معاون وزیر علوم تشریح کرد

8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی

خاکی صدیق: آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت علوم با تشریح اقدامات معاونت آموزشی برای تحقق آموزش الکترونیکی از رتبه بندی آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها خبرداد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی

علی خاکی صدیق در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جهان به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت. ادامه آموزش‌های دانشگاهی و متوقف نشدن آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزش‌ها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بستگی داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۸ اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفته است، گفت: اولین اقدام آن ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی بود که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد. دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام می‌شد.

وی سومین عامل راهبردی برای تحقق آموزش الکترونیکی را ترویج، آموزش و آشنایی با روش‌ها، مزایا و چالش‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بود دانست و گفت: در این قسمت می‌توان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دوره‌های آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره کرد. همچنین وب سایت‌های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه‌اندازی شد.

خاکی صدیق گفت: چهارمین اقدام صورت گرفته، تجهیز سخت افزاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیت‌های بسیار شدید مالی در اواخر سال ۹۸ و ۹۹، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزش‌های الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت قرار گرفت. پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت علوم بود. حل مشکلات جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های آموزش الکترونیکی ارزیابی عملکرد آنها است، گفت: وزارت علوم در این زمینه، رتبه‌بندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاه‌ها آغاز کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد. این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه می‌شود و دانشگاه‌ها در چارچوب آن وارد حوزه رتبه‌بندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار