پیگیری طرح ملی کوچ در منطقه۱۷

تهران(پانا)- جلسه پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان طرح ملی (کوچ)، با حضور مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۷، اعضای شورای معاونین، مصطفی عرب، کارشناسی تربیت بدنی، خدایی کارشناسی بهداشت وسلامت، گرجی، کارشناسی انجمن اولیا و مربیان و عطاردی، کارشناسی مشارکت های مردمی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری طرح ملی کوچ در منطقه۱۷

مهدی نیکبخت، در این‌جلسه گفت: با توجه به تبعات و آثار منفی که اضافه وزن و چاقی بر سلامت عمومی افراد جامعه دارد و آمار و ارقام نه چندان خوشایند چاقی در میان دانش آموزان، باید تلاش کنیم ضمن کنترل افزایش درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن، با ارائه مشاوره‌های علمی و کاربردی بتوانیم چاقی دانش آموزان را کاهش دهیم.
وی افزود: بر اساس استانداردها و معیارهای تعیین شده، دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق مشخص باید مشخص شوند و باید ضمن توجیه و آگاه سازی والدین نسبت به وضعیت وزنی فرزندشان، مشاوره‌های علمی و عملی لازم در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه، خواب کافی، ورزش روزانه، آشنایی با نحوه تعیین شاخص توده بدنی و موارد دیگر ارائه شود.
وی گفت: غربالگری یا سنجش شاخص توده بدنی دانش آموزان باید با عملکرد و دقتی بالا به عمل آید تا میزان اثرگذاری مشاوره‌ها و اقدامات مرحله‌ای بر کاهش وزن مشخص شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع طرح کوچ و تأثیر آن بر سلامت نسل آینده کشور، لازم است در چارچوب طرح و بر اساس ساختار آن در سطح منطقه بسترسازی لازم برای اجرای بهینه و مطلوب آن صورت گیرد.
در ادامه مصطفی عرب، کارشناس تربیت بدنی و سلامت، نقش مدیران و همکاران مدارس را در تحقق اهداف پروژه کوچ را بسیار محوری و مهم عنوان کرد و گفت: باید آگاه سازی و توجیه مدیران مدارس به عنوان اولین اقدام اجرایی در اولویت قرار گیرد و معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت، مسئول نظارت و تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان خواهند بود.
وی به نحوه اجرای طرح در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در وضعیت‌های سفید و زرد، تأکید بر تعیین توده و شاخص بدنی در مدرسه می‌باشد و در وضعیت قرمز نیز خانواده‌ها بایستی با اعلام وزن و قد فرزند خود به مدیر مدرسه یاریگر اجرای این طرح باشند و در واقع نقش خانواده‌ها هم در غربالگری و به ویژه در مرحله مشاوره باید خیلی پررنگ و مؤثر دیده شود و مفاد پروژه به گونه‌ای تدوین شده است که هم مدرسه محور و هم خانواده محور است و به همین دلیل بایستی جریان سازی موضوع تا سطح مدرسه و بعد از آن تا سطح خانواده‌ها تسریع یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار