معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان؛

مجلس دانش آموزی با اهداف کلان مدیریتی جهت انجام کار تیمی و تربیت اجتماعی تشکیل شده است

اهواز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در جمع اعضای هییت رئیسه مجلس دانش اموزی استان گفت :: مجلس دانش آموزی استان با اهداف کلان مدیریتی جهت انجام کار تیمی و تربیت اجتماعی تشکیل شده است و می بایست ظرف مدت 2 سال آینده بازده ی آن مشخص شود.

کد مطلب: ۱۱۳۲۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش آموزی با اهداف کلان مدیریتی جهت انجام کار تیمی و تربیت اجتماعی تشکیل شده است

به گزارش پانا، مهدی رفیعی دهکردی روز چهارشنبه در اولین نشست اعضای هیئت رییسه دهمین دوره مجلس دانش آموزی استان خوزستان اظهار کرد: مجلس دانش آموزی استان با اهداف کلان مدیریتی جهت انجام کار تیمی و تربیت اجتماعی تشکیل شده است و می بایست ظرف مدت 2 سال آینده بازده ی آن مشخص شود.

وی بیان کرد: برای این کار ابتدا باید هدف گذاری درستی داشته باشیم و اعضای شورای دانش آموزی با استفاده از ظرفیت همتایان خود در مناطق و نواحی، تشکیل اتاق فکر و درنتیجه استفاده از خرد جمعی اهداف دو ساله ی خود را مشخص کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: علاوه بر اینکه این اهداف باید متناسب با توان ما باشند می بایست در مرحله ی اول برای کشور و در مراحل بعدی برای استان و منطقه مفید باشند زیرا خُردنگری یک آسیب جدی است که می تواند منجر به عدم نتیجه بخش بودن تلاش ها شود و ما را زمین بزند.

رفیعی دهکردی خاطرنشان کرد: هدف گذاری یعنی اینکه به طور مثال کمبودها و نواقص ما در مدارس مشخص شوند و این امر با مشاهده ی وضع موجود و مطالعه در زمینه ی تعلیم و تربیت و همچنین گفت و گو با مدیران مدارس و دانش آموزان نمایان می شود.

او تاکید کرد: اعضای مجلس دانش آموزی باید با اسناد بالادستی آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنیادین که در حقیقیت مصوبه ی شورای عالی و مطالبه ی مقام معظم رهبری، مجلس و وزیر است آشنا باشند و این موضوع را به عنوان مطالبه ی کشوری پیگیری کنند.

آموزش و پرورش مسئول تربیت شهروند خوب است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: هدف آموزش و پرورش صرفا انتقال محفوظات و نمره و معدل دانش آموزان نیست بلکه آموزش پرورش مسئول تعلیم و تربیت رسمی عمومی و در واقع تربیت شهروند خوب است.

به گفته ی رفیعی دهکردی منظور از شهروند خوب این است که فرد به قانون احترام بگذارد، در استفاده از منابع صرفه جویی کند، پرخاشگری نکند، همبستگی اجتماعی داشته باشد و به وظایف شهروندی خود عمل کند تا در مجموع آن جامعه ی مورد انتظار را داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می بایست رویکرد خود را از نمره به تربیت تغییر دهد، افزود: باید به تربیت معنوی، اعتقادی ـ عبادی دانش آموزان توجه شود اما آیا در مدارس ما این کار صورت می گیرد؟
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان توجه به مسائل اخلاقی دانش آموزان را نیز امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: همچنین تربیت سیاسی ـ اجتماعی دانش آموزان نیاز است و آن ها به عنوان شهروند باید تکالیف و حقوق خود را در جامعه بدانند.

نحوه ی مطالبه گری قانونی به دانش آموزان آموزش داده شود

رفیعی دهکردی بیان کرد: متاسفانه دانش آموزان ما نحوه ی مطالبه گری درست و قانونی و بدون تخریب را فرا نگرفته اند در حالی که معلمان باید قانون، مقررات، ارزش ها و هنجارها را نیز به دانش آموزان آموزش دهند.

او حوزه ی سوم را تربیت علمی و فناورانه خواند و ادامه داد: امروز صرفا با شعار و بدون عمل نمی توان پیشرفت کرد و گرچه مرگ بر آمریکا شعار چندین ساله ی ما است اما روزی این شعار به طور کامل محقق می شود که بتوانیم در بحث اقتصاد و علم نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

موانع تحصیل دانش آموزان مرتفع شوند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: تربیت علمی راه پیشرفت در دنیای امروز است که ما در این راه هنوز 30 درصد پیشرفت داشته ایم و باید موانع تحصیل دانش آموزان مرتفع شوند، البته تربیت علمی صرفا به معنای امتحان و کنکور نیست و تربیت علمی یعنی دانش آموز با معدل 20 مطالعه ی غیردرسی نیز داشته باشد.

جامعه ی ما کتاب نخوان است

رفیعی دهکردی عنوان کرد: جامعه ی ما کتاب نخوان است و چنین جامعه ای علمی نیست و ضروری است فرهنگ مطالعه با ایجاد کتابخانه ها به خصوص در مدارس تقویت شود که این امر باید در دستور کار شورای دانش آموزی قرار گیرد زیرا راه پیشرفت یک مملکت از مدارس می گذرد.

او اظهار کرد: موضوع بعدی در سند تحول بنیادین بحث تربیت هنر و زیبایی شناسی است زیرا زبان هنر از هر مورد دیگری قوی تر است و هنر غذای روح است بنابراین می بایست تمام رفتار و اجزای مرتبط با دانش آموزان از جمله مدارس زیبا باشند، اما ما چه مقدار روح دانش آموزان را تغذیه کرده ایم؟.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تربیت زیستی و بدنی را مورد دیگر سند تحول بنیادین خواند و بیان کرد: علاوه بر اینکه باید محیط را به لحاظ روانی برای تحصیل دانش آموزان فراهم کنیم می بایست نحوه ی رفتار با محیط زیست را به دانش آموزان آموزش دهیم. رسیدگی به این موارد هدف ما در 2 سال آینده است که باید به تدریج برای دستیابی به آن ها کار صورت گیرد.

رفیعی دهکردی مرحله ی بعد از هدف گذاری را ساختارسازی عنوان کرد و افزود: مجلس دانش آموزی باید نیازهای موجود هر منطقه را به صورت دایم احصا و به رییس اداره و فرمانداران شهرستان ها منتقل کنند.

به گفته ی او مرحله ی بعد از هدف گذاری و ساختارسازی، پیگیری امور است که تا به سرانجام رسیدن کار باید موضوع مورد نظر را دنبال کرد.

شأن و منزلت شورای دانش آموزی حفظ شود

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان همچنین جهت دادن به شورای دانش آموزی مناطق را امری مهم دانست و گفت: باید به نحوه ی تعامل و سخن گفتن در این شوراها توجه شود و شأن و منزلت شورای دانش آموزی حفظ شود زیرا هنجارهای ما انسان هتاک را نمی پذیرند البته ادب هرگز به معنای مطیع بودن نیست.

رفیعی دهکردی در پایان این نشست بر انجام کار تیمی و بدون تعصب و حفظ وحدت اعضای مجلس دانش آموزی استان تاکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست طی آیینی اعتبار نامه ۸ نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش آموزی استان نیز به آنها اعطا شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار