حضور ایران در نشست سران عالی رتبه بهداشت جهان

تهران (پانا) - در حاشیه هفتاد و پنجمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد(UNGA) نشست کارگروه بین الدولی آژانس ملل متحد در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، جلسه ای با هدف بررسی پیامد های بحران کووید 19 بر پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در جهان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حضور ایران در نشست سران عالی رتبه بهداشت جهان

به گزارش وبدا، در این جلسه، که به میزبانی فدراسیون روسیه و با حضور وزرای بهداشت، سران سازمان جهانی بهداشت، مقامات بهداشتی کشورهای عضو و شماری از چهره های تاثیرگذار سیاسی برگزار شد، تدروس آدانوم گبرسیوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، وزرای بهداشت کشورهای روسیه، نیجریه، عمان، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دستیار وزیر بهداشت انگستان، رییس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت، رییس دبیرخانه گروه ویژه سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، وزیر امور خارجه نروژ، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا، معاونین مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، مدیر ارشد برند جهانی Johnson & Johnson به بیان مواضع خود در زمینه تاثیر بحران کرونا بر وضعیت بیماری های غیرواگیر در جهان پرداختند.

باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر ایران نیز در این نشست مجازی حضور داشتند.

در نشست امسال این کارگروه، با توجه به بحران همه گیری کووید19 راه های پشتیبانی موثر سازمان ملل متحد از برنامه های کشورها در کاهش اثرات ناشی از این بحران در زمینه بیماری های غیرواگیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه توافق شد تا کشورها پاسخ های خود به بیماری های غیرواگیر را طی همه گیری کووید 19 افزایش دهند. خطر بالاتر کووید 19 در بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر همچون دیابت و فشار خون، اختلال در دریافت خدمات سلامت بخصوص در بیماران مبتلا به سرطان و دیابت، اختلال در دسترسی به دارو در دوران همه گیری، شکست برنامه های دولت ها در پاسخگویی به خدمات مورد نیاز بیماران در دوران مواجهه با کرونا، خلا های بهداشتی در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، شکست دولت ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در نتیجه پیامدهای بهداشتی کووید 19 از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

در این نشست همچنین به پروژه سیاست گذاری مشترک سازمان جهانی بهداشت، برنامه توسعه سازمان ملل و کارگروه بین الدولی آژانس ملل متحد در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در زمینه راهنمای دولتها، سیاستگذاران، آژانسهای سازمان ملل و شرکای جهانی برای رسیدگی به بیماریهای غیرواگیر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پاسخ به بحران کووید 19 و تلاش های گسترده تر برای دستیابی به برنامه 2030 توسعه پایدار اشاره شد که میتواند چراغ راهی برای کشورها در مورد چگونگی حفظ خدمات بهداشتی ضروری بیماری های غیرواگیر و بهداشت روانی در طی همه گیری باشد.

گفتنی است کارگروه UNIATF پیرو تعهد سران دولت ها به بیانیه سازمان ملل متحد در خصوص بیماری های غیرواگیر و اجرایی ساختن برنامه عملیاتی جهانی بیماریهای غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده است تا با هماهنگی سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین الدولی که فعالیت های آنها با پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر مرتبط است دولت ها را در راستای متعهد بودن به پاسخگویی به اپیدمی بیماریهای غیرواگیر در جهان حمایت نماید.

رویکرد این کارگروه در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، رویکردی فرابخشی است و کشورها را به جلب مشارکت تمامی ذی نفعان در راستای دستیابی به اهداف تشویق می نماید.

توضیح این که، کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در سال ۱۳۹۴ به صورت ساختاری عالی مرتبه در وزارت بهداشت با مشارکت درون بخشی و همکاری معاونت های بهداشت، درمان، آموزش، تحقیقات و فناوری، توسعه، اجتماعی، پرستاری و سازمان غذا و دارو تشکیل شده است.

از مهمترین دستاوردهای این کمیته، تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ است که با رویکردی فرابخشی اهداف و استراتژی های کشور را برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماریهای غیرواگیر شفاف ساخته است.

همچنین، با توجه به چالش‌های جدی همه گیری کووید-19 در مدیریت بیماری‌های غیرواگیر کشور برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران در شرایط همه‌گیری کووید-19 تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

در این نشست همچنین از کشورهای نیجریه، مکزیک، ارمنستان، روسیه، انگلستان، هند، نروژ، برونئی، غنا، آرژانتین، برزیل، آمریکا، استرالیا و ژاپن به دلیل دستاوردهای چشمگیر در حوزه پیشگیری و مدیریت بیماری های غیر واگیر تقدیر شد.

پیشتر و در سال 2018 نیز جایزه کارگروه بین الدولی سازمان ملل متحد (UNIATF) به جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اهدا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار