گزارش پانا از معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت

نمودار سینوسی شاخص کل بورس در معاملات این هفته بازار

تهران ( پانا) - – معاملات این هفته بازار سرمایه نیز روزهای منفی زیادی را پشت سر گذاشت؛ رشد اندک 4 هزار واحدی شاخص در روز شنبه نویدبخش روزهای بهتر نشد و در روزهای بعد شاخص کل افت 43 هزار واحد، 54 هزار واحد و 23 هزار واحدی را تجربه کرد. افتی که در روز چهارشنبه معکوس شد و شاخص کل 10 هزار واحد رشد کرد که البته علت آن ایجاد صف خرید ناگهانی برای سهام دو غول خودروسازی بود که دو نماد خودرو و خساپا با ایجاد صف‌های خرید به ارزش به ترتیب ۶۳ و ۵۴ میلیارد تومانی، توانستند روند نزولی بازار را مثبت کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نمودار سینوسی شاخص کل  بورس در معاملات این هفته بازار

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، عدم شفافیت هسته معاملات و معاملات مشکوک علی‌رغم نظارت سازمان بورس و همچنین مصوبات غافلگیر کننده شورای عالی بورس و تصمیمات در این خصوص از جمله تغییرات چندباره ساعت معاملات، مصوبه تغییر دامنه نوسان و توجیه‌های عجیب برای بسته شدن نمادهای رو به رشد، منجر به سردرگمی سرمایه‌گذاران و افت ارزش نمادهای شاخص‌ساز شد.

رشد ۴ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت رشد ۴هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۶۱۵هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز شنبه، 5 مهر بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 206میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 8هزار و 127میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و 129هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 75واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 615هزار و 658واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 472میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 150میلیارد تومان در 375هزار و 829نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 166واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 202واحد قرار گرفت.

در معاملات روز شنبه بازار سرمایه، بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن گهر زمین و پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

کاهش 43 هزار و 373 واحدی شاخص در معاملات روز یک‌شنبه

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه ۶ مهر با کاهش ۴۳ هزار و ۳۷۳ واحدی (منفی ۲.۶۸ درصد) به جایگاه ۱ میلیون و ۵۷۲ هزار واحد سقوط کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، شاخص کل بورس با ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحدی، در رقم ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار واحد به کار خود پایان داد که این روند نزولی، در معاملات امروز نیز تکرار شد.

سه نماد شاخص ساز فارس فولاد و فملی تأثیر ۴ تا ۵ هزار واحدی در افت شاخص داشتند و شاخص هم وزن نیز با افت ۱.۱۵ درصدی (۴۷۰۰ واحدی) در آستانه ورود به کانال ۳۰۰ هزار واحد قرار گرفته است؛ شاخص هم وزن در معاملات امروز، ۴۰۷ هزار واحد شد.

ارزش کل بازار هم در پایان معاملات روز یک شنبه به ۵,۸۹۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ با این حال بیشترین ارزش بازار به ترتیب به گروه‌های صنایع شیمیایی با ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان، فلزات اساسی با هزار هزار میلیارد تومان و بانک‌ها و پالایشی‌ها هر کدام با ۴۴۰ هزار میلیارد تومان، اختصاص دارد.

پس از فولادی‌ها و معدنی‌ها، پالایشی‌ها از دیگر نمادهای با افت شدید ارزش سهام در معاملات امروز بازار سرمایه بودند.

تاپیکو و ولپارس با صف فروش ۲۰ و ۱۶ میلیارد تومان بهترین وضعیت در تقاضا را داشتند در حالی که در بخش عرضه، شپنا با ۳۸۰ میلیارد تومان، خگستر با ۳۰۰ میلیارد تومان، شتران با ۲۶۰ میلیارد تومان و ثشاهد با ۲۳۰ میلیارد تومان قرار داشتند.

افت ۵۴هزار واحدی شاخص در بازار

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه، 7 مهر بازار سرمایه با ثبت افت ۵۴هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۱۵هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه یک میلیارد و 823میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 685میلیارد تومان در 237هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 54هزار و 955واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 515هزار و 932واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی، پارس مینو و کربن ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 14411واحد، کل (هم‌وزن) 5384واحد، قیمت (هم‌وزن) 3528واحد، آزاد شناور 67522واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 44335 و 94406 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 274 میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 562میلیارد تومان در 528هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 388واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 561واحد قرار گرفت.

در معاملات روز دوشنبه، بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشییم مارون، پلیمر آریا ساسول و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های توکاریل، صنعتی دوده فام و تولید برق ماهتاب کهنوج بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس 23 هزار واحد کاهش یافت

شاخص بورس در جریان معاملات روز سه شنبه 8 مهر بازار سرمایه با ثبت افت ۲۳هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۹۲هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز سه شنبه بازار سرمایه 9میلیارد و 580میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 8هزار و 683میلیارد تومان در 986هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 23هزار و 28واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 492هزار و 901واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6038واحد، کل (هم‌وزن) 3863واحد، قیمت (هم‌وزن) 2531واحد، آزاد شناور 36811واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 27154و 5077 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 305میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 783میلیارد تومان در 725هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 108واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 453واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس در روز سه شنبه به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری صبا تامین بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس ۱۰هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه 9 مهر بازار سرمایه با ثبت رشد ۱۰هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۰۳هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 159میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 14هزار و 474میلیارد تومان در بیش از 957هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 10هزار و 503واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 503هزار و 413واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و مخابرات ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 78میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 843میلیارد تومان در 511هزار و 814نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 222واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 675واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و پتروشییم زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، بانک دی و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

نمودار رشد یا افت شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه، 9 مهر بازار سرمایه با نوسان‌های شدید همراه شد به گونه‌ای که در ۱۵ دقیقه ابتدایی با صعود ۱۰ هزار پله‌ای از ایستگاه ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار واحدی پایان معاملات دیروز، قله ۱ میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی را فتح کرد اما تا ۴۵ دقیقه پس از آن به ۱ میلیون و ۴۸۸ هزار واحد افت کرد؛ ولی در ادامه معاملات، بار دیگر روند رو به رشد آغاز شد و بازار با شاخص ۱ میلیون و ۵۰۳ هزار واحد معادل ۱۱ هزار واحد رشد مثبت نسبت به جایگاه شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته، به فعالیت خود خاتمه داد.

علت رشد معاملات در روز چهارشنبه، ایجاد صف خرید ناگهانی برای سهام دو غول خودروسازی بود که دو نماد خودرو و خساپا با ایجاد صف‌های خرید به ارزش به ترتیب ۶۳ و ۵۴ میلیارد تومانی، توانستند روند نزولی بازار را مثبت کنند.

نمادهای خساپا و خودرو روز چهارشنبه به ترتیب ۲۴۱ و ۲۳۷ میلیون سهم فروختند که ۹۳ درصد طرفین معاملات دیروز خساپا و ۹۶ درصد معامله گران خودرو، خریداران حقیقی بودند و حمایت چندانی از سوی حقوقی‌ها نشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار