در اختتامیه سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان مطرح شد:

علیرضا تابش: پایان جشنواره کودک، نقطه عطف و افتتاحیه مسیری جدید است

تهران (پانا)- دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان می‌گوید مراسم اختتامیه جشنواره کودک را نقطه عطف و افتتاحیه مسیری می‌داند که می‌تواند مطابق با منویات گام دوم انقلاب اسلامی و تحولات به روز جامعه، به همبستگی بیشتر اعضای خانواده صنعت تصویر از یکسو و تقویت ارزش‌ها و بنیادهای راهبردی جامعه از سوی دیگر بینجامد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا تابش: پایان جشنواره کودک، نقطه عطف و افتتاحیه مسیری جدید است

اختتیامیه سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان عصر امروز دوم آبان‌ماه در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد.

این اختتامیه با پخش تلاوت چند آیه از قرآن کریم و با اجرای محمدرضا مقدسیان آغاز شد.

علیرضا تابش در ابتدای این مراسم گفت: «کودکان و نوجوانان عزیز، والدین و بینندگان گرامی حاضر در خانه، سینماگران و هنرمندان عزیز و دوست‌داشتنی سینمای کودک و نوجوان، همکاران عزیزم در دبیرخانه و دیگر بخش‌های سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ به عنوان دبیر سی‌وسومین جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و‌ نوجوانان، در برابر شما ایستاده‌ام تا مراتب سپاس و تشکرم را از همراهی و هم‌قدمی‌تان در مسیر دشوار برگزاری نخستین جشنواره سینمایی آنلاین تاریخ ایران اعلام کنم.»

تابش ادامه داد: «برای رسیدن به این نقطه تردید‌ها، هراس‌ها و‌ دوراهی‌های فراوانی داشتیم، همچنین باید مسیری می‌پیمودیم که نه تنها کسی تا کنون تجربه‌اش نکرده‌ بود، بلکه بسیاری قدم گذاشتن در آن را نابخردانه یا غیرممکن می‌دانستند، اما امروز، با این حجم از استقبال کودکان و نوجوانان کشور، از بخش‌های مختلف جشنواره تجربه لذت‌بخش مواجهه مستقیم با مخاطبان و قضاوت آزادانه آن‌ها از طریق سامانه‌های آنلاین، حس شیرین تشکیل خانواده‌ای بزرگ با عنوان خانواده صنعت تصویر و بالاخره برگزاری پرشور چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، گویی چیزی به نام خستگی برای ما وجود ندارد و نه تنها مراسمی را که در آغاز آنیم اختتامیه نمی‌دانیم، بلکه آن را نقطه عطف و افتتاحیه مسیری می‌دانیم که می‌تواند مطابق با منویات گام دوم انقلاب اسلامی و تحولات به روز جامعه، به همبستگی بیشتر اعضای خانواده صنعت تصویر از یکسو و تقویت ارزش‌ها و بنیادهای راهبردی جامعه از سوی دیگر بینجامد.»

دبیر سی‌سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد: «به همین دلیل هم اگرچه گزارش تحلیلی این دوره افتخارآمیز از جشنواره را همکارانم اعلام خواهند کرد، اما بنا ندارم همچون دیگر اختتامیه‌ها سخنم را با گزارش آنچه رخ داد ادامه دهم و در عوض ترجیح می‌دهم همچون یک افتتاحیه، گزارشی از آنچه از این پس، تا زمانی که در این مسئولیت هستم، رخ خواهد داد را ارائه دهم با توجه به ظرفیت بالای سامانه‌های بخش ویدئویی درخواستی بی‌تردید از این پس سینمای کودک و سامانه‌های نوین، فصل جدیدی از روابط متقابل را آغاز خواهندکرد، همچنین وی‌اودی‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و بی‌واسطه نظر و‌ نگاه مخاطبان را به گوش سینماگران برسانند و از سوی دیگر سینماگران و تولیدکنندگان محتوا خواهند توانسشت با تامین محتوای لازم، سهم محصولات داخلی از سبد مصرف فرهنگی کودکان و‌ نوجوانان را بالا ببرند.»

او ادامه داد: «همه ما باید تلاش کنیم فاصله میان نگاه بزرگسالان و کودکان، از آنچه هست کمتر شود، داوری سراسری کودکان در این دوره و افزایش قابل توجه کودک و نوجوان، باعث شگفتی و‌ تصحیح نگاه بسیاری از اهالی صنعت تصویر شده‌است، باید و‌ ضروری است که پیش از پیش به شما مخاطبانمان گوش فرا دهیم و از شما بیاموزیم، بی‌تردید در قدم‌های بعدی این مسیر را دنبال خواهیم کرد.»

تابش با اشاره به ویروس کرونا عنوان کرد: «هر قدم نخستی، کمی و کاستی‌های خود را دارد، بسیاری ظرایف و نگات فنی در باب فعالیت در فضای برخط بود، که تا پیش از این تمرین و به قول معروف دیکته، قابل تشخیص نبود، می‌شد با انفعال و تسلیم در برابر کرونا، جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را تعطیل کنیم، اما وظیفه ملی و اسلامی خود دانستیم که نه تنها نشان دهیم سینما زنده است، بلکه در کنار قهرمانان سلامت، باید از انفعال خارج شده و دست‌کم تلاش خود را، برای ایفای نقش‌مان در زنده نگاه‌داشتن امید و نشاط در میان مخاطبان انجام می‌دادیم. خداوند را شاکرم که هرآنچه در توانمان بود، انجام دادیم و اکنون با اشتیاق به سال‌های آینده چشم دوخته‌ایم تا با گذر از این بحران ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، شکل جدیدی از جشنواره‌های ترکیبی آنلاین و فیزیکی را تجربه کنیم و در قدم‌های بعدی از کاستی‌های این دوره درس بگیریم.»

او افزود: «دو چالش «من نقش اول» و «به نظر من» که با همراهی دوتن از مفاخر بزرگ ایران، جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی و‌ ایرج طهماسب آغاز شده‌است، به دلیل استقبال قابل توجه مخاطبان، ادامه خواهد داشت تا بتوانیم امتداد شعار هر خانه یک سینما را در روزهای آینده نیز شاهد باشیم، جزئبات این رویداد از سوی روابط عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی خواهدشد.»

دبیر این جشنواره خاطر نشان کرد: «در پایان باید از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای دکتر انتظامی ریاست محترم سازمان سینمایی، وزرای محترم بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون ایشان جناب آقای دکتر امیر ناظمی و جناب آقای دکتر محمد کیاسالار (دبیر کرونا روایت) شهرداری محترم اصفهان، شهرداری محترم تهران، سازمان صداوسیما، سازمان بخش ویدئو(نماوافیلیموتیوا) اعضای شورای برنامه‌ریزی جشنواره، فعالان سینمای کودک و‌ نوجوان و جمیع دوستان و همکارانی که کمک کردند تا قطار جشنواره، سی‌وسومین سفر خود را به سلامت طی کند، نیز تشکر می‌کنم.»

او در پایان سخنانش گفت: «به تمام همکارانم در خانه‌های اصفهان و تهران جشنواره که چندین ماه شبانه‌روزی برای تحقق این آرزو و خواست تلاش کردند و همه شما داوران عزیز کودک و نوجوان که این روزها کنارمان بودید تشکر کنم و شما را با وعده روزهای رنگین‌تر و پرنشاط‌تر از این روزها به خدا بسپارم.»

جوایز بخش بین‌الملل

جایزه مخصوص بخش «سیفژ» به «رالف کوکولا و ماتیاس برون» برای فیلم «فریتزی(حکایت انقلابی)» اهدا شد.

در ادامه پیام قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر اصفهان پخش شد، او در این پیام عنوان کرد: «تمام خیابان های شهر اصفهان شاهد تبلیغات گسترده ای هستیم که در این زمینه انجام گرفته شده است و زمینه شادابی جوانان و نوجوانان عزیز همچنین خانواده‌هایشان را فراهم کرده است، جشنواره در این شرایط نشان داده که زندگی جاری است.»

شهردار اصفهان ادامه داد: «در کادر در مانی این بیمارستان که در شرایط کنونی به روحیه مردم فکر می کنند تشکر می کنم. در شرایط سخت کرونایی پیام زندگی جاریست تحقق یافت. از تمام دست اندرکاران تشکر می کنم که شرایطی فراهم کردند تا تمام به های ایران زمین بتوانند از آن استفاده کنند.»

دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش کوتاه پویانمایی به فیلم «قدم یازدهم» به کارگردانی «مریم کشکولی‌نیا» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و پروانه زرین بخش کوتاه داستانی به «عبدنور زیان» برای فیلم «روزه تابستانی» داده شد.

برنده بخش بهترین دستاوردهای فنی و هنری به «عباس عسگری» کارگردان فیلم «لپتو» تعلق گرفت. همچنین جایزه بهترین بازیگر در بخش بین‌الملل، پروانه زرین و دیپلم افتخار به روح‌الله زمانی داده شد.

روح‌الله زمانی پس از دریافت جایزه خود گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستم این جایزه را کسب کنم و برای آن بسیار خوشحالم.»

پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین فیلمنامه به «آرویند سیواکوماران» و «ویجای ک.باتل» برای فیلم «آن سوی رودخانه» تعلق گرفت.
او گفت: «افتخاری است برای من که این جایزه را در این جشنواره کسب کنم. امیدوارم که پیوند کشور خودم و ایران بیشتر از قبل شود و همکاری های ما نیز بیش از پیش باشد.»

پروانه زرین بهترین کارگردانی به مجید مجیدی برای فیلم سینمایی «خورشید» تعلق گرفت.

مجید مجیدی در این بخش با اشاره به جایزه خود عنوان کرد: «این جایزه را از طرف خودم و تمام گروه فیلمسازی به فعالان حوزه سلامت تقدیم می کنم. آنها جانشان را برای سلامت مردم کشور گذاشته‌اند. آنها جانشان را در کف دستشان گرفته اند و به مردم کمک می کنم. باید از زحمات این عزیزان در این جشن باشکوه تقدیر کنیم.»

دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: «سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران است. بعد از انقلاب بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان ساخته شده که این اهمیت این سینما را نشان می‌دهد.»

او در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «در سال ۹۸، ۹ فیلم کودک و نوجوان اکران شد. بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به عنوان برجستگان شناخته می‌شوند کسانی هستند که در سینمای کودک و نوجوان حضور داشته‌اند. امسال این سینما تحت فضای کرونا بود و جشنواره هم با این فضا در تماس بود. اما تحت‌تاثیر این فضا، اتفاقاتی که می‌تواند مبدا تحولات تازه باشد، پدید آمد. فرصتی که از طریق فضای جدید برای امکان ارتباط فراملی پدید آمد و امکان ورود بهتر به بازارهای جهانی را فراهم کرد. اگر چه در تجربه تهدید گونه پدید آمد اما فرصتی جدید را برای سینمای ایران پدید آورد. من از کسانی که این فرصت را برای سینمای ایران و نگاه به افق‌های تازه پدید آوردند، تشکر می‌کنم.»

جایزه بهترین فیلم، پروانه زرین و دیپلم افتخار به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا شد.

مجید مجیدی پس از دریافت این جایزه نیز گفت: «رسیدگی به وضعیت کودکان کار در هر کشوری توان و تلاش زیادی می‌طلبد. همه ما دوست داریم شرایطی برای کودکان کار فراهم شود که بتوانند شرایط خوبی داشته باشند.رباید مدارسی در سراسر کشور برای این بخش از کودکان سرزمینمان بسازیم و مردم حامی کودکان کار بیایند و به آنها کمک کنند. در بخش کارآفرینی کمک‌های فراوانی دریافت‌کرده‌ایم تا کودکان کار بتوانند کارآفرین شوند. امیدواریم این فیلم زمینه‌ساز اتفاق‌های خوبی باشد و با تلاش و کوشش‌هایی که صورت گرفته دیگر کودک کاری نداشته باشم و تمام کودکان ایران بتوانند درس بخوانند و آینده خوبی برای کشور عزیزمان فراهم کنند.»

جایزه ویژه هیئت داوران، پروانه زرین و دیپلم افتخار به فریدون نجفی برای فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» تعلق گرفت.

فریدون نجفی پس از دریافت جایزه عنوان کرد: «از همه داوران تشکر می‌کنم که به ما اعتماد کردند، این فیلم‌ها با شرایط سخت ساخته می‌شوند از تمام عوامل تولید فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» تشکر می‌کنم.»

جایزه بخش هیئت داوران کودک‌ونوجوان، پروانه زرین و دیپلم افتخار به «رالف کوکولا و ماتیاس برون» برای فیلم «فریتزی(حکایت انقلابی)» اهدا شد.

جوایز ویژه دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دیپلم افتخار جایزه ویژه دبیر در بخش کرونا روایت به «محمدمهدی فکریان» برای فیلم «ملاقات آخر» تعلق گرفت.

حسین قناعت به دلیل حضور مداوم و مستمر در سینمای کودک ایران و تلاش برای پیوند میان میراث فرهنگی ایران و سینمای روز جهان جایزه ویژه دبیر را دریافت کرد.

حسین قناعت پس از دریافت این جایزه گفت: «تشکر می‌کنم که در این شرایط سخت جشنواره کودک برگزار شد. امیدوارم هر چه زودتر این ویروس منحوس برود و بتوانیم در کنار کودکان و خانواده‌هایشان بنشینیم و فیلم‌ها را ببینیم.»

سومین جایزه ویژه دبیر به‌دلیل توجه ویژه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس، مردمی و قابل فهم برای نسل امروز ایران اسلامی به رقیه توکلی برای فیلم «مهران» و چهارمین جایزه ویژه دبیر به‌علت نگاه ویژه به کسب و کار و رونق صنعت تصویر کودک و نوجوان به «محمدحسین صادقی» برای فیلم «لوپتو» تقدیم شد.

جوایز بخش پویانمایی

دیپلم افتخار بخش بهترین وب‌سری به «علی درخشی» کارگردان مجموعه «کووید19» تعلق گرفت، پروانه زرین و دیپلم افتخار جایزه بخش «پویانمایی کوتاه» به مریم کشکولی‌نیا برای فیلم «قدم یازدهم» اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم، پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش کوتاه داستانی به «رضا نجاتی» برای فیلم «شوفر» و پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بلند داستانی به «محمد صالحی‌نژاد» برای فیلم «پیله و پروانه» تعلق گرفت.

جایزه ویژه یونیسف

لوح ویژه یونیسف و دوربین طلایی بخش «یونیسف» به «پوریا حیدری‌اوره» برای فیلم «بعدازاتفاق» اهدا شد.

پوریا حیدری‌اوره پس از دریافت این جایزه گفت: «از تمامی عوامل فیلم تشکر می‌کنم، گرفتن ای جایزه بدون کمک‌های شهاب حسینی غیرقابل ممکن بود.»

شهاب حسینی تهیه‌کننده فیلم «بعد از اتفاق» خاطر نشان کرد: «خوشحالم که در اینجا حضور دارم. تمام کارهای فیلم را خود پوریا انجام داده و جایزه ای که امروز دریافت کرده به خاطر نیت پاکی که داشت بود. امیدوارم هر روز حضور کودکان استثنایی را بیشتر حس کنیم و به آنها توجه بیشتری داشته باشیم.»

جوایز بخش سینمای ایران

پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین دست‌آورد فنی یا هنری به «کیوان مقدم» برای فیلم «خورشید» اهدا شد.

«محمدرضا عالی‌پور» بازیگر خردسال فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» برنده بخش بهترین بازیگر بود.

«فریدون نجفی» کارگردان و نویسنده فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» برگزیده بخش بهترین فیلمنامه شد.

چهارمین جایزه بخش سینمای ایران به «مجید مجیدی» برای فیلم «خورشید» در بخش «زاون فوکاسیان» اهدا شد.

پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش جایزه «شهید بهنام محمدی» به رقیه توکلی برای فیلم «مهران» تقدیم شد.

آخرین جایزه بخش سینمای ایران، به «مجید مجیدی» برای فیلم «خورشید» در بخش بهترین کارگردانی تعلق گرفت.

در این قسمت از برنامه کلیپ نکوداشت «کامبوزیا پرتوی» برای حاضران پخش شد.

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی با اشاره به جشنواره سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: «از تمام سینماگران به خاطر اینکه چراغ این حوزه را روشن نگه داشته‌اند تشکر می‌کنم، همچنین کمال تشکر از دبیرخانه جشنواره،علیرضا تابش و همکارانش را دارم که با خونسردی و دقت نظر فیلم‌ها را برگزیده‌اند، فیلم‌های برگزیده از لحاظ کیفیت قابل توجه بودند.»

پروانه زرین و دیپلم افتخار بخش بهترین فیلم سینمای ایران به «مجید برزگر» برای فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» اهدا شد، «مهین جواهریان» برای فیلم «بعله» جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد همچنین «نادره ترکمانی» برای فیلم «بازیگوش‌ها» برنده جایزه ویژه هیئت داوران کودک و نوجوان شد.

در پایان مراسم، کلیپی در نکوداشت «ابراهیم فروزش» کارگردان پیشکسوت سینمای کودک به نمایش درآمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار