با صدور اطلاعیه شماره ۲۱ ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛

دستورالعمل تزریق و توزیع واکسن آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان اعلام شد

زاهدان (پانا) - براساس اطلاعیه شماره 21 ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افراد نیازمند تزریق واکسن آنفلوآنزا به دو گروه تقسیم شده اند که گروه اول شامل مادران باردار، بیماران شیمی درمانی، پیوند کلیه، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و آنمی سیکل سل، معلولان و افراد سالخورده تحت پوشش بهزیستی، زندانیان و کارکنان مراکز بهداشتی، امدادی و درمانی است که تزریق واکسن آنفلوآنزا به این افراد بر اساس زمان بندی و به صورت رایگان انجام می شود.

کد مطلب: ۱۱۲۶۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دستورالعمل تزریق و توزیع واکسن  آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان اعلام شد

در این اطلاعیه آمده است: همه ساله و در فصول سرد سال شاهد روند فزاینده بیماری های تنفسی ویروسی و از جمله آنفلوآنزای فصلی هستیم به طوری که در سال گذشته نیز بعد از نیمه آبان ماه همه گیری آنفلوآنزا در استان آغاز شد و منجر به افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از آن شد.
استفاده از واکسن قادر به ایجاد ایمنی 100 درصد در مقابل بیماری آنفلوآنزای فصلی نیست. علاوه بر این تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ نوع ایمنی در برابر انواع سرما خوردگی، انواع دیگر آنفلوآنزا و همچنین بیماری کرونا ایجاد نمی کند، امّا همچنان به افراد در معرض خطر توصیه می شود تا نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.
به دنبال توزیع مرحله نخست واکسن آنفلوآنزا در استان اطلاعات مود نیاز مردم شریف استان و مهمترین سوالات در خصوص افراد واجد شرایط و نحوه توزیع و تزریق این واکسن به شرح ذیل اعلام می گردد:

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان دریافت می کنند ؟

افراد نیازمند تزریق واکسن آنفلوآنزا به دو گروه عمده تقسیم شده اند:
گروه اول شامل مادران باردار، بیماران شیمی درمانی، پیوند کلیه، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و آنمی سیکل سل، معلولان و افراد سالخورده تحت پوشش بهزیستی، زندانیان و کارکنان مراکز بهداشتی، امدادی و درمانی هستند که تزریق واکسن آنفلوآنزا به این افراد بر اساس زمان بندی و به صورت رایگان انجام می شود.
گروه دوم شامل سایر افراد جامعه و به خصوص بیماران مزمن است که توزیع واکسن به این افراد در مراحل بعدی، بر اساس اولویت و از طریق داروخانه ها و با پرداخت تعرفه مصوب انجام خواهد شد.

واکسن مورد نیاز گروه دوم (مشمول پرداخت هزینه) چگونه توزیع می شد؟

با توجه به حجم اولیه واکسن وارداتی به کشور و از آنجا که سهمیه واکسن آنفلوانزا بصورت تدریجی و مرحله بندی شده به دانشگاه های علوم پزشکی تخصیص داده می شود، توزیع و تزریق واکسن مطابق اولویت های اعلام شده خواهد بود و در این مرحله از توزیع، واکسیناسیون صرفا برای افراد گروه اول انجام می شود.
از آنجا که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روند واردات واکسن آنفلوآنزا همچنان ادامه دارد، واکسن مازاد بر نیاز گروه اول، برای استفاده اعضاء گروه دوم در اختیار داروخانه ها قرار خواهد گرفت تا بر اساس اولویت ها و فرایندهای تعریف شده و بر اساس تعرفه مصوّب توزیع شود.
بدیهی است پس از دسترسی به حجم بالاتری از واکسن آنفلوآنزا در کشور، از افراد گروه دوم نیز دعوت خواهد شد تا برای دریافت واکسن به داروخانه ها مراجعه کنند.

واکسن آنفلوآنزا برای اعضاء گروه اول (بدون پرداخت هزینه) چگونه توزیع خواهد شد؟

ماردان باردار تنها گروهی هستند که واکسن مورد نیاز خود را در مراکز جامع خدمات سلامت یا همان درمانگاه های سابق دریافت می کنند.
در مرحله نخست توزیع واکسن، کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی بر اساس اطلاعات مندرج در پرونده الکترونیکی سلامت خانوار با مادران باردار پرخطر تماس حاصل کرده و از آنان دعوت می کنند تا در زمان مشخص برای دریافت واکسن به مرکز محل زندگی خود مراجعه کنند.
تزریق واکسن به سایر مادران باردار در مراحل بعدی توزیع واکسن انجام خواهد شد.
با توجه به ضرورت پیشگیری از ازدحام و اهمیت رعایت فاصله ایمن از تمامی مادران باردار تقاضا می شود تا از مراجعه حضوری به مراکز جامع خدمات سلامت خود داری کرده و منتظر تماس همکاران ما باشند.
تزریق واکسن به بیماران شیمی درمانی در همان بیمارستانی که تحت درمان قرار دارند انجام خواهد شد.
بیمارانی که به صورت سرپائی تحت شیمی درمانی قرار دارند با راهنمائی پزشک معالج و بعد از ثبت اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت، برای دریافت واکسن به نزدیکترین بیمارستان فوق تخصصی ارجاع خواهند شد.
تزریق واکسن بیماران دیالیزی در همان بخشی که تحت دیالیز قرار دارند انجام خواهد شد.
بیماران پیوندی ساکن استان بعد از ثبت اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت، باید برای دریافت واکسن به نزدیکترین بخش دیالیز مراجعه کنند.
تزریق واکسن بیماران تالاسمی، هموفیلی و سایکل سل نیز در همان بیمارستانی که خدمات تزریق خون و فرآوده خونی را دریافت می کنند انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه این عزیزان به صورت دوره ای به بیمارستان ها مراجعه می کنند، تزریق واکسن به آنان در نخستین مراجعه انجام می شود. از این دسته از بیماران درخواست می شود تا به منظور جلوگیری از ازدحام، در فاصله نوبت های دریافت خون به بیمارستان مراجعه نکنند.
با توجه به تحویل مرحله نخست از واکسن آنفلوآنزا به اداره کلّ بهزیستی و اداره کلّ زندان های استان، تزریق واکسن افراد معلول و سالمندان تحت پوشش بهزیستی و همچنین زندانیان، بر اساس الویت و برنامه زمانبندی شده در محل اقامتگاه ها، آسایشگاه ها و ندامتگاه های مربوطه و توسط کارکنان هر یک از این دو سازمان انجام خواهد شد.
تزریق واکسن به کارکنان مراکز بهداشتی، امدادی و درمانی و دانشجویانی که در مرحله کارورزی و ارتباط نزدیک با بیماران قرار دارند بر اساس سطح تماس با بیماران و بر اساس برنامه زمانبندی شده در همان مرکزی که مشغول به کار هستند انجام خواهد شد.

راه های ارتباطی هموطنان عزیز:

با توجه به توضیحات فوق از هموطنان عزیز در خواست می شود تا از مراجعه حضوری به واحدهای ارائه خدمت اجتناب کنند.
هموطنان عزیز می توانند با استفاده از سامانه تلفنی 190 و سامانه پیامکی واحد ارتباطات مردمی دانشگاه به شماره 3000123155 به صورت شبانه روزی سوالات، ابهامات و نظرات خود در خصوص روند توزیع واکسن و یا هر گونه انحراف از اجرای دستورالعمل فوق را اعلام کنند.
همچنین عزیزانی که بعد از واکسیناسیون آنفلوآنزا دچار عوارض ناشی از تزریق شده اند نیز می توانند به نزدیکترین بیمارستان و یا مرکز جامع خدمات سلامت شهری یا روستائی مراجعه کرده و یا مراتب را در ساعات اداری (7:15 تا 15:00) با شماره تلفن ثابت 33438793-054 (اداره مدیریت بیماری ها- حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان) مطرح کنند. این شماره تلفن در ساعات اداری آماده پاسخگویی به ابهامات و سوالات هم استانی های عزیز در خصوص افراد نیازمند به دریافت واکسن و سایر مسائل فنی واکسیانسیون نیز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار