کاظمی: معاونت پرورشی و فرهنگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیشرو است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی بیان کرد درحوزه معاونت پرورشی و فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت‌های زیادی انجام شده است که می‌توان خلاصه وار به برگزاری اردوهای راهیان نور، اردوی شمیم نور، پویش کمک مومنان و غیره که بسیاری از آنها هم در حال اجرا هستند اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: معاونت پرورشی و فرهنگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیشرو است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی، قائم مقام وزیر در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش در جلسه این شورا ضمن خوشامد گویی به حاضرین در جلسه گفت: دنیایی از اقدامات در این حوزه انجام شده است اما این فعالیت ها بروز و نمود زیادی نداشته است.

وی ادامه داد: چند کار انجام باید شود اول اینکه ذیل سیاست‌های دوازده گانه مقام معظم رهبری دستور کار عملی که بسته سیاستی داشته باشد تدوین شود و این سیاست ها در کنار ساختار به استان‌ها ابلاغ شود. اما فعالیت ها و برنامه ها را باید به استان‌ها و معاونت ها واگذار کنیم که آنها نیز پیشنهاد های خود را ارائه بدهند تا در نهایت یک انسجام داده شود و قابلیت اجرایی داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: درحوزه معاونت پرورشی و فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت‌های زیادی انجام شده است که میتوانم خلاصه وار به برگزاری اردوهای راهیان نور، اردوی شمیم نور، پویش کمک مومنان و غیره که بسیاری از آنها هم در حال اجرا هستند اشاره کنم.

وی با توجه به نقش سازمان پژوهش برنامه ریزی درسی خاطر نشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این امر نقش کلیدی دارد که فعالیت‌های این سازمان در رسانه‌ها باید انعکاس بیشتری پیدا کند زیرا فعالیت های بسیاری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی صورت گرفته است اما نمود رسانه‌ای نداشته است.

کاظمی ادامه داد: مقام معظم رهبری ۱۲ سیاست مشخص کردند که 9 مورد آن مختص به آموزش و پرورش است و به این حوزه بر می‌گردد این سیاست ها کلان هستند و باید اینها را به سیاست‌های قابل اجرا در آموزش و پرورش تبدیل کنیم به عبارتی آن‌ها را باید بومی‌سازی کنیم. معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه نیز در این بخش باید سیاست‌های خود را با توجه به این 9سیاست اعلام کنند تا اجرایی شود.

در ادامه جلسه محمد رضا رزاقی، دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مدیرکل امور شاهد و ایثارگران گفت: واژه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را زیاد شنیده ایم اما اولین بار در سال ۹۲ توسط رئیس جمهور شورای عالی ترویج فرهنگ و ایثار شهادت تشکیل شد. اما سابقه مفصل‌تر این شورا مربوط به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۹ است که سیاست‌های کلی نظام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را ابلاغ فرمودند.

رزاقی افزود: بعد از سال ۹۲ این شورا با حضور وزرا و رئیس جمهور تشکیل شد که به وزرا تکلیف داده شد تا شورا در وزارتخانه‌های متبوع تشکیل شود اما این شورا در آموزش و پرورش در دوره های قبل به صورت منظم برگزار نشد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران خاطر نشان کرد: در دوره آقای حاجی میرزایی جلسات به صورت منظم برگزار می‌شود وقالبی طراحی شد و برای ادارات در استان ها و معاونت ها ارسال شد که فعالیت‌های ترویجی ایثار و شهادت را اعلام کردند که در پی آن جلسات شورای ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت تشکیل شد و چارچوب متناسب با آموزش و پرورش در این جلسه باید تدوین شود. ما این ترویج را باید به گونه ای سیاستگذاری کنیم که زیبنده آموزش و پرورش باشد که چارچوب مورد نظر استانها، مناطق و مدارس در آن تدوین شود.

مدیرکل ایثارگران و امور شاهد گفت در بخش سند تحول بنیادین هم کار کرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آورده شده است درست است شاید این واژه در سند نیامده باشد اما رویکرد کلی سند به این سمت و سو حرکت می کند. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تا به امروز در جامعه در شکل و حرف بوده است ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به فرموده مقام معظم رهبری باید در اندیشه ، باور، منش و رفتار بروز پیدا کند. ما در سامانه سجا موزه های مجازی دفاع مقدس را تدارک دیده ایم تا دانش‌آموزان و فرهنگیان بتوانند از این قابلیت نیز استفاده کنند.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای شرکت کننده در جلسه به بیان نقطه نظرات خود در مورد سیاست های دوازده گانه ابلاغی مقام معظم رهبری پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار