سخنرانی «عمادی» درباره غزلیات حافظ در نشست افتتاحیه مدرسه مجازی شعر و داستان

تهران (پانا) - آیین افتتاحیه مدرسه مجازی شعر و داستان با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی، عبدالرسول عمادی، مشاور وزیر، و مصطفی محدثی خراسانی، شاعر معاصر، در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سخنرانی «عمادی» درباره غزلیات حافظ در نشست افتتاحیه مدرسه مجازی شعر و داستان

عبدالرسول عمادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در آیین افتتاحیه مدرسه مجازی شعر و داستان که بعدازظهر یک‌شنبه 20 مهرماه 99 برگزار شد، موضوع سخنرانی خود را به غزلیات حافظ و واژه «رند» در اشعار او اختصاص داد.

وی با مقایسه مفهوم «عشق» در غزلیات سعدی و حافظ اظهار کرد: در غزلیات سعدی هم عرفان ناب داریم و هم شعر عاشقانه زمینی؛ این تفکیک کاملا در شعر سعدی وجود دارد و معشوق سعدی گاه زمینی و گاه آسمانی است. اما در غزل حافظ این معشوق ترکیبی است؛ یعنی نمی‌توانید معشوق حافظ را یکسره زمینی یا یکسره آسمانی بپندارید.

عمادی ادامه داد: شارحان حافظ نیز، بسته به مشرب خود، به یکی از ایندو مایل شده‌اند و برخی او را عارف دانستند و برخی او را دارای معشوق زمینی. ولی درست این است که حافظ را یک عارف مطلق نپنداریم، آنطور که مولوی و سنائی را می‌شناسیم. حافظ همان رندی است که خود در غزل‌هایش گفته است. رند یک شخصیت ترکیبی است و معلوم نیست رویکرد او رویکرد زمینی است یا آسمانی.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تغییر و تبدیل واژه «رند» در شعر حافظ پرداخت و گفت: «رند» پیش از حافظ به آدم اوباش گفته می‌شد؛ همانطور که بیهقی در شرح داستان حسنک وزیر می‌گوید «مشتی رند را سیم دادند تا به حسنک سنگ بزنند...» ولی حافظ «رند» را برمی‌دارد و در میانه زمین و آسمان نصب می‌کند. رند گاهی نگاهش به زمین است و گاه به آسمان. به همین دلیل در غزل حافظ یک روح تعالی‌یابنده، متفکر و سازنده دیده می‌شود.

عمادی در پایان یکی از سروده‌های خود را، که به حافظ تقدیم شده است، برای حاضران قرائت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار