لاشکی: دوره‌های دانشگاه فرهنگیان می‌تواند کمتر از ۴ سال باشد

تهران (پانا) – معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش معتقد است دوره‌های تربیت معلم می‌تواند کوتاهتر شود تا دانشجومعلمان سریعتر آماده تدریس در مدارس شوند . همچنین آنها می‌توانند بعد از آغاز به کار در مدارس به تحصیل خود ادامه دهند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
لاشکی: دوره‌های دانشگاه فرهنگیان می‌تواند کمتر از ۴ سال باشد

شرایط جذب نیرو در آموزش و پرورش همیشه یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگ‌دوستان و تلاش‌گران عرصه تعلیم و تربیت کشور بوده و از گلوگاه‌های حساس و استراتژیک حاکمیت محسوب می‌شود؛ اما علیرغم شعارها و ایده‌آل‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، ورود به حرفه معلمی از موارد سهل و ممتنع در کشور ما بوده و هست.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و آسیب‌هایی که از این رهگذر متوجه دستگاه تعلیم و تربیت کشور می‌شود اظهار کرد: «متاسفانه معضل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر آفتِ نظام تعلیم و تربیتِ ما شده و چاره‌ای نگذاشت جز اینکه به هر نحو ممکن کلاس‌های‌مان را پر کنیم؛ در حالی که نباید این طور باشد؛ چون نظام تعلیم و تربیت ما از این زاویه دچار آسیب‌هایی مثل ضعف در کیفیت آموزشی می‌شود.»

وی توضیح داد: «طی سال‌های اخیر در کسب مدال‌های جهانی افت داشتیم، نمره ما در آزمون تیمز و پرلز کاهش یافته است که همه این‌ها به نیروی انسانی شاغل در مدارس وابسته است.»

یعنی بهترین‌ها و داناترین‌ها باید معلم شوند

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت کیفیت معلمانی که به نظام آموزش و پرورش کشور وارد می‌شوند اظهار کرد: «مسئولیت ما تربیت معلمانی است که پرورش آینده‌سازان کشور مان را برعهده خواهند گرفت بنابراین باید بهترین‌ها را برای این مسئولیت انتخاب کنیم. من در بازدیدی که از کشور کره‌جنوبی داشتم شاهد بودم در این کشور استخدام در نظام آموزش و پرورش مشروط به این است که داوطلب موردنظر در دوره دبیرستان خود شاگرد اول تا سوم کلاس بوده باشد. این یعنی بهترین‌ها و داناترین‌ها باید معلم شوند.»

جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کنیم

وی در ادامه به مرجع انتخاب افراد برای ورود به دستگاه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «به نظر من بهتر است موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کنیم تا این شورا درباره نحوه پذیرش معلمان تصمیم‌گیری کند. به این ترتیب دخالت‌های بیرونی کمتر می‌شود و ما هم می‌توانیم بهترین معلمان را برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور جذب کنیم.»

لاشکی در ادامه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای درباره جذب نیروی انسانی در آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: «همان طور که حضرت آقا در شهریور ماه ۹۹ تاکید کردند باید جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود. این خود یک دستورالعمل بزرگ و شفاف است که می‌تواند الگوی ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.»

وقتی تبصره جای قانون اصلی را می‌گیرد

وی افزود: «بر اساس نص قانون، جذب در آموزش و پرورش فقط باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت گیرد؛ مگر اینکه کمبود نیرو این ضرورت را برای ما ایجاد کنند، که طبق تبصره، از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیرو جذب کنیم. متاسفانه امروز این تبصره جای قانون اصلی را گرفته است، به طوری که در سال جاری (1399) نیروهایی که ما در آموزش و پرورش از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و همچنین الحاقیه تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی جذب می‌کنیم مجموعاً ۶۳ هزار نفر است؛ این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان برای دوره ۴ ساله معلمی فقط ۱۰ هزار نیرو جذب کرده است.

با افزایش‌دادن حقوق معلمان، تقریبا دو سوم بازنشستگان جدید را مجاب به ادامه همکاری کردیم

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بالابودن رقم نیروهایی که از مجاری غیر از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند چه عللی دارد؟ گفت: «این جذب نیروی فوق العاده به علتِ بازنشسته شدن حدود ۶۴۲ هزار نفر از معلمان ما تا انتهای سال ۱۴۰۴ است. گرچه ما موفق شدیم با افزایش‌دادن حقوق معلمان، تقریبا دو سوم بازنشستگان جدید را مجاب به ادامه همکاری کنیم، باز هم این ریسک وجود دارد که اگر این افراد تمایلی به همکاری خود نداشته باشند ما دچار مشکل جدی خواهیم شد.»

تعداد پذیرفته‌شدگان دوره‌ های چهارساله تربیت معلم نباید کاهش یابد

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش آمار پذیرفته‌شدگان دوره‌های چهار ساله دانشگاه فرهنگیان در سال جاری اظهار کرد «تعداد پذیرفته‌شدگان دوره‌‌های چهارساله تربیت معلم در این دانشگاه نباید کاهش یابد؛ البته من به شخصه معتقدم دوره‌های دانشگاه فرهنگیان می‌تواند کمتر از ۴ سال باشد - همانطور که در گذشته اینطور بود - یعنی می‌توانیم طی دوره‌های دو ساله اقدام به تربیت معلم کنیم تا به این وسیله معلمان زودتر در خدمت نظام آموزش و پرورش قرار گیرند. علاوه بر این می‌توانیم دوره چهارساله را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ یعنی دانشجو معلم، بعد از طی دو سال از دوره تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان، آغاز به تدریس کند و دو سال باقی‌مانده از دوره لیسانس را در حین کار سپری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار