بیستم مهرماه بزرگداشت روز حافظ شاعر بزرگ ایرانی

بهارستان 2 (پانا)-به مناسبت بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ ، معاون ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در گفت و گو با رادیو فرهنگ به بیان ویژگی‌هایی از این شاعر بزرگ پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۲۹۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بیستم مهرماه بزرگداشت  روز حافظ  شاعر بزرگ  ایرانی

بهادر باقری معاون ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی ضمن گرامیداشت این روز در گفتگویی اظهار کرد: حافظ شیرازی یکی از شعرای چیره‌دست در غزلسرایی است و دلیل بقای اشعارش این است که در درجه اول حافظ قرآن بوده و 28 قافیه اشعارش دقیقا مطابق با آیات قرآن است و دوم اینکه توانسته عارفانگی مولانا را با عاشقانگی سعدی درهم آمیخته و اشعار بی‌بدیلی در غزل ایجاد کند. دلیل شهرت حافظ به لسان‌الغیب هم به دلیل مانوس بودن وی با قرآن است.

او ادامه داد: یکی از آثار مهم حافظ دیوان حافظ است که شامل 500غزل، 42 رباعی و چندین قصیده است که در طول 50 سال سروده است. از آن جایی که حافظ تنها در لحظاتی که خاص و الهام‌بخش بود به سرودن اشعارش می‌پرداخت، به طور متوسط در هر سال فقط 10 غزل سروده و تمرکز او خلق اثری شایسته در مقام واقعی معشوق بوده است و تا کنون بیش از چهارصد بار به اشکال مختلف به زبان فارسی و زبان‌های دیگر در دنیا به چاپ رسیده است.

گفتنی است هر ساله در تاریخ 20 مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می شود.

خبرنگار: قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار