طاهری، گریمور: هانیه محمدی، موسیقی: حسام الدین سراج، فاضل جمشیدی، تهیه کننده: مهدی فریدی.

آب سرد

«هادی کیانی فلاورجانی» کارگردان فیلم کوتاه «آب سرد» در گفتگویی کوتاه در خصوص فیلم خود عنوان کرد: «فیلم «آب سرد» را به صورت تجربی ساختم. داستان فیلم از اینجا شکل گرفت که پرنده‌ای قصد داشت تا از آب‌سردکنی آب بخورد اما نمی‌توانست. خشکسالی و کمبود آبی که در منطقه وجود داشت من را به این فکر انداخت که راجع به این موضوع تحقیق کنم. پرنده‌ها تا پیش از تخریب محیط زیست منطقه در خارج از شهرها زندگی می‌کردند که این معضل باعث شد آن‌ها به درون شهرها بیایند.»

وی ادامه داد: «دخترم به پرنده‌ای که می‌خواست از آب‌سردکن آب بخورد، کمک می‌کرد و در واقع نگاه کودکان به این مسئله برای من جالب بود، ژانر فیلم مستند داستانی است. وی در خصوص جشنواره نیز عنوان کرد: بسیار خوشحال هستم که جشنواره امسال برگزار شده است چون تنها آرزوی ما فیلمسازان دیده شدن فیلم‌مان است. امیدوارم که بچه‌ها پیام فیلم را درک کنند چون این موضوع برای من اهمیت دارد.»

از عوامل این فیلم می‌توان به: کارگردان: هادی کیانی فلاورجانی،ناظر کیفی: محمودکیانی فلاورجانی،تصویربردار: حافظ یاوری، طراح صحنه: زهره قاسمی، بازیگران: آتوساکیانی فلاورجانی و محمدرضاشجاع، مدیرتولید: مهدی کیانی فلاورجانی، تدوین: سیده فاطمه رجبی، برنامه ریز: جوادکیانی فلاورجانی، صدابردار: معین یاوری،پشتیبانی: دانیال کیانی فلاورجانی، مجری طرح:مرحوم مهدی جعفرزاده، تدارکات: محسن اله دادیان، هماهنگی: جعفر کیانی، حمل ونقل: حبیب قاسمی، پذیرایی: اکبر اله دادیان اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار