از تعیین تکلیف حق‌التدریس‌ها تا رایگان بودن شاد در تمامی اپراتورها

تهران (پانا) - واگذاری بخشی از زمان مدارس به مدیران برای تدریس مشاغل بومی، صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره رایگان بودن ترافیک اپلیکیشن شاد در تمامی اپراتورها، افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت، بخشی از اخبار هفته گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۲۸۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
از تعیین تکلیف حق‌التدریس‌ها تا رایگان بودن شاد در تمامی اپراتورها

انتشار فراخوان پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ رشد، سفر وزیر آموزش‌وپرورش به کرمان و افتتاح استودیو تلویزیونی «امید» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر بودند که شرح مختصری از این اخبار را در ادامه می‌خوانید:

۷ هزار نفر به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده شد

محسن حاجی میرزایی ضمن رد هرگونه شایعه درباره کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ فرهنگیان، تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته جذب دانشجو افزایش هم داشته است به این صورت که از ظرفیت ماده (۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است.

وی درباره این که چرا ظرفیت در نظر گرفته شده برای نیروهای تعهد ۴ سال از ۲۵ هزار به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت، توضیح داد: امسال تعداد ۲۰ هزار نفر ظرفیت برای نیروهای تعهد چهار سال در نظر گرفته شد و تعداد ۲۸ هزار نیرو نیز با استفاده از ظرفیت ماده(۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در این دانشگاه دوره یک ساله می بینند که با این حساب ظرفیت دانشگاه به طور کامل تکمیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش حدود ۷ هزار نفری دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان خواهیم بود.

واگذاری بخشی از زمان مدارس به مدیران برای تدریس مشاغل بومی

عظیم محبی، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر برنامه ویژه مدرسه، با بیان اینکه برنامه «بوم»، در مدارس دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه اجرا می شود گفت: این طرح در آینده نزدیک به دیگر مقاطع تحصیلی نیز ابلاغ خواهد شد به گونه ای که تا ابتدای مهر ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تمام مدارس و مقاطع تحصیلی مجاری برنامه بوم باشند.

وی درباره روند اجرای طرح «بوم» یا برنامه ویژه مدرسه توضیح داد و در این باره اظهار کرد: برنامه بوم تفسیری از راهکار ۵- ۵ سند تحول بنیادین و بند ۲-۱۳ سند برنامه درسی ملی است. بر این اساس آموزش و پرورش باید بخشی از زمان آموزش دانش‌آموزان را در اختیار مدارس قرار دهد و مدارس در زمینه آشنایی با حرفه‌های مختلف و مهارت‌ها براساس شیوه‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۷ نوشته شده است، برنامه‌هایی را تدارک ببینند.

محبی با اشاره به اینکه ساعات اجرای طرح بوم ۶۰ ساعت برای یک سال تحصیلی درنظر گرفته شده است اظهار کرد: مدرسه می تواند برنامه ریزی کند که در هفته یک جلسه یک ساعته و یا یک جلسه دوساعته هر یک هفته در میان داشته باشد. این جلسات می‌تواند در ساعات رسمی مدرسه و یا ساعت‌های فوق برنامه برگزار شود. در واقع مدارس اختیار کامل دارند تا متناسب با نیاز دانش‌آموزان و ویژگی‌های بومی منطقه خود، برنامه‌ها و آموزش‌هایی را در شورای مدرسه تدارک دیده و اجرا کنند.

تکلیف حق التدریسی‌هایی که در آزمون استخدامی قبول نشدند، روشن شد

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، درباره نیروهای آموزش دهنده، آموزشیار، پیش دبستانی و نیروهای شرکتی (خرید خدمات، حق التدریس) گفت: به دنبال ساماندهی نیروی انسانی است و تفاوت میزان دریافتی معلمان در مناطق و شکل های مختلف استخدامی باید ساماندهی شود، چهار نوع به کارگیری نیرو در آموزش وپرورش وجود دارد.

وی افزود: نیروهای آموزش دهنده، آموزشیار، پیش دبستانی و نیروهای شرکتی (خرید خدمات، حق التدریس) در آموزش و پرورش جذب می‌شوند و قرار براین است که این نیروها ساماندهی شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب در سی وچهارمین اجلاس آموزش و پرورش یادآور شد: ایشان در این اجلاس فرمودند "باید به گونه ای برنامه ریزی و ظرفیت سازی شود که معلمان سراسر کشور فقط از مسیر ۲ دانشگاه (یعنی فرهنگیان وشهید رجائی) وارد آموزش وپرورش شوند، مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح ها به گونه ای عمل کند که خارج از این دودانشگاه ورودی آموزش وپرورش نداشته باشیم".

احمدی لاشکی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و طبق مصوبه پنجم مهرماه ۹۹ دولت معلمان حق التدریس که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی نشده اند، استمرار به کارگیری آنان که مطابق بند های ۴ و ۵ آیین نامه استخدامی آزمون نمره قبولی را در آزمون کسب نکرده اند درصورت نیاز آموزش وپروش به عنوان نیروی حق التدریس بلامانع است.

کاهش ۷۰ درصدی ثبت نام درمراکز پیش دبستانی

سعید صالح، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در تبیین برخی چالش ها و آسیب های شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای آموزشی در حیطه مدارس و مراکز غیردولتی گفت: یک پیامد ملموس و جدی کرونا این بود که ثبت نام ها در دوره پیش دبستانی کاهش شدید داشت و بالغ بر ۷۰ درصد کاهش ثبت نام در پیش دبستانی ها را شاهد بودیم. از آنجا که پیش دبستانی ها به صورت ترمی شهریه دریافت می کردند دیگر اولیا برای ادامه سال شهریه ای پراخت نکردند و از اسفند تا کنون ورودی مالی نداشته اند.

وی در این باره اظهار کرد: تسهیلاتی برای کسب و کارهای زیان دیده از کرونا از سوی دولت درنظرگرفته شده بود که استقبال زیادی از آن صورت نگرفت و پاسخگوی نیاز موسسین مدارس غیردولتی نبود لذا همچنان مدارس درگیر چالش‌هایی هستند.

صالح ادامه داد: بخش دیگری که بسیار آسیب دیدند مراکز علمی، آزاد و زبان بودند که به دلیل ترمی بودن و طولانی شدن تعطیلی ها دچار مشکل جدی شدند.

وزیر ارتباطات: اپلیکیشن شاد در تمامی اپراتورها رایگان است

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه اپلیکیشن شاد در تمامی اپراتورها رایگان است، اظهار کرد: شاد اولین پیام رسان ایرانی که مدل‌های خارجی خود را پشت سر گذاشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اپلیکیشن شاد گفت: متوسط استفاده از اپلیکیشن شاد برای هر کاربر حدود ۱۵۰کیلوبیت بر ثانیه است و این چیزی نیست که شبکه ما را دچار چالش کند. مجموعه ترافیکی که این اپلیکیشن مدیریت می‌کند حدود ۲۰۰گیگابایت است بنابراین عددی نیست که ظرفیت ۲۰هزار گیگابیت شبکه را دچار مشکل کند.

آذری جهرمی اضافه کرد: نرم‌افزارهای این شبکه باید به روز رسانی شود. از همراه اول خواستیم که مرکز تماس راه بیندازند. سه اشکال عمده این است که نمی‌توانیم احراز هویت انجام دهیم که به سیستم سناد آموزش و پرورش برمی‌گردد. موضوع دوم این است که شاد روی گوشی‌ها نصب نمی‌شود. دلیلش این است که طراحی اپلیکیشن شاد برای یک نسخه‌ای از اندروید به بعد است و تیم توسعه دهنده باید این را اصلاح کند چرا که برخی از مردم گوشی‌های قدیمی با اندروید پایین دارند.

وی افزود: مشکل سوم کندی است که به سرورهای اپلیکیشن شاد برمی‌گردد که بحث تکنولوژی است. کار بسیار پر تلاشی را در پیش گرفته‌اند و این که توانسته‌اند نرم افزاری مانند واتس‌اپ را پشت سر بگذارند به علت همین تلاش است. باید در این مسئله کمک کنیم و این کار را انجام می‌دهیم. ظرفیت مراکز داده ما در چهار استان اصلی شبکه ملی اطلاعات در مشهد تبریز، شیراز و تهران وجود دارد که می‌توانند سرورهایشان را به این مراکز منتقل کنند.

وی درباره رایگان نبودن اینترنت شبکه شاد که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده است، افزود: درج میزان مصرف به منظور درج میزان هزینه نیست و شاد در تمامی آن‌ها رایگان است. اگر کسی شکایتی دارد می‌تواند با ۱۹۵آن را به اشتراک بگذارند. البته ما تا الان یک شکایت مستند هم دریافت نکردیم اما برخی رسانه‌ها دوست دارند این مسئله را نشر دهند.

افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت

«موزه - مدرسه سنجش و اندازه‌گیری گیلان» در فضایی به وسعت 40 مترمربع و با مساعدت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به 600 سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته‌ شده است. در این موزه ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه‌گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن‌های روسی مانند؛ پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان‌های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه ‌شده است.

«موزه-مدرسه سنجش گیلان» باهدف آشنایی و آموزش بازدیدکنندگان به‌ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه‌گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه‌گیری گشایش‌یافته است که از طریق دیداری (مشاهده ) شنیداری( گفتگو) و لمس کردن (بساوایی) انجام خواهد شد. این موزه تخصصی حاصل 14 سال فعالیت و تلاش «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه‌گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره‌برداری رسیده است.

فراخوان پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ رشد منتشر شد

پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با شعار کیفیت‌دهی به فرایند آموزش با تنوع بخشی در محیط‌های یادگیری برگزار می‌شود.

موضوعات این دوره جشنواره در دو بخش اصلی و ویژه در چهار آیتم خواهد بود که در بخش اصلی آیتم‌های فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش، فیلم‌های مرتبط با محتواهای کتب درسی و بیانیه گام دوم انقلاب و در بخش ویژه نگاهی به ابعاد تربیتی زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارند.

مهلت دریافت آثار 30 مهر1399 می‌باشد. برای اطلاع از ریز موضوعات جشنواره به نشانی Festival.roshd.ir مراجعه کنید.

وزیر آموزش‌وپرورش به کرمان سفر کرد

این هفته محسن حاجی میرزایی، برای بررسی وضعیت مدارس و بررسی نحوه اجرای فرایند آموزشی در سال تحصیلی جدید به استان کرمان سفر کرد.

حضور در گلزار شهدای کرمان و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به‌ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و مدیرکل شهید آموزش‌وپرورش استان، دیدار با امام‌جمعه و حضور در شورای آموزش‌وپرورش استان از جمله برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش در استان کرمان بود.

وزیر آموزش‌وپرورش در این سفر، به‌صورت سرزده به بازدید مدارس رفت و نیز مدرسه ۶کلاسه شهید عبد المهدی امیدی روستای جواران را به‌عنوان پروژه برتر نوسازی مدارس کشور، افتتاح کرد.

استودیو تلویزیونی «امید» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد

هم‌زمان با دومین روز هفته‌ی ملی کودک استودیو تولید برنامه‌های تلویزیونی «امید» با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرک قدس تهران افتتاح شد.

فاضل نظری مدیر کانون در این آیین گفت: راه‌اندازی این استودیو برای تولید برنامه‌های ویژه نوجوانان از ضرورت‌های کانون بود که امیدواریم از این پس بتوانیم با تولید برنامه‌های محتوایی مناسب برای این گروه سنی، بخشی از نیازهای آن‌ها را تامین کنیم.

وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد: این امکان بتواند زمینه‌ی هدایت و رشد و پرورش استعدادهای نوجوانان را به همراه داشته باشد و نوجوانان بیشترین بهره و تاثیر را از برنامه‌های آن بگیرند.

استودیو تلویزیونی «امید» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شبکه تلویزیونی امید در فضای ساختمان کانون در شهرک قدس تهران راه‌اندازی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار