با اطلاع از عوامل خطرزا از قلب خود مراقبت کنید

بوشهر(پانا)_ مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت در سال‌های اخیر آمار مرگ‌ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته ازاین‌رو باید با اطلاع از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی از قلب خود مراقبت کنید.

کد مطلب: ۱۱۲۷۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
با اطلاع از عوامل خطرزا از قلب خود مراقبت کنید

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ، زهره گره اظهار کرد : بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در ایران بشمار می‌روند. شعار امسال سازمان بهداشتی "با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید حامل این پیام است که با تدبیر، اثرگذاری و همدلی از سلامت قلب خود، خانواده و جامعه مراقبت کنید.
وی بیان کرد: هدف از روز جهانی قلب سالم این است که افراد بدانند چگونه می‌توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنند. این روز درواقع شروع برنامه و فعالیت‌هایی است که باید در طول سال ادامه یابد.
گره گفت: اولین گام برای داشتن یک قلب سالم شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند. پزشکان معتقد هستند هر چه میزان کلسترول بد یا LDL در خون شما بالاتر باشد و تعداد بیشتری از عوامل خطرزا را داشته باشید به همان اندازه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید. افرادی که قبلاً مبتلابه بیماری قلبی بوده‌اند در معرض خطر بیشتری برای وقوع یک حمله قلبی مجدد هستند.

وی عنوان کرد: بعضی افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند این افراد به دلیل داشتن یک یا چند عامل خطر مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند لذا اطلاع از عوامل خطر در افراد دارای این عوامل، می‌تواند به طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

گره تاکید کرد: عوامل خطر به عواملی گفته می‌شود که احتمال ابتلا به یک عارضه یا بیماری را افزایش دهد. این عوامل به دو دسته عوامل خطر ارثی یا ژنتیکی و عوامل خطر اکتسابی تقسیم‌بندی می‌شوند.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار کرد : عوامل خطر ارثی عواملی هستند که فرد با آن‌ها به دنیا می‌آید و قابل‌تغییر نیستند ولی با تغییر سبک زندگی و مراقبت‌های بهداشتی درمانی می‌توان از میزان تأثیر این عوامل کاست .
وی توضیح داد: عواملی مانند سابقه خانوادگی سکته قلبی در پدر یا برادر قبل از 55 سالگی و یا مادر و خواهر قبل از 65 سالگی، حداقل یکی از اعضای درجه‌یک خانواده(پدر ، مادر، خواهر ، برادر) بیماری فشارخون بالا داشته باشند و یا مبتلابه دیابت نوع دوم است یا افرادی که حداقل یکی از اعضای درجه‌یک خانواده آن‌ها اختلالات چربی خون شامل HDL پایین و LDL بالا دارند، سالمندان 60 سال و بالاتر و زنان پس از سن یائسگی در گروه افراد در معرض خطر عوامل ارثی یا ژنیتکی قرار می‌گیرند.
گره تصریح کرد: عوامل خطر اکتسابی به نوع فعالیت‌ها و رفتارهایی که در زندگی انتخاب می‌کنیم و انجام می‌دهیم بستگی دارند و با تغییر شیوه زندگی و مراقبت پزشکی قابل‌حذف یا کنترل هستند.

وی گفت : مصرف دخانیات ( سیگار ، قلیان ، پیپ ، چپق و ...)، افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی، افراد دارای رژیم غذایی نامناسب ( مصرف غذای پرچرب، پرانرژی ، پرنمک ، مصرف کم میوه و سبزی ) و افرادی که بدون سابقه بیماری در افراد درجه‌یک خانواده، مبتلابه فشارخون بالا هستند دارای عوامل خطر اکتسابی هستند.
مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: مردان با HDL کمتر از 40 و زنان با HDLکمتر از 50 ( بدون سابقه بیماری در افراد درجه‌یک خانواده )، افرادی که بدون سابقه فامیلی LDL بالا دارند، افرادی که تحت‌فشارهای روانی ( استرس ) هستند، افراد با فعالیت بدنی ناکافی، افراد دارای فشارخون بالا ازجمله افراد در معرض خطر سکته قلبی محسوب می‌شوند.
وی توصیه کرد: با ترک سیگار، کنترل وزن، داشتن رژیم غذایی سالم، تحرک بدنی،کنترل فشارخون و چربی‌های خون و مدیریت استرس‌ها می‌توان عوامل خطر اکتسابی را کنترل کرد.
زهره گره اظهار کرد: شهروندان عزیز برای اطلاع از میزان خطر بروز بیماری قلبی عروقی با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی موردسنجش و بررسی توسط مراقب سلامت قرار می‌گیرند و آزمایشات اولیه برای آن‌ها رایگان انجام می‌شود.
وی در آخر توصیه کرد: اطلاعات حاصل از این بررسی‌ها به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا با اتخاذ روش‌های پیشگیری و درمانی و رفع عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی و با انتخاب شیوه زندگی سالم بتوانید به قلب خود نیرو بخشیده و سلامت آن را تضمین کنید لذا افراد بالای سی سال برای انجام مراقبت‌های اولیه قلب سالم به مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار