مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:؛

«چالش مومو»؛ آموزش و پرورش چه اقدامی انجام می‌دهد؟

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان، نباید نقش و تأثیر سایر بخش‌های فرهنگی و مرتبط در جامعه را نادیده گرفت، بنابراین حل مشکلات مورد بحث تنها در حیطه کار نهاد تعلیم و تربیت نیست و برای اجرا و مدیریت هدفمند برنامه‌های پیشگیرانه در این خصوص نیاز به همکاری نهادهای متعددی است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
«چالش مومو»؛ آموزش و پرورش چه اقدامی انجام می‌دهد؟

مسعود شکوهی درباره اقدامات آموزش و پرورش در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله چالش مومو که به تازگی در فضای مجازی رخ داده است به پانا گفت: «تلاش در راستای حذف یا محدودسازی عوامل و زمینه‌های بروز و ظهور آسیب‌های ناشی از فضای مجازی به ویژه شبکه‌های پیام رسان خارجی و بازی‌های مخرب آنلاین از جمله (چالش مومو، نهنگ آبی و ...) به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، همواره مدنظر دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت بوده است. باید اذعان داشت بروز این گونه آسیب‌ها، معمولاً علت واحدی نداشته و علل متعددی باعث بروز و تشدید آن می‌شوند.»

وی یکی از مهم ترین این عوامل سبب ساز را عوامل اجتماعی و فرهنگی به عنوان مولفه ای بسیار مهم در ترغیب و اشتیاق کاربران فضای مجازی به خصوص نوجوانان برای استفاده از این دست بازی‌های اینترنتی دانست و افزود: «از سویی عدم نظارت مناسب والدین در خانواده به دلایل متعدد (تشنج در خانواده، از هم گسیختگی خانواده طلاق و ...)، خصوصیات روان شناختی دانش‌آموزان (صفات شخصیتی، بحران هویت، اختلالات روانی، میزان هوش و...)، دسترسی ناکافی به تفریحات سالم و دلخواه و کمبود امکانات لازم برای غنی سازی اوقات فراغت می‌تواند این آسیب‌ها را به دنبال داشته باشد.»

آموزش و پرورش یکی از چند نهاد دخیل برای مواجهه صحیح دانش‌آموزان با بحران‌های ناشی از فضای مجازی است

شکوهی تاکید کرد: «نباید نقش و تأثیر سایر بخش‌های فرهنگی و مرتبط در جامعه را درخصوص زمینه‌های ایجاد و گسترش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی نادیده گرفت، بنابراین حل مشکلات مورد بحث تنها در حیطه کار نهاد تعلیم و تربیت نیست و برای اجرا و مدیریت هدفمند برنامه‌های پیشگیرانه در این خصوص نیاز به همکاری،‌ همراهی و هماهنگی نهادهای متعددی است و در این میان آموزش و پرورش تنها یکی از چند نهاد دخیل است که می‌تواند دانش‌آموزان را برای مواجهه صحیح و آگاهانه با بحران‌های ناشی از فضای مجازی و آشناسازی آنان با نهادهای حمایتی و قضایی مرتبط با موضع فضای مجازی آماده و توانمند کند.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: «در این راستا وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص معاونت پرورشی و فرهنگی در راستای ماموریت ذاتی خود همواره با رصد و ارزیابی از وضعیت بروز و شیوع آسیب‌های روانی - اجتماعی ناشی از فضای مجازی در دانش‌آموزان تا حدود زیادی تلاش کرده است با اجرای اقدامات و مداخلات ارتقایی، پیشگیرانه و تخصصی و حمایتی در کشور به موقع زمینه را برای کاهش پیامدهای مذکور مهیا کند.»

دانش‌آموزان بیش از گذشته مجبور به استفاده از فضای مجازی هستند

وی اشاره کرد: «با توجه به سیر تحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه گیری بیماری کرونا و تعطیلی طولانی مدت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس، باعث شد که میزان بهره برداری دانش‌آموزان از بستر فضای مجازی برای جبران فرصت‌های ازدست‌رفته فرایند آموزشی و پرورشی و کاهش دغدغه‌های اجتماعی افزایش یابد لذا دانش‌آموزان بیش از گذشته مجبور به استفاده از فضای مجازی برای یادگیری دروس و دریافت‌های آموزش‌های ارائه شده از سوی معلمان شدند.»

شکوهی بیان کرد: «این روش علی رغم مزیت‌های فراوانی از جمله فراهم کردن فرصت برابر برای دریافت خدمات آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزان دارای پیامدهای آسیب زای فراوانی نیز است که از آن جمله می‌توان به چالش مخرب «مومو» به عنوان یکی از چالش‌های خطرناک در فضای مجازی بروز کرده، اشاره کرد که از فیس‌بوک آغاز شد و سپس در پیام‌رسان واتس‌آپ ادامه یافت.»

اقدامات وزارت آموزش و پرورش در جلوگیری از بروز مخاطرات فضای مجازی

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: «براین اساس وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص معاونت پرورشی و فرهنگی برای مبارزه با تهدیدهای احتمالی و خطرات مرتبط با آن همچنین اثرات و آسیب‌های روانی - اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی در دانش‌آموزان در حال برنامه ریزی و اجرا در سطح مدارس است.»

وی اقدامات آموزشی، ارتقایی، ترویجی و تبلیغی و اقدمات مداخله‌ای و حمایتی را از اقدامات مهم این وزارتخانه و به ویژه معاونت پرورشی و فرهنگی دانست که برای دانش‌آموزان در حال اجراست تا بتوان آنان را آگاه به مسایل و مخاطرات فضای مجازی کرد و در نهایت بتوان از بروز تهدیدهای این فضا مانند چالش مومو که به تازگی رواج پیدا کرده است، جلوگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار