دولت برای قفل‌گشایی از بازار توریسم چه برنامه‌ای دارد؟

گردشگری معطل محرک ۲۰ درصدی

تهران (پانا) - به علت شیوع ویروس کرونا فعالان حوزه گردشگری بخش‌خصوصی و مشاغل مرتبط با آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و میزان خسارت و مشکلاتی که برای صاحبان این کسب و کارها در بخش‌خصوصی ایجاد شده به اندازه‌ای بوده است که برخی از آنها ورشکسته و تعطیل شده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
گردشگری معطل محرک ۲۰ درصدی

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، اما متاسفانه درحال‌حاضر متولیان گردشگری در نشست‌ها و جلسات مختلف به برطرف کردن مشکلات مربوط به دوران قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ برای فعالان بخش‌خصوصی حوزه گردشگری پرداخته‌اند. در صورتی که دولت درحال‌حاضر موظف به ایجاد شرایطی مناسب برای رونق بخشیدن به گردشگری و خروج این حوزه از رکود است تا با این اقدام بتواند رکود را از بازار گردشگری ایران حذف کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند و رکود حاکم در این بازار تداوم پیدا کند در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن بازار گردشگری ایران خواهیم بود. زیرا با ورشکستگی فعالان بخش‌خصوصی و وجود چنین شرایطی سرمایه‌گذاران تمایلی به ورود به این بازار نخواهند داشت بنابراین این بازار از بین خواهد رفت. در واقع متولیان بازار گردشگری در کشور درحال‌حاضر با تاخیر زیاد به حل مشکلات دوران کرونا پرداخته‌اند.

در همین راستا مرتضی احمدی، مشاور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در واقع برطرف کردن مشکلاتی که فعالان حوزه گردشگری قبل از شیوع این ویروس داشته‌اند جایگزین راهکار رونق بخشیدن به بازار در خواب فرورفته گردشگری در دوران کرونا نیست بلکه هر دو این دو موضوع به‌صورت همزمان توسط وزارت گردشگری در حال بررسی و اجرا است. یکی از موضوعات مهم برای گردشگران هزینه سفر است که معمولا بهای اجاره اقامتگاه‌ها بیشترین هزینه را برای توریست‌ها به همراه دارد. صاحبان هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز در همین راستا تخفیف‌هایی را برای گردشگرانی که قصد اقامت دارند در نظر گرفته‌اند؛ به‌طور مثال درحال‌حاضر برخی از هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره هزینه هر شب اقامت را بعضا زیر ۱۰۰ هزار تومان درنظر گرفته‌اند. وی افزود: با توجه به اینکه مشخص نیست ویروس کرونا چه زمانی از بین می‌رود دولت باید اقدامات اساسی‌تری درخصوص حمایت از فعالان این بازار انجام دهد که بخشی از این حمایت‌ها همچون اعطای تسهیلات به‌صورت مستقیم صورت می‌پذیرد و بخشی دیگر باید به‌صورت غیرمستقم (تسهیل شرایط جذب گردشگر) انجام شود. دولت می‌تواند با در نظر گرفتن مشوق‌هایی توریست‌ها را تشویق کند تا از هتل‌ها برای اقامت استفاده کرده و با تورها سفر بروند. اما کم بودن میزان کمک‌های دولت در عرصه‌های مختلف به علت نبود بودجه کافی در وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. احمدی درباره جذب گردشگر خارجی عنوان کرد: معمولا در بیماری‌هایی همچون کرونا گردشگران اروپایی برخی کشورها را ناامن می‌دانند به همین دلیل درخواستی از سوی آنها برای ورود به کشور وجود ندارد و اغلب توریست‌هایی که درحال‌حاضر قصد ورود به کشور را دارند توریست سلامت هستند.

شاید مهم‌ترین مشکلی که درحال‌حاضر در حوزه گردشگری وجود دارد عدم مشورت متولیان گردشگری با بخش‌خصوصی است تا با استفاده از تجربیات آنها که مجری امور مربوط به توریسم هستند بهترین تصمیمات را برای رونق بخشیدن به این حوزه در دوران کرونا اتخاذ کنند. از سوی دیگر داشتن دستورالعمل مناسب برای گردشگری کرونایی و اجرای صحیح برنامه‌های مربوط به آن مستلزم صرف وقت و استفاده از کارشناسان خبره است.

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در این‌باره عنوان کرد: متاسفانه درحال‌حاضر که به علت شیوع ویروس کرونا فعالان بخش‌خصوصی حوزه گردشگری با مشکلات قابل‌توجهی مواجه هستند، با بی‌توجهی دولت یا حمایت‌های کم و ناچیز متولیان دولتی مواجه هستیم. علت اصلی این بی‌توجهی این است که متولیان گردشگری در کشور در این باره دغدغه‌ای ندارند و تنها بخش‌خصوصی است که با شیوع ویروس کرونا آسیب غیرقابل جبرانی را دیده ‌است، به همین علت است که بخش‌خصوصی فعال در حوزه گردشگری بیشتر از دولت پیگیر برطرف کردن مشکلات مربوط به بازار گردشگری در دوران کرونا است.

وی افزود: در سایر کشورها برای اینکه بازار گردشگری داخلی آنها در دوران کرونا همچنان رونق داشته و سفر در مرزهای جغرافیایی کشور آنها صورت پذیرد ۲۰ درصد از هزینه کل سفر هر گردشگر را که شامل ایاب و ذهاب، اقامت و... می‌شود دولت به شکل غیرمستقیم از طریق معافیت هزینه‌ای بخش‌خصوصی همچون مالیات‌ها پرداخت می‌کند تا توریست داخلی برای سفر با تور تشویق شده و چرخه اقتصادی فعالان بخش‌خصوصی که در عرصه‌های مختلف سفر حاضر هستند رونق پیدا کند. از سوی دیگر سفر با تورها می‌تواند از شیوع بیشتر ویروس کووید-۱۹ در کشور جلوگیری کند زیرا مجریان این تورها کاملا درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی آگاهی داشته و این پروتکل‌ها را در سفر اجرا می‌کنند.

رفیعی آینده بازار گردشگری ایران را در صورت تداوم بی‌توجهی متولی دولتی نگران‌کننده دانست و گفت: کرونا یک بحران جهانی است و همه کشورها با آن درگیر هستند و بازار توریسم همه کشور‌ها با کاهش فعالیت مواجه شده است اما متاسفانه فعالیت در بازار گردشگری ایران در دوران کرونا به صفر رسیده است. در چنین شرایطی متولیان گردشگری باید زمینه سفر را برای گردشگران داخلی مهیا کنند که یکی از مهم‌ترین آنها ایجاد تعطیلات منظم در آخر هر هفته به‌صورت متداوم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار