باغ موزه دفاع مقدس آبادان افتتاح شد

آبادان ( پانا )- باغ موزه دفاع مقدس آبادان در سالروز دوم مهر بمباران ساختمان آموزش و پرورش آبادان در سال 59 و در آستانه سالروز شکست حصر آبادان به صورت ویدئوکنفرانس از سوی رییس مجلس شورای اسلامی و رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
باغ موزه دفاع مقدس آبادان افتتاح شد

باغ موزه دفاع مقدس آبادان در بخش های مختلف با ۲۷ هکتار مساحت در منطقه بِریم یکی از مکان‌های منحصر به فرد و دست نخورده سال‌های دفاع مقدس است که در حاشیه اروندرود قرار دارد.

طبیعی ترین باغ موزه کشور در آبادان به دلیل همجواری با اروند، وسعت، تنوع موضوع، مکان و ادوات نظامی،آثار و ساختمان های دست نخورده دوران دفاع مقدس، مختصات آن، منطقه صفر مرزی و در تیررس دشمن به خوبی بیانگر هجوم همه جانبه نیروهای متجاوز بعثی عراق به ایران و دفاع هشت ساله مقدس است.

رودخانه راهبردی اروند با خاطرات بسیاری از عملیات‌های مهم کربلای ۴، کربلای ۵، والفجر ۸ و کربلای ۸ از این مکان عبور می کند و به خلیج همیشه فارس می پیوندد.

در بخشی از باغ موزه آبادان ادوات نظامی و ماشین آلات جنگی شامل سلاح‌هایی که رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی گوناگون از دشمن بعثی به غنیمت گرفته شده به نمایش در آمده است. سنگرهای بتنی، میادین مین، دکل دیده‌بانی وخاکریزهای مشرف به خاک عراق و اروندرود به جاذبه‌های این موزه افزوده است.

سوله‌ای که در گذشته محل تعمیر و رفع عیوب کشتی‌ها و یدک‌کش‌های وزارت نفت و گورستان انگلیسی‌ها با ۵۲۶ قبر متعلق به کارکنان و خانواده‌های تبعه انگلیس و دیگر ملیت‌های غیر مسلمان که در زمان قبل از انقلاب اسلامی در پالایشگاه آبادان مشغول به کار بودند از دیگر جاذبه‌های باغ موزه دفاع مقدس آبادان است.

آرامگاه هشت شهید گمنام دفاع مقدس، راه اندازی پالایشگاه آبادان بخشی از این مجموعه فرهنگی، تاریخی و ارزشی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به صورت ویدئوکنفرانس گفت: عملیات ساخت باغ موزه طبیعی دفاع مقدس آبادان از سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

سردار بهمن کارگر ارزش ۲۷ هکتار زمین باغ موزه طبیعی آبادان را ۱۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد وافزود: تاکنون برای ساخت این باغ موزه ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در این مراسم امام جمعه آبادان، استاندار خوزستان، فرماندار ویژه آبادان و معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش آبادان، جمعی از مسوولان نظامی و انتظامی استان خوزستان حضور داشتند.

آبادان در جنگ تحمیلی چهار هزار و ۴۰۰ شهید از جمله ۱۰۰ سردار تقدیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار