افسردگی؛ مشکلی که بسیاری از ناشنوایان را تهدید می‌کند

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره کانون ناشنوایان استان زنجان این کانون دارای ۲۱۷ عضو مستقیم است.

کد مطلب: ۱۱۲۷۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
افسردگی؛ مشکلی که بسیاری از ناشنوایان را تهدید می‌کند

به‌گزارش ایسنا، اعظم جزئی در رابطه با وضعیت ناشنوایان استان زنجان، اظهار کرد: با حمایت مستمر اداره‌کل بهزیستی استان که متولی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد است، از سال ۷۲ تاکنون، کانون از لحاظ وجود یک محل به وضعیت ایده‌آلی رسیده و موفق به دریافت زمین برای احداث ساختمان شده ‌است.

این مسئول در رابطه با ارائه خدمات کانون به ناشنوایان، تصریح کرد: خدماتی که کانون برای جامعه هدف خود ارائه می‌کند، عبارت است از تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی، آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی، ارائه مشاوره‌های خانوادگی، اعزام به اردوهای سیاحتی و زیارتی، آموزش حرفه‌هایی مانند آیینه‌کاری و قلم‌زنی و سایر هنرهایی که می‌توانند افراد را به بازار کار معرفی کنند، است که یکی از بانوانی که هنر آیینه‌کاری را آموخته بود، حدود یک ماه است که به انجام این کار مشغول است.

جزئی ادامه داد: با توجه به اینکه ناشنوایان دچار محدودیت شنوایی هستند، از جامعه دور بوده و ۹۹ درصد آن‌ها حتی در خانواده نیز گوشه‌گیر و افسرده هستند که برقرار نکردن ارتباط با افراد دیگر با توجه به آشنا نبودن افراد با زبان اشاره عملی، از دلایل ایجاد افسردگی است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره کانون ناشنوایان استان زنجان، با اشاره به اقدامات خیرخواهانه مسئولان بهزیستی و اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان در رابطه با برگزاری کلاس‌های زبان اشاره و آموزش عمومی آن برای سایر اقشار جامعه، در رابطه با مشکلات معیشتی ناشنوایان، بیان کرد: متاسفانه با توجه به محدودیت شنوایی، همه ادارات، نهادها و شرکت‌های استان علی‌رغم وجود قانون حمایت جامع از آسیب‌دیدگان اجتماعی، هیچ‌کدام از نهادهای مسئولیتی را بر این قشر محول نمی‌کنند و بعد از مدتی به‌لحاط معیشتی دچار مشکل می‌شوند. همچنین ناشنوایان از لحاظ تشکیل خانواده، ادامه تحصیل و ورود به بازار کار با مشکلات جدی روبه‌رو هستند که در بعضی موارد حتی شاهد از بین رفتن بنیاد خانواده آن‌ها هستیم.

این مسئول عنوان کرد: همچنین با توجه به آشنا نبودن مسئولان در هیچ‌کدام از شرکت‌ها و نهادهای حقوقی و اجتماعی با ناشنوایان، این افراد در برقراری ارتباط برای بیان مشکلات خود دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیشرفت علم پزشکی در راستای کاشت حلزون خدمت شایانی بر جامعه ناشنوایان است، افزود: متاسفانه با توجه به هزینه‌های بالای کاشت حلزون علی‌الخصوص هزینه‌های خدمات پس از کاشت مثل تامین باتری و سایر قطعات هزینه بالایی را می‌طلبد و با توجه به جا نیفتادن این عمل در سطح استان حمایت‌های چندانی از جانب خیرین استان وجود ندارد و در حال حاضر با توجه به مشکلات بودجه‌ای کشور، سازمان‌های متولی نیز نمی‌توانند حمایت‌های لازم را از قشر ضعیف ناشنوایان داشته ‌باشند.

جزئی با اشاره به اینکه بعد از انجام کاشت حلزون نیز نبود مراکز و متخصصان گفتاردرمانی در استان از مشکلات دیگر ناشنوایان است، اظهار کرد: باوجود حمایت‌های گسترده بهزیستی استان برای تحویل سمعک به ناشنوایان که با اولویت انجام می‌شود، ۹۰ درصد ناشنوایان در استان توان خرید سمعک را که هزینه بالایی نیز دارد و به آن نیاز دارند را ندارند و در نتیجه گوشه‌گیری را انتخاب کرده و از جامعه دور می‌شوند و مشکلاتی مانند افسردگی مخصوصا برای قشر بانوان به‌وجود می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار