بورس در دومین هفته پاییز چه شرایطی داشت

افت و خیز سینوسی در معاملات این هفته بازار بورس

تهران ( پانا)-– معاملات بازار سرمایه این هفته نیز روزهایی پرنوسان را از سرگذراند. شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه 42 هزار واحد رشد داشت که می‌توانست نویدبخش روزهایی خوش برای معاملات بازار در هفته جاری باشد اما این شروع مثبت در روزهای بعد ادامه نداشت به گونه‌ای که شاخص کل در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه با افت 23 و 32 هزار واحدی مواجه شد. اگرچه اواخر هفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد رشد در شاخص کل بودیم.

کد مطلب: ۱۱۲۸۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
افت و خیز سینوسی در معاملات این هفته بازار بورس

اواخر هفته جاری در دومین هفته پاییز 99 شاخص کل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 24 و 26 هزار واحد رشد را تجربه کرد.

براساس آخرین خبرها تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه در بانک مرکزی در حال طی کردن مراحل قانونی است.

بر این اساس انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در حال طی کردن مراحل پایانی خود است و گویا قراردادهای مرتبط با این انتقال آماده و به نهادهای مربوطه ارسال شده است و طبق گفته مسئولان تا پایان هفته تایید می‌شود.

پس از تایید قراردادها، نوبت به تایید بانک مرکزی می‌رسد تا خواب اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه را یک قدم دیگر به تعبیر نزدیک کند. البته تا زمانی هم که بانک مرکزی دستوری صادر نکند امکان جابجایی یک ریال هم از صندوق توسعه ملی وجود ندارد.

شاخص بورس شنبه ۴۲ هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز شنبه،‌ 12 مهر بازار سرمایه با ثبت رشد ۴۲هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز شنبه بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 898میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 936میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و 361هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 42هزار و 719واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 546هزار و 146واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل سایر اشخاص بورس انرژی، سرمایه‌گذاری شاهد و سرمایه‌گذاری سایپا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 11202واحد، کل (هم‌وزن) 3105واحد، قیمت (هم‌وزن) 2034واحد، آزاد شناور 56284واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 38530 و 57149 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 925میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 841میلیارد تومان در 588هزار و 359نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 278واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 954واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، برق و انرژی پیوند گستر پارس، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و تولید برق عسلویه مپنا بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس یک شنبه ۲۳ هزار واحد کاهش یافت

شاخص بورس در جریان معاملات روز یک‌شنبه، 13 مهر بازار سرمایه با ثبت افت ۲۳هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز یکشنبه بازار سرمایه 14میلیارد و 70میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 13هزار و 692میلیارد تومان در یک میلیون و 532هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 23هزار و 209واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 522هزار و 946واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شد و در مقابل شرکت‌های ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و بانک تجارت با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6085واحد، کل (هم‌وزن) 1950واحد، قیمت (هم‌وزن) 1277واحد، آزاد شناور 22655واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 15441و 53043واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 248میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 35میلیارد تومان در 559هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 120واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 833واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سرمایه‌گذاری صبا تامین و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و ذوب آهن اصفهان بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

ثبت افت ۳۲هزار واحدی در معاملات روز دوشنبه

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه، 14 مهر بازار سرمایه با ثبت افت ۳۲هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۹۰هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه 9میلیارد و 82میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 575میلیارد تومان در یک میلیون و 122هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 32هزار و 826واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و490هزار و 154واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شد و در مقابل شرکت‌های ایران خودرو، بانک پارسیان و بانک تجارت با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 8607واحد، کل (هم‌وزن) 1936واحد، قیمت (هم‌وزن) 1269واحد، آزاد شناور 35851واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 25620و 59925واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد ورقه به‌ارزش 3هزار و 992میلیارد تومان در 600هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 186واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 647واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی مارون و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، بیمه پاسارگاد و تولید نیروز برق دماوند بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات روز سه شنبه

شاخص کل در بازار بورس روز سه شنبه، 15 مهر ، ۲۴ هزار و ۵۲۵ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید.

براساس معاملات روز سه شنبه بیش از ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۹ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با پنج هزار و ۳۵۳ واحد افزایش به ۴۰۲ هزار و ۱۲۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۵۰۷ واحد رشد به ۲۶۳ هزار و ۴۸۳ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۱۸ هزار و ۸۰۳ واحد و شاخص بازار دوم ۴۶ هزار و ۱۲۱ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۸۱۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۴۰۳ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با یک هزار و ۱۷۸ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۱۵۱ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۱۴۴ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۵۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۹۲۲ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۸۴۹ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۸۱۷ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۸۰۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۶۳۶ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۶۱۸ واحد و شرکت ارتباطات سیارایران (همراه) با ۶۱۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد شرکت سرمایه گذاری نیرو (ونیرو) با ۸۱۷ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) با ۲۹۳ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با ۲۶۴ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲۵۷ واحد، شرکت سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) با ۲۴۰ واحد، پتروشیم فناوران (شفن) با ۱۴۹ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۱۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

نماد ایران خودرو، بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، ملی صنایع مس ایران، سایپا و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات روز سه شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۵۱ میلیون و ۹۲۳ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

بورس روز چهارشنبه با رشد ۲۶ هزار واحدی، سبزپوش باقی ماند

بورس تهران معاملات روز چهارشنبه، ۱۶ مهرماه را با رشد ۲۶ هزار و ۲۷ واحدی شاخص به پایان رساند و با تداوم حضور در کانال ۱.۵ میلیون واحدی، روی یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۲۵ واحد ایستاد.

شاخص هم وزن نیز با رشد ۵ هزار و ۲۷ واحدی به ۴۰۷ هزار و ۱۹۷ واحد رسید. در روز چهارشنبه، نمادهای رمپنا، فارس، وبملت، شبندر، اخابر، خودرو و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر روی شاخص داشتند.ارزش معاملات امروز به ۹,۳۱۰ میلیارد تومان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار