علیرضا تابش: نگران تولید و اکران فیلم های کودک نیستیم

عمده فیلم های کودک در بخش خصوصی ساخته شده است/ سیاست‌های آموزش و پرورش می‌تواند تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد/۱۱ فیلم کودک و نوجوان ایرانی در جشنواره اکران می شود

تهران (پانا) - علیرضا تابش دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان می گوید اگر سال‌های قبل نگران عدم تولید یا تولید سفارشی بوده است امسال با رشد فیلم‌های رسیده این نگرانی را ندارد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا تابش: نگران تولید و اکران فیلم های کودک نیستیم

نشست رسانه‌ای سی‌وسومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره و محسن دلیری مدیر روابط عمومی صبح امروز مورخ 22 مهرماه 1399 در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. این نشست به‌علت شیوع ویروس کرونا به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد و اصحاب رسانه حضور نداشتند.
علیرضا تابش در ابتدای این نشست گفت: امسال هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، منوچهر طیاب، اکبر عالمیان و... را از دست دادیم که از همینجا به جامعه هنری و خانواده‌های آنها تسلیت عرض می‌کنم.
وی ادامه داد: سی و سومین جشنواره کودک در شرایطی برگزار می‌شود که بحران کرونا همه چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصا دانش‌آموزان با حجم گسترده‌ای از اخبار غم‌انگیز رو به رو هستند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که به شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم، امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند.
دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما هر خانه یک سینما و هر خانه یک داور است، برگزاری این جشنواره صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم که بخشی از آن را به جامعه عرض می‌کنم.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه، صاحبع آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایت‌های جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانند فیلم‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رای و نظر خودشان را ثبت کنند.
تابش با اشاره به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاه‌های آموزشی که در دو بخش ملی و بین‌المللی از روز شنبه برگزار می‌شوند و علاقه‌مندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه می‌توانند شرکت کنند.
دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطر با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود با پخش کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها در طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.
وی ادامه داد: امسال مجموعا 107 فیلم در پلتفرم‌ها برای مخاطبین به نمایش در می‌آید که تعدادی از این فیلم‌ها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح‌دار و با زبان اشاره عرضه می‌شود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق مخاطبان ادا کنیم.
تابش با اشاره به عدم حضور فیلم‌های سفارشی در سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک گفت: زمانی یکی از دغدغه‌های جدی اصحاب رسانه این بود که چرا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان سفارش‌سازی می‌شود، خوشحالم امسال اعلام کنم ما رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمای کودک داشتیم و عمده این آثار در بخش خصوصی ساخته شده است.
وی با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: به رقم افزایش هزینه‌های ریالی و ارزی، پیشبینی که برای هزینه‌های جشنواره سی و سوم داشتیم کاهش یافته و هزینه‌های این جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش برای سه بار در پلتفرم‌ها به صاحبان فیلم‌ها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ می‌دهد هزینه‌های این دو بخش قسمت اصلی هزینه‌های جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد.
دبیر جشنواره سی‌وسوم عنوان کرد: جشنواره در سامانه‌های ایرانی با مشارکت مخاطبان ایرانی، محصول ایرانی عرضه می‌کند که امیدواریم به توسعه سینمای کودک و نوجوان کمک کند.
وی ادامه داد: سال گذشته 9 اثر سینمایی بلند اکران شد اما امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، راه‌های دیگری ازجمله اکران آنلاین جست‌وجو شده است، که در این زمینه هم هنرمندان ایرانی پیش قدم شدند و اتفاق امیدبخش این است که شاهد اکران تمام فیلم‌های سینمایی بلند پس از اتمام جشنواره در سینما باشیم.
تابش با اشاره به معیار انتخاب سینما فرهنگ تصریح کرد: فیلم‌های مسابقه به صورت فیزیکی اما با تعداد محدود اکران می‌شوند. «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری، «جزیره فضایی‌ها (توزنادوی دو)» به کارگردانی جواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در این دوره در سینما فرهنگ با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش درمی‌آیند.
وی ادامه داد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این بوده که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و می‌توانیم بر آن مدیریت داشته باشیم.
تابش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آثاری منتخب گفت: آثاری که به دست جشنواره رسیده قابل توجه بوده و در تمام بخش‌ها بالای 20 درصد رشد داشته‌ایم. امسال فیلم‌های متقاضی 403 اثر بودند درحالی که سال گذشته 227 اثر بود. فیلم‌های پذیرفته شده بر اساس مقررات 325 اثر و فیلم‌های راه یافته به بخش ملی 101 اثر هستند. در المپیاد فیلمسازی با رشدی 4 برابری روبه‌رو بودیم و مجموع آثاری که به دست ما رسیده 842 اثر بود.
وی افزود: با ارزیابی‌هایی که انجام شد در مجموع 27 ایده وارد المپیاد شدند و ازمجموع فیلم‌های ارسالی 36 فیلم به بخش المپیاد ورود پیدا کردند.
تابش خاطر نشان کرد: به دلیل فراگیری جشنواره و برگزاری مجازی آن، کودکان متولد 1384 تا 1394 می‌توانند به صورت رایگان ثبت نام کنند و در خانه فیلم‌ها را تماشا کنند همچنین این گروه سنی می‌توانند نظر و داوری خودشان را بیان کنند.
دبیر سی‌وسومین جشنواره کودک و نوجوان با اشاره به حمایت‌ نهادهای مختلف از این جشنواره گفت: سیاست‌های نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری می‌تواند تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد، قائم مقام بنیاد فارابی، مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان است و ما به صورت مداوم فعالیت‌های این حوزه را به کمک هم رصد می‌کنیم. طی سه سال گذشته تولید مشترک با کانون داشتیم و به فناوری‌های نوین هم توجه شده است. به وب سری توجه ویژه کردیم که رسانه جدید و مورد علاقه کودکان است. دغدغه اکران مسأله جدی ما بوده است و در تلاشی که داشتیم موضوع اکران به نحو مناسبی مدیریت و ۹ فیلم سینمایی اکران شد. اگر سال‌های قبل نگران عدم تولید یا تولید سفارشی بودیم امسال با رشد فیلم‌های رسیده مواجه هستیم که عمده فیلم‌ها حاصل بخش خصوصی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار